Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Rosnący problem fake newsów i dezinformacji pojawiających się w przestrzeni publicznej na temat polskiej żywności oraz hodowli i dobrostanu zwierząt są coraz większym wyzwaniem dla całego sektora rolno-spożywczego.
„Musimy walczyć z kłamstwami, które są w internecie. To jest nasz obowiązek. To, że polski rolnik nie dba o zwierzęta, o ich dobrostan - to jest właśnie fake news. Polski rolnik kocha zwierzęta. Jeżeli ktoś się zajmuje hodowlą to jest to coś więcej niż biznes. Przypominam, że jako pierwsi w Europie wprowadziliśmy program Dobrostan+. I Unia Europejska poszła właśnie w tym kierunku” - powiedział minister rolnictwa Robert Telus.
„Celowo tworzy się złą aurę wokół polskiej żywności. Bijemy kolejne rekordy, jeżeli chodzi o sprzedaż naszej żywności nie tylko w UE, ale i poza nią. Wbrew pozorom tworzymy ogromną część gospodarki, eksportujemy za ponad 40 mld euro, nie możemy pozwolić na to, by dezinformacja trafiała do konsumentów” - dodał wiceminister rolnictwa Rafał Romanowski.
O tym jak w praktyce wygląda dezinformacja w przestrzeni publicznej opowiedzieli przedstawicieli organizacji branżowych.
„Reprezentuję sektor drobiarski, od wielu lat jesteśmy regularnie atakowani. Przypisuje nam się choroby, które nie są chorobami. Przypisuje nam się afery skarbowe, które rzekomo mają wpływ na jakość produktu. Podaje się fałszywe informacje o substancjach, których od 40 lat żaden polski hodowca nie podaje. Chcemy współpracować z ministerstwem, administracją, ze światem nauki. Chcemy razem z hodowcami rzetelnie pokazywać, jak wygląda branża” - powiedział Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa.
„Inicjatywa, by zamiast mleka wprowadzić do szkół napoje roślinne, posłużyła za pretekst do przekazania opinii publicznej wielu fałszywych informacji. Przypominam, że nazwa >>mleko<< jest prawnie zastrzeżona dla produktów zwierzęcych. Na szczęście Komisja Europejska i Parlament Europejski zdecydował, że do szkół ma trafić mleko od krów. Trzeba i warto mówić o tych sprawach rzetelnie. Dlatego jesteśmy w tej inicjatywie” - dodała Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka.
„Jeżeli chodzi o dezinformację w sektorze wołowiny to najczęstszą jest o rzekomej >>hodowli przemysłowej<<. W Polsce jest 300 tys. gospodarstw utrzymujących 6,4 mln bydła. To wychodzi niecałe 20 sztuk na gospodarstwo. Ponad 90% wszystkich gospodarstw to gospodarstwa do 50 sztuk. O jakim chowie przemysłowym mówimy? - pytał retorycznie Jacek Zarzecki, prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego.
Aby przeciwdziałać fali kłamstw przedstawiciele organizacji branżowych zdecydowali o zawiązaniu koalicji na rzecz walki z tym problemem. Podczas konferencji została podpisana „Wspólna deklaracja polskich organizacji rolno-spożywczych, producentów żywności i innych zainteresowanych podmiotów na rzecz walki z dezinformacją żywnościową i fake newsami na temat żywności”. „Celem wspólnej deklaracji jest zjednoczenie wysiłków wszystkich zainteresowanych stron w celu zwalczania dezinformacji, promowania polskiej żywności oraz dalszego wzmacniania i rozwoju sektora rolno-spożywczego w Polsce. Wspólnie dążymy do zapewnienia bezpieczeństwa, jakości i innowacyjności naszych produktów, a także do promowania wartości, które stanowią podstawę polskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego” – można przeczytać w deklaracji.
Pod dokumentem swoje podpisy złożyli:
- Dariusz Goszczyński - Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza;
- Jacek Zarzecki - Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego;
- Agnieszka Maliszewska - Polska Izba Mleka;
- Paweł Podstawka - Krajowa Federacja Hodowców Drobiu i Producentów Jaj;
- Jerzy Wierzbicki - Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego;
- Witold Choiński - Polskie Mięso;
- Katarzyna Skrzymowska w/z Wiesława Różańskiego - Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego;
- Tomasz Parzybut - Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP.
Konferencji prasowej oraz podpisaniu deklaracji towarzyszył Tweet Up #MinRolTweetUp na temat mitów związanych z rolnictwem, hodowlą zwierząt oraz produkcją żywności.
#DobrostanPL #StopDezinformacjiŻywnościowej #MinRolTweetUP
Źródło informacji: Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 29.05.2023, 16:55 |
Źródło informacji | Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |