Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Aktywów Państwowych informuje:
KPRM opublikowała "Dobre praktyki w zakresie prowadzenia sponsoringu sportu przez Spółki z udziałem Skarbu Państwa (SSP)", opracowane przez zespół działający w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Celem rekomendacji jest uporządkowanie aktywności wszystkich spółek z udziałem Skarbu Państwa w zakresie sponsoringu sportowego. Zgodnie z przyjętym dokumentem wspomniane działania mają być długofalowe, przejrzyste, neutralne politycznie oraz zapewniać korzyści marketingowe spółkom, a także efektywnie wspierać rozwój sportu w Polsce, uzupełniając działania prowadzone przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.
W ostatnich latach działania spółek z udziałem Skarbu Państwa w zakresie sponsoringu sportu nie zawsze były przejrzyste i budziły wiele wątpliwości instytucji kontrolnych państwa oraz opinii publicznej. W związku z tym, w Ministerstwie Aktywów Państwowych został powołany Zespół do spraw sponsoringu sportu, który opracował wspomniane rekomendacje. Projekt dokumentu był konsultowany ze spółkami, Ministerstwem Sportu i Turystki oraz KPRM.
Wiele spółek z udziałem Skarbu Państwa, mających ugruntowaną pozycję rynkową, jest bardzo aktywna w zakresie sponsoringu sportowego. Ważne, aby ich działania w tym zakresie wpisywały się w szerszą strategię marketingową oraz były adekwatne do ich możliwości finansowych. W rekomendacjach stawialiśmy na zwiększenie transparentności, gdyż przejrzystość dobrze służy wszystkim uczestnikom rynku, a opinia społeczna powinna być informowana o środkach wydawanych przez spółki, które należą do wszystkich obywateli – mówi Jakub Jaworowski, Minister Aktywów Państwowych.
Rekomendacje mają zastosowanie do wszystkich spółek z udziałem Skarbu Państwa, a nadzór nad ich stosowaniem będą sprawować rady nadzorcze.
"Rekomendacje dotyczące sponsoringu sportu jasno określają ramy działania dla zarządów i rad nadzorczych. Spółki powinny stosować się do tych rekomendacji, natomiast zadaniem rad nadzorczych jest analizowanie, monitorowanie i rozliczanie tych działań" – podkreśla minister Jakub Jaworowski.
Spółki mają bezwzględnie przestrzegać zasady neutralności politycznej, w szczególności działalność sponsoringowa nie powinna być związana z działalnością partii politycznych oraz poszczególnych polityków.
"Ważne jest, aby działania sponsoringowe zawsze były podejmowane w duchu apolityczności, bez promocji żadnych ideologii czy postaw, które mogą negatywnie wpływać na integrację społeczną" – dodał minister Jaworowski.
Aktywność spółek w tym zakresie powinna być prowadzona w ramach długofalowej strategii spółek. W szczegółowych wytycznych podkreślono, że działania te muszą przynosić wymierne i mierzalne efekty biznesowe – marketingowe lub wizerunkowe – oraz być spójne z długoterminowymi celami spółki lub całej grupy kapitałowej. Decyzja o zaangażowaniu w działalność sponsoringową powinna także uwzględniać bieżącą sytuację finansową spółki.
Dokument zaleca wykluczenie ze sponsoringu m.in. imprez propagujących przemoc i agresję, w których nie przestrzega się zasad fair play oraz podmiotów i zawodników niereagujących na zachowania dyskryminacyjne lub przemocowe motywowane uprzedzeniami, jak również zawodników karanych dyscyplinarnie za doping w sporcie.
W dokumencie znajduje się zalecenie, aby spółki z udziałem Skarbu Państwa wspierały sport powszechny i profesjonalny, w tym aktywności realizowane przez związki sportowe, ligi zawodowe, kluby sportowe, Polski Komitet Olimpijski, Polski Komitet Paralimpijski oraz sportowców indywidualnych. Rekomenduje się także wyszukiwanie talentów i współtworzenie strategii rozwoju zawodników, młodych sportowców, szczególnie w dyscyplinach olimpijskich o niskiej obecnie ekspozycji medialnej, ale dających dużą szansę na poprawę wyniku sportowego.
Dobre praktyki w zakresie prowadzenia sponsoringu sportu przez Spółki z udziałem Skarbu Państwa zostały opracowane na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym. W przypadku, gdy spółki prowadzą działalność, która nie jest zgodna z przygotowanymi dobrymi praktykami, rekomenduje się ich wdrożenie do końca III kw. 2025 r., z zachowaniem realizacji podjętych do tej pory zobowiązań. Dokument zaleca również przedstawicielom Skarbu Państwa w radach nadzorczych zgłoszenie pisemnego wniosku do zarządów o wdrożenie rozwiązań zgodnych z Dobrymi Praktykami.
W załączeniu znajdą Państwo pełny tekst dokumentu dobrych praktyk.
https://www.gov.pl/web/aktywa-panstwowe/nowe-zasady-sponsoringu-sportu--przejrzystosc-efektywnosc-ekonomiczna-i-neutralnosc-polityczna
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ zs/ ktl/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 22.04.2025, 14:00 |
Źródło informacji | MAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |