Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MC: List polecony z urzędu już od stycznia na skrzynce mailowej (komunikat)

18.11.2024, 11:28aktualizacja: 18.11.2024, 11:39

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze obywatele, firmy oraz podmioty publiczne otrzymają możliwość wymiany korespondencji poprzez wygodny i bezpieczny system doręczeń elektronicznych. To kolejny istotny krok w cyfryzacji administracji państwowej.

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. System do ich przesyłania zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 roku. To wtedy większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego będzie musiało umożliwić obywatelom prowadzenie z nimi takiej korespondencji, a więc zarówno odbierania, jak i wysyłania elektronicznych doręczeń. Wszystkie osoby, które chciałby skorzystać z takiej opcji, powinny już dziś założyć skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić w kilku prostych krokach.

Odbierz pismo z urzędu w dowolnym momencie:

e-Doręczenia umożliwiają bezpieczną i szybką komunikację pomiędzy obywatelami i przedsiębiorcami a instytucjami publicznymi poprzez adres do doręczeń elektronicznych. Dzięki temu systemowi można zaoszczędzić czas i koszty związane z tradycyjnym przesyłaniem dokumentów. W praktyce oznacza to, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej, bez potrzeby wizyty na poczcie, bez konieczności odbioru awizo, które trafiło do skrzynki podczas nieobecności w domu.

Od początku przyszłego roku oficjalna korespondencja obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną będzie szybsza, sprawniejsza i dostępna z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze. W pierwszym etapie taką opcję udostępni większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego. Docelowo adres do doręczeń elektronicznych i obowiązek prowadzenia korespondencji w ten sposób będą miały wszystkie podmioty publiczne oraz duża grupa podmiotów niepublicznych.

e-Doręczenia w kilku prostych krokach:

by móc wysyłać i odbierać korespondencję urzędową, wystarczy założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić w kilku prostych krokach, składając wniosek poprzez stronę mObywatel.gov.pl. Warto to zrobić jak najszybciej, żeby już od początku stycznia korzystać z nowego systemu komunikacji z urzędami publicznymi. Dokładna instrukcja, jak założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń, znajduje się pod linkiem: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/jak-zalozyc-adres-i-skrzynke-do-e-doreczen

e-Doręczenia mają wiele zalet, z których największa to oszczędność czasu. Nie ma potrzeby odbierania awiza i stania w kolejkach na poczcie, ponieważ listy z urzędu przychodzą bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę. Można je przeczytać i odpowiedzieć na nie o dogodnej porze i w dowolnym miejscu – wystarczy do tego komputer, tablet lub telefon z Internetem. Nie ma również konieczności wizyty w urzędzie, aby złożyć potrzebne dokumenty, ponieważ pisma czy wnioski można wysłać bezpłatnie ze skrzynki do e-Doręczeń.

Dużym udogodnieniem są również bieżące powiadomienia o nowej wiadomości i możliwość sprawdzenia w dowolnym momencie statusu korespondencji urzędowej. Co ważne, system e-Doręczeń jest udostępniany obywatelom bezpłatnie, dlatego dla wielu osób i form będzie to również spora oszczędność finansowa.

Administracja cyfrowa coraz bliżej:

"Wprowadzenie w Polsce systemu e-Doręczeń to ważny krok w cyfryzacji administracji państwowej. W ten sposób przechodzimy na nowoczesną komunikację, dzięki której obywatele, firmy, jak i instytucje publiczne zaoszczędzą czas i pieniądze. Załatwianie spraw urzędowych online staje się codziennością, dlatego e-Doręczenia jako elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru stanowią kolejny element cyfrowej układanki. Rozwiązanie to usprawni również pracę administracji publicznej, przyczyni się do szybszej wymiany informacji, a w efekcie skróci czas załatwiania spraw urzędowych"– podkreśla Dariusz Standerski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.

W Polsce Krajowy System Doręczeń Elektronicznych (e-Doręczenia) jako usługę zaufania reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych. Dostosowuje ona krajowe przepisy do wymogów europejskich, dzięki czemu e-Doręczenia są równoważne prawnie z tradycyjnym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Więcej informacji na temat o e-Doręczeniach znajduje się na stronie www.gov.pl/web/e-doreczenia.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ klem/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 18.11.2024, 11:28
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ