Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MC: polska młodzież koduje na potęgę (komunikat)

07.10.2016, 19:50aktualizacja: 07.10.2016, 19:50

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MC informuje:

Kodowanie to nie jest tylko zapisywanie kodu. To pewien sposób myślenia. A programować może naprawdę każdy – to wniosek z dzisiejszej debaty "Czy Polska będzie potęgą w kodowaniu", którą zorganizował Instytut NASK. Od 15 października w całej Polsce rusza Code Week, czyli europejski tydzień kodowania. W ubiegłym roku Polska zajęła w nim drugie miejsce w Europie.

- Dla mnie niesamowitym odkryciem były wyniki młodych polskich programistów na Międzynarodowej Olimpiadzie Informatycznej - mówił Piotr Woźny, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji. W ciągu ostatnich 26 lat Polska wypracowała sobie drugie miejsce w łącznej klasyfikacji medalowej na tych prestiżowych zawodach. - Jeśli chodzi o liczbę zdobytych złotych medali, to mamy czwarte miejsce na świecie - podkreślił minister Woźny. Jego zdaniem drugim przykładem polskich sukcesów w kodowaniu jest prężnie działająca produkcja gier komputerowych, z których polskie firmy już słyną na świecie.

Tę diagnozę potwierdza zastępca dyrektora Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji w Ministerstwie Edukacji Narodowej Rafał Lew-Starowicz, a moderator debaty Marcin Bochenek, dyrektor pionu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w instytucie badawczych NASK, dodaje że „kluczowe dziś zadanie polega na wykorzystaniu istniejących możliwości i dotychczasowych osiągnięć. Konieczna jest zakrojona na szeroką skalę współpraca instytucji państwowych, szkół, organizacji społecznych i firm. Wszystko po to by wykorzystać ogromny potencjał młodych Polaków. To na pewno zaprocentuje w przyszłości”.

Dzieci uczą się programowania masowo, korzystając z coraz szerszej oferty komercyjnej i przygotowanej przez rozmaite fundacje. - Rodzice często pytają o możliwość korzystania z zajęć z programowania w szkołach - mówiła Iwona Brzózka-Złotnicka trenerka ze stowarzyszenia „Mistrzowie Kodowania”. Polska, jak powiedziała, jest jednym z dwóch krajów na świecie, w których ściągnięto najwięcej kopii programu Scratch - obrazkowego języka programowania, służącego powszechnie do nauki kodowania najmłodszych dzieci.

Zwróciła też uwagę, że uczenie kodowania nie ma na celu wykształcenia programistów, którzy będą pracowali w tym zawodzie. - Kodowanie to nie jest tylko zapisywanie kodu – zaznaczyła. - To jest pewien sposób myślenia. Kodowanie uczy kreatywnego rozwiązywania problemów i pracy w zespole, bo żaden programista nie stworzy użytecznego, działającego narzędzia sam. Pracuje nad tym sztab ludzi, którzy muszą się ze sobą dogadać. Programować może naprawdę każdy – podkreśliła trenerka.

Wsparcie dla nauki kodowania w szkołach

1600 szkół zgłosiło się do pilotażowego programu MEN, mającego wspierać innowacje w nauczaniu programowania. - Szkoły przeszły całą formalną drogę, żeby swoje innowacje na czas zgłosić. I przedstawiły bardzo ambitne własne propozycje, nie czekając nawet na zestawy narzędzi, które przygotowaliśmy - podkreślał Rafał Lew-Starowicz.

Zdaniem Iwony Brzózki-Złotnickiej, nauczycielom na razie brakuje swobody działania. Podkreśliła też, że nauki programowania nie da się rozpisać na poszczególne etapy, poświęcone na omawianie zaplanowanych zagadnień. - Dlatego mówimy w naszym programie o tym, żeby integrować programowanie z innymi dziedzinami wiedzy i żeby dawać elastyczność - mówiła. Dodała, że nauczyciele często nie wierzą w swoje możliwości. Ale kiedy przełamią się i zaczną zajmować się kodowaniem, widzą że jest to w ich zasięgu.

Problemy istnieją, ale jest na to recepta

- Trudności występują - przyznali to wszyscy uczestnicy dyskusji. Rafał Lew-Starowicz zwrócił uwagę, że większość szkół nie ma dostępu do szybkiego internetu. - Zaledwie ok. 600 szkół ma internet, który odpowiada standardom XXI wieku. Kiedy rozmawiamy z laureatami konkursów informatycznych, to dowiadujemy się, że wiedzę potrzebną do udziału w tych konkursach niekoniecznie czerpią ze szkoły - mówił.

Z problemem dostępu do internetu stara się mierzyć Ministerstwo Cyfryzacji, które poprzez NASK realizuje dzięki funduszom unijnym program przyłączania szkół do szerokopasmowego internetu, zatytułowany Ogólnopolska Sieć Edukacyjna. Z kolei kompetencje nauczycieli mają podnieść planowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podyplomowe roczne studia dla tych nauczycieli, którzy potrzebują uaktualnienia swojej wiedzy w dziedzinie informatyki. Ma się też zmienić podstawa programowa, aby obowiązkowe programowanie zaczynało się już w pierwszej klasie szkoły podstawowej. MEN publikuje właśnie nowe propozycje podstawy programowej, po pierwszych konsultacjach z ekspertami.

Na razie jednak trzeba się cieszyć z sukcesów polskich koderów i firm z tej branży. Trzeba też uważać, aby tego nie zepsuć. Uczestnicy debaty dali temu wyraz. Iwona Brzózka-Złotnicka przestrzegała, że narzucane odgórnie zalecenia mogą zepsuć dobrą aurę jaka otacza kodowanie, ponieważ przymus i biurokratyczne ramy zwykle działają demobilizująco. Piotr Woźny zapewniał, że rząd chce udzielać wsparcia tym, którzy wiedzą jak uczyć, a nie narzucać własną wizję: - Teraz chodzi o to, aby popatrzeć komu coś wychodziło w tej dziedzinie, przejąć te pomysły i na tyle, na ile można, podłączyć je do pieniędzy budżetowych i pieniędzy unijnych. Myślę, że właśnie to robimy – mówił wiceszef resortu cyfryzacji.

Debatę w NASK poprzedziło wręczenie nagród laureatom konkursów z obszaru informatyki, programowania i edukacji cyfrowej organizowanych przez portal e-learningowy IT Szkoła NASK.

Laureaci:

Konkurs graficzny „Czym jest dla mnie internet?”:

- Zespół Szkół nr 1 w Międzychodzie - Emilia Kramm

- Zespół Szkół Agrotechnicznych w Słupsku - Andrzej Woronecki

- Zespół Szkół nr 3 im. prof. Oskara Langego w Szczecinie - Katarzyna Wilk

Konkurs „Grand IT Test”:

- Zespół Szkół nr 3 im. Władysława Stanisława Reymonta w Łukowie - Mateusz Świderski

- Zespół Szkół Agro-Technicznych im. Wincentego Witosa w Ropczycach - Rafał Pociask

- Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Henryka Sienkiewicza w Szydłowcu - Adam Wereszczuk

Ranking szkół IT Szkoły:

- IX Liceum Ogólnokształcące im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Gdyni (woj. pomorskie)

- Zespół Szkół Agro-Technicznych im. Wincentego Witosa w Ropczycach (woj. podkarpackie)

- Technikum nr 2 w Zespole Szkół Elektronicznych w Zduńskiej Woli (woj. łódzkie).

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 07.10.2016, 19:50
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ