Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MEN: działania pomocowe MEN i kuratorów oświaty po przejściu nawałnic (komunikat)

28.08.2017, 15:49aktualizacja: 28.08.2017, 15:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

MEN informuje:

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, wsparcie materialne i rzeczowe – to działania realizowane od pierwszych chwil po przejściu sierpniowych nawałnic przez minister edukacji Annę Zalewską oraz kuratorów oświaty na rzecz dzieci i uczniów.

Już od sobotnich godzin porannych, 12 sierpnia br., Anna Zalewska Minister Edukacji Narodowej była w kontakcie z kuratorami oświaty, którzy na jej prośbę podjęli natychmiastowe działania.

Pierwsze działania kuratorów

Pierwszym działaniem, w zakresie MEN i kuratorów, było zapewnienie opieki psychologiczno-pedagogicznej, szczególnie uczestnikom tragicznego obozu harcerskiego w Suszku, jak również ich rodzin.

Minister Anna Zalewska w sobotę wraz z Grzegorzem Wierzchowskim Łódzkim Kuratorem Oświaty była w sztabie kryzysowym w Łodzi, gdzie udzielano pomocy psychologiczno-pedagogicznej harcerzom oraz ich bliskim.

W tym czasie Monika Kończyk Pomorski Kurator Oświaty była obecna na terenie obozu

w Suszku, a także w Nowej Cerkwi – do tej miejscowości ewakuowano dzieci. Kurator z Gdańska odwiedziła również szpital w Chojnicach i Kościerzynie, do którego trafiła największa liczba poszkodowanych podczas nocnej wichury.

Kurator Monika Kończyk zorganizowała dodatkową pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci i wychowawców poszkodowanych w wyniku nawałnicy. Poprosiła samorządowców z województwa pomorskiego, by przekazywali do kuratorium informacje

o potrzebach uczniów na ich terenie. Pozwoliło to na zorganizowanie skuteczniejszej pomocy. Podobny apel wystosowali również inni kuratorzy oświaty odpowiedzialni za województwa, w których pojawiły się zniszczenia po wichurach.

Minister edukacji zwróciła się do kuratorów oświaty o informację o zniszczeniach infrastruktury szkolnej.

Kontrola wypoczynku

Kolejnym krokiem było sprawdzenie przez wszystkich kuratorów oświaty miejsc wakacyjnego wypoczynku dzieci i młodzieży w całym kraju. Szczególną uwagę zwrócono na te punkty, które znajdowały się nad wodą lub w lesie. Przez kilka dni pracownicy kuratoriów razem ze strażakami i policjantami sprawdzali miejsca wypoczynku dzieci. Kontrole

nie wykazały nieprawidłowości oraz zagrożeń dla bezpieczeństwa uczestników obozów.

Natomiast w wyniku kontroli przeprowadzanych od początku wakacji na terenie województwa małopolskiego wydano prawie 200 zaleceń dla 91 organizatorów. Sporządzono 7 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia wykroczenia.

Uszkodzenia infrastruktury szkolnej, przedszkolnej i innych placówek oświatowych

Z informacji przekazanych przez kuratorów oświaty wynika, że w wyniku nawałnic, jakie 11 i 12 sierpnia br. przeszły nad Polską, uszkodzonych zostało prawie 190 obiektów, w tym:

- 160 obiektów szkolnych;

- 25 przedszkoli;

- 4 placówki oświatowe (woj. pomorskie – Dom Wczasów Dziecięcych w Wygoninie i Powiatowe Centrum Młodzieży w Garczynie; 2 ośrodki wychowawcze w woj. łódzkim).

Największe straty odnotowano w województwach:

- wielkopolskim – łącznie 59 obiektów;

- pomorskim – 53 obiekty;

- kujawsko-pomorskim – 32 obiekty.

W wyniku nawałnic zostały uszkodzone nie tylko budynki, ale także boiska, ogrodzenia, tereny wokół szkół i przedszkoli.

Szkody powstałe w wyniku nawałnic dotyczyły najczęściej:

- uszkodzeń i zerwania dachów;

- uszkodzeń elewacji i kamer szkolnego monitoringu;

- uszkodzeń boisk i placów zabaw;

- uszkodzeń ogrodzeń i oświetlenia wokół szkół;

- zalania sal lekcyjnych i gimnastycznych, podtopienia piwnic (uszkodzenia sprzętów, zalanie instalacji CO);

- połamania i powyrywania drzew na terenach wokół szkół i przedszkoli.

Ponadto w wyniku wyładowań atmosferycznych uszkodzone zostały również centrale telefoniczne, instalacje komputerowe, systemy alarmowe. Szkoły zgłaszały także problemy z dostępem do internetu.

Prace związane z usuwaniem szkód dotyczą przede wszystkim:

- naprawy dachów i elewacji;

- prac malarskich;

- wymiany podłóg i wykładzin;

- uporządkowania terenów wokół szkół i przedszkoli.

Zagrożenia z terminowym rozpoczęciem roku szkolnego

W większości szkół zajęcia rozpoczną się planowo w poniedziałek, 4 września. Wiadomo już, że przesunięcie zajęć, o co najmniej tydzień nastąpi w 4 szkołach w województwie kujawsko-pomorskim.

1. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Nakle.

2. Szkoła Podstawowa nr 2 w Nakle.

3. Szkoła Podstawową w Potulicach.

4. Zespół Szkół w Lubiewie, powiat tucholski.

Szkody po nawałnicach w lipcu

Warto przypomnieć również o sytuacji, która miała miejsce na początku lipca br.

W województwach śląskim i opolskim w wyniku działań niekorzystnych warunków atmosferycznych odnotowano uszkodzenia infrastruktury szkolnej.

W Kuźni Raciborskiej (woj. śląskie) poważnemu uszkodzeniu uległ budynek szkoły oraz hali sportowej (straty szacowane na ok. 180 tys. zł), a w Landzmierzu (woj. opolskie) wiatr uszkodził dachy zabudowań należących do Publicznej Szkoły Podstawowej.

Pomoc MEN

5 mln na zasiłki, wyjazdy, zajęcia

Zasiłki, wyjazdy, zajęcia terapeutyczno-edukacyjne, opiekuńcze dla uczniów poszkodowanych w wyniku nawałnic – takie wsparcie przewiduje rządowy program przyjęty przez Radę Ministrów dla dzieci z terenów dotkniętych nawałnicami.

Przypominamy, że z budżetu państwa uruchomione zostały środki na dodatkową pomoc dla dzieci i uczniów pochodzących z rodzin poszkodowanych w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, w szczególności dotkniętych w ostatnich dniach nawałnicami. Przeznaczono na ten cel kwotę 5 mln zł, z zastrzeżeniem, że jeśli zapotrzebowanie na środki będzie większe, program zostanie uzupełniony o dodatkowe pieniądze.

Pomoc skierowana jest do dzieci, które od września br. będą uczęszczały do tzw. zerówki

i do wszystkich uczniów z wyłączeniem tych ze szkół dla dorosłych.

Uczniowie i dzieci mogą otrzymać:

- zasiłek losowy na cele edukacyjne w wysokości 500 zł lub 1 tys. zł

- Kwota uzależniona jest od wysokości zasiłku celowego, który otrzymali już rodzice ucznia z pomocy społecznej.

- Wysokość zasiłku losowego dla jednego dziecka lub ucznia wynosi:

- 500 zł – w przypadku przyznania rodzinie dziecka lub ucznia zasiłku celowego na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w wysokości do 3 tys. zł;

- 1000 zł – w przypadku przyznania rodzinie dziecka lub ucznia zasiłku celowego w wysokości powyżej 3 tys. zł.

- zajęcia terapeutyczno-edukacyjne, opiekuńcze

- Dzieci i uczniowie będą mogli korzystać z bezpłatnych zajęć terapeutyczno-edukacyjnych, które będzie organizował odpowiednio wójt, burmistrz, prezydent miasta.

Uczniowie mogą skorzystać z:

- o wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych, jeżeli rodzinom został przyznany zasiłek celowy na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w wysokości powyżej 3 tys. zł.

Dziecko będzie mogło skorzystać albo z wyjazdu, albo z zajęć terapeutyczno-edukacyjnych.

Jak i gdzie można otrzymać wsparcie?

Informacje o warunkach otrzymania pomocy rodzice uzyskają w urzędzie gminy. Zasiłek losowy dostanie każde dziecko i każdy uczeń uprawniony do tej formy pomocy.

Wniosek o wyjazd albo zajęcia rodzice powinni złożyć w urzędzie gminy. Warunkiem otrzymania pomocy w tych formach jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego przyznanie zasiłku celowego z pomocy społecznej w kwocie powyżej 3 tys. zł.

Rodzice mogą składać wnioski o pomoc w urzędzie gminy w terminie ustalonym przez urząd, ale nie później niż do 23 września 2017 r.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazuje wojewodom środki na realizację programu natychmiast po otrzymaniu wniosków, aby uczniowie i dzieci mogły skorzystać z pomocy jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego. Już przekazaliśmy do realizacji 500 tys. zł. Czekamy na kolejne wnioski od wojewodów.

Pieniądze na remonty infrastruktury szkolnej

MEN ma zabezpieczone środki w rezerwie 0,4% na wsparcie samorządów w usuwaniu skutków zdarzeń losowych w budynkach szkół (placówek) publicznych prowadzonych (dotowanych) przez jednostki samorządu terytorialnego (z wyłączeniem przedszkoli ogólnodostępnych oraz innych form wychowania przedszkolnego).

W jaki sposób samorząd może uzyskać pieniądze?

Aby otrzymać dotację samorząd musi złożyć wniosek najpóźniej 40 dni od wystąpienia zdarzenia lub po zakończeniu procedury odszkodowawczej, jednak nie później niż do

13 października 2017 r.

Samorządy mogą ubiegać się o dofinasowanie w wysokości nie wyższej niż połowa wartości kosztorysowej remontu (pod warunkiem zaangażowania co najmniej 50 proc. środków własnych – w przypadku gdy budynek nie był ubezpieczony bądź dana jednostka samorządu terytorialnego nie otrzymała odszkodowania lub w wysokości różnicy pomiędzy połową wartości kosztorysowej remontu a kwotą uzyskanego odszkodowania).

Dotychczas otrzymaliśmy pismo z Wrześni (woj. wielkopolskie), że samorząd wystąpi z wnioskiem o pomoc.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ zjt/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 28.08.2017, 15:49
Źródło informacji MEN
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ