Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MFiPR: Dobry klimat w PPP już jest. Czas na konkurs (komunikat)

04.09.2020, 16:12aktualizacja: 04.09.2020, 16:12

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MFiPR informuje:

O aktualnej sytuacji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce rozmawiali eksperci z sektora publicznego i prywatnego oraz instytucji finansujących podczas konferencji „Dobry klimat w PPP”. Spotkanie zorganizowane przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 4 września jest kontynuacją działań promujących realizację inwestycji publicznych w formule PPP. Podczas wydarzenia został ogłoszony również konkurs „Osiągnij sukces z PPP” na najlepsze projekty, które mają być zrealizowane w formule PPP.

Podczas prezentacji i paneli dyskusyjnych eksperci związani zarówno z rynkiem prywatnym, jak i sektorem publicznym rozmawiali o aktualnej sytuacji partnerstwa publiczno-prywatnego, a także o tym, co udało się zrobić do tej pory. Ważnym wątkiem w dyskusji były także perspektywy dla tej formy finansowania inwestycji, również w kontekście zmian społeczno-gospodarczych spowodowanych przez pandemię. W wydarzeniu zorganizowanym w formie hybrydowej –stacjonarnie i online – wzięło udział kilkaset osób.

– Dziś szukamy rozwiązań i narzędzi pobudzających gospodarkę w dobie rynkowego spowolnienia. Szansą na to jest realizacja inwestycji publicznych. Rząd dokłada wszelkich starań, aby intensywnie wykorzystać dostępne środki budżetowe i fundusze unijne do wsparcia inwestycji publicznych. Potrzeby inwestycyjne są ogromne, dlatego w tej sytuacji widzimy również szansę na rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego. Mam nadzieję, że w najbliższych dwóch–trzech latach formuła PPP stanie się jednym z motorów napędzających inwestycje i rozwój gospodarczy – mówiła minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak podczas otwarcia konferencji.

– Partnerstwo publiczno-prywatne to forma współpracy, która pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie przedsiębiorców w realizacji i finansowaniu inwestycji oraz usług publicznych. PPP może sprawdzić się na przykład podczas budowy dróg, mieszkań, przedszkoli czy szkół. Jak wynika z danych z krajów europejskich, PPP może przynieść nawet kilkanaście procent oszczędności w całym cyklu życia projektu w stosunku do tradycyjnych modeli realizacji – podkreślał Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego, który również uczestniczył w konferencji.

PPP równa się sukces

Podczas piątkowej konferencji wiceminister Waldemar Buda ogłosił konkurs „Osiągnij sukces z PPP”. Podmioty publiczne mogą w nim zgłaszać projekty przedsięwzięć, które mają być zrealizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, w trzech kategoriach:

- Zielone inwestycje – projekty, których celem jest produkcja energii w sposób nieemisyjny

- EkoBudynki – projekty, których celem jest zapewnienie nowoczesnej kubatury na potrzeby instytucji publicznych

- Przyjazne otoczenie – projekty, obejmujące rewitalizację i zagospodarowanie terenów

Celem konkursu jest rozpowszechnienie formuły partnerstwa publiczno-prywatnego wśród samorządów, jednostek administracji rządowej oraz instytucji z sektora finansów publicznych. Preferowane będą przedsięwzięcia przyczyniające się do zrównoważonego rozwoju środowiska, ochrony środowiska oraz poprawy stanu klimatu.

Pula nagród to kilkaset tysięcy złotych, które zostaną wykorzystane na przygotowanie do realizacji zwycięskich projektów. W każdej kategorii zostanie przyznana jedna nagroda główna dla projektu z największą liczbą punktów przyznanych przez kapitułę konkursową.

Projekty można zgłaszać do 4 listopada. Wyniki konkursu poznamy 15 grudnia 2020 roku.

Szczegółowe informacje w regulaminie konkursu na stronie https://www.ppp.gov.pl/.

Czym jest partnerstwo publiczno-prywatne

PPP można zdefiniować jako wspólną inicjatywę partnerów z sektora publicznego i prywatnego dzielących się ryzykiem i odpowiedzialnością za realizację przedsięwzięcia, którego celem jest zwiększenie jakości usług publicznych. W odróżnieniu od tradycyjnej formy realizacji inwestycji, formuła PPP zakłada wieloletnią współpracę, w ramach której partner prywatny jest zaangażowany w projektowanie, budowę, finansowanie (w całości lub w części) oraz utrzymanie infrastruktury. Partnerstwo publiczno-prywatne może być stosowane w wielu sektorach, na przykład w służbie zdrowia (szpitale, przychodnie), oświacie (przedszkola, szkoły), kulturze (muzea) czy transporcie (infrastruktura drogowa, transport publiczny).

Ustawa o PPP obowiązuje od 2008 roku, a w 2018 roku została znowelizowana, aby dostosować przepisy do potrzeb polskiego rynku PPP. Do tej pory w Polsce podpisano 147 umów PPP na inwestycje, które zostały już zrealizowane lub są w trakcie realizacji. Łączna wartość tych inwestycji to 7,5 miliarda złotych.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej pełni funkcję centralnej jednostki PPP w Polsce oraz wdraża politykę rządu w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego. Doradza podmiotom publicznym realizującym inwestycje w formule PPP, a także tym, które planują realizację takich inwestycji. Cyklicznie organizuje również szkolenia i warsztaty oraz spotkania na platformie e-learningowej.

Więcej informacji na stronie https://www.ppp.gov.pl/.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ jml/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.09.2020, 16:12
Źródło informacji MFiPR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ