Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje:
Podróżni mogą już korzystać z w pełni przebudowanego dworca PKP Warszawa Zachodnia. Dzisiaj otwarto nowe przejście podziemne, które zapewnia wygodne połączenie peronów z miastem. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z Funduszy Europejskich w wysokości ponad 1,5 mld zł.
- Nie byłoby tego wszystkiego, gdyby nie nasza strategiczna decyzja o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej – powiedziała minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, przypominając, że dworzec oraz otaczające go tory zostały dofinansowane z funduszy UE w wysokości półtora miliarda zł. Prawie miliard przeznaczyliśmy na II fazę projektu tramwaju na Wilanów, którego elementem jest podziemny przystanek przy dworcu.
W ramach inwestycji przebudowano budynek dworca oraz przejście podziemne i kładkę dla pieszych. Powstały windy oraz liczne schody ruchome. Zmodernizowano instalacje sanitarne i kanalizacyjne. Zbudowano nowe zadaszenie nad peronami. Wymieniono nawierzchnię torowisk. Przebudowano urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Stacja Warszawa Zachodnia posiada dwa budynki dworcowe: dotychczasowy, podziemny od strony dzielnicy Ochota/Al. Jerozolimskich oraz nowy budynek od strony dzielnicy Wola/ul. Tunelowej. Oba obiekty są powiązane wielofunkcyjnym przejściem podziemnym.
W ramach inwestycji zachowano i wyremontowano charakterystyczny w swoim kształcie budynek nastawni kolejowej tzw. „grzybek”. Obiekt został wpisany do rejestru zabytków.
We wspólnej realizacji przedsięwzięcia z Miastem Stołecznym Warszawa przewidziano budowę przystanku tramwajowego oraz konstrukcji pod przyszły tunel tramwajowy.
Modernizacja dworca była jednym z zadań projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I”.
Modernizacja linii średnicowej
Projekt modernizacji stacji Warszawa Zachodnia jest pierwszym elementem większego przedsięwzięcia polegającego na modernizacji linii kolejowych w obszarze warszawskiego węzła kolejowego. Ze względu na duży zakres projektu i jego złożoność realizację podzielono na etapy. Głównym celem modernizacji linii średnicowej jest dostosowanie infrastruktury kolejowej w sposób umożliwiający zwiększenie ruchu pasażerskiego. Inwestycja pozwoli na stworzenie nowoczesnego, komfortowego i atrakcyjnego dla pasażerów środka transportu publicznego poprzez integrację ruchu aglomeracyjnego, regionalnego i dalekobieżnego, w tym także planowanych połączeń Kolei Dużych Prędkości i połączeń obsługujących Centralny Port Komunikacyjny. Zwiększona będzie przepustowość na linii średnicowej dalekobieżnej i podmiejskiej, co wpłynie na poprawę oferty przewozowej oraz niwelowanie opóźnień. Na wybranych odcinkach zostanie zwiększona maksymalna prędkość przejazdu pociągów. Stworzony zostanie system połączeń przyśpieszonych w celu zapewnienia dojazdu do aglomeracji warszawskiej podróżnym z peryferyjnych części województwa mazowieckiego.
Fundusze Europejskie na kolej
Unijne fundusze od lat odgrywają kluczową rolę w modernizacji kolei w Polsce. W obecnej perspektywie UE jej rozwój wspierają:
- Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko - 23,7 mld zł,
- Krajowy Plan Odbudowy - ponad 17 mld zł,
- Instrument „Łącząc Europę” - ponad 10 mld zł,
- 16 programów regionalnych - 5 mld zł,
- Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej - 3 mld zł.
W sumie to ponad 58 mld zł, które inwestujemy m.in. w rozbudowę linii kolejowych, modernizację dworców oraz budowę i zakup nowoczesnego taboru, a także modernizację systemów sterowanie ruchem kolejowym. Przedsięwzięcia te poprawiają komfort podróży, zwiększają bezpieczeństwo i skracają czas przejazdu.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ ef/ lm/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
| Data publikacji | 28.11.2025, 17:46 |
| Źródło informacji | MFiPR |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |