Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje:
Inwestycje kolejowe w ramach KPO: co najmniej 800 km nowoczesnych linii
"Jesteśmy gotowi do realizacji większej liczby inwestycji na kolei z KPO. Zamiast 500 km linii kolejowych, które mieliśmy zmodernizować, zrewitalizować lub zbudować od zera, zbudujemy co najmniej 800 km za te same pieniądze, czyli za 10,7 mld zł, które na ten cel mamy w KPO" – powiedział wiceminister Jan Szyszko podczas briefingu prasowego.
Polskie linie kolejowe przechodzą intensywną modernizację i rewitalizację dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Inwestycje o wartości 18 mld zł zwiększą efektywność i konkurencyjność transportu szynowego, poprawią bezpieczeństwo pasażerów i przyczynią się do redukcji emisji CO2.
Nowoczesna infrastruktura dla transportu przyszłości
Ze względu na istotne znaczenie projektów dotyczących modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych przeznaczono na nie 10,7 mld zł, co stanowi 59% dostępnych środków na inwestycje kolejowe w ramach KPO.
"Możliwość wybudowania większej liczby nowoczesnej infrastruktury, która skróci czas dojazdu i poprawi jakość podróżowania koleją w Polsce to efekt wytężonej pracy wiceministra Piotra Malepszaka i Ministerstwa Infrastruktury nad tym, aby inwestycje robić dokładnie takie, jakie powinny być. Nie za duże, nie za małe, frontem do człowieka a nie do ideologii" – powiedział wiceminister Funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.
Z punktu widzenia rozwoju regionalnego, za które odpowiada MFiPR, inwestycje które dzięki tym zmianom zbudujemy w Polsce, są z wielu różnych obszarów.
"Mówimy tutaj o rozbudowie, czy polepszeniu standardów podróży na głównych osiach komunikacyjnych kraju i podniesieniu dopuszczalnej prędkości podróży do 250 km/h. Mówimy tutaj też o połączeniach regionalnych jak choćby w okolicach Wałbrzycha w woj. dolnośląskim, ale też o budowie linii od zera m.in. o przekopie przez Piekiełko w płd. Małopolsce, które jest takim symbolem KPO. To jest region – mówię o Nowym Sączu i kolei w tamtym regionie, którego siatka połączeń kolejowych była budowana jeszcze za czasów Austro-Węgier" – zaznaczył wiceminister Szyszko.
"Chcemy precyzyjnie inwestować pieniądze na modernizację linii kolejowych. Środki z KPO przeznaczone będą na poprawę czasów przejazdów pociągów dzięki zwiększeniu przepustowości linii, ich lepszym parametrom oraz likwidacji wąskich gardeł. Naszym celem jest uzyskanie szybkich efektów w możliwie krótkim czasie" – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Obecnie w KPO zakontraktowano już 65 proc. środków przeznaczonych na linie kolejowe, co oznacza 7 mld zł przypisanych do konkretnych wykonawców i realizowanych inwestycji.
Najważniejsze projekty kolejowe KPO
W ramach KPO zaplanowano około 40 projektów dotyczących linii kolejowych, wśród których znajdują się:
- Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odc. Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz: (wartość: 4 mld zł)
- Przywrócenie ruchu pasażerskiego po 20 latach
- Budowa i modernizacja stacji oraz przystanków
- Modernizacja i elektryfikacja linii nr 38 Giżycko – Korsze (wartość: 1,2 mld zł)
- Skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie przepustowości trasy Olsztyn – Ełk
- Rewitalizacja z elektryfikacją linii nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica (wartość: 800 mln zł)
- Powrót pociągów pasażerskich po 20 latach
- Lepsze połączenia regionalne i międzywojewódzkie
Kompleksowe wsparcie dla kolei
Inwestycje kolejowe w Polsce finansowane są nie tylko z KPO, ale również z programów takich jak Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, Instrument „Łącząc Europę” (CEF - Connecting Europe Facility), Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej oraz Regionalne Programy. Łącznie ok. 33 mld zł z funduszy unijnych w latach 2021-2027 pozwoli na dalszy rozwój infrastruktury kolejowej, zakup nowoczesnych składów i wdrażanie cyfrowych systemów sterowania ruchem.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ jj/ mhr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 25.02.2025, 19:03 |
Źródło informacji | MFiPR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |