Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MFiPR: Jak obsługiwać osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Pomoże poradnik MFiPR (komunikat)

21.12.2020, 15:12aktualizacja: 21.12.2020, 15:37

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MFiPR informuje:

W Polsce osób z niepełnosprawnościami może być nawet 7 mln. To osoby zarówno z niepełnosprawnością ruchową, jak i intelektualną. Ta druga grupa często spotyka się z silnymi uprzedzeniami i stygmatyzacją. Muszą również mierzyć się z licznymi barierami. By pomóc osobom z niepełnosprawnością intelektualną, z problemami zdrowia psychicznego i w spektrum autyzmu Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wydało poradnik. Publikacja ma pomóc w dostosowaniu instytucji i usług publicznych do potrzeb wszystkich osób.

- Coraz częściej standardem w urzędach są już podjazdy dla wózków inwalidzkich, czy oznaczenia w języku Braille’a. To cieszy. Nie możemy jednak zapominać, że niepełnosprawność ruchowa nie jest jedyną, z którą na co dzień mierzy się wiele osób. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego również napotykają wiele przeszkód w codziennym życiu. Stąd pomysł, by wydać poradnik dla pracowników instytucji publicznych, w którym zawarte są informację, jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami – podkreśla wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Osoby z niepełnosprawnościami intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego to bardzo różnorodna grupa. Każda ma swoją specyfikę i odrębności. Dlatego wspieranie tych osób w kontakcie z instytucjami wymaga wiedzy, ale także otwartości, czujności i empatii.

W odpowiedzi na potrzeby zarówno osób z niepełnosprawnością intelektualną, jak i pracowników instytucji publicznych, powstał poradnik resortu funduszy i polityki regionalnej. Pokazuje na jakie problemy napotykają osoby z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu i problemami zdrowia psychicznego.

W przystępny sposób pokazujemy między innymi, jak lepiej zorganizować przestrzeń publiczną, jakie informacje umieścić na stronie internetowej, czy jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami.

Główne rekomendacje w tworzeniu dostępnych instytucji publicznych to:· szkolenie personelu z zakresu potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, · przeznaczenie dłuższego czasu na obsługę klienta ze szczególnymi potrzebami, · zamieszczenie na stronie internetowej zakładki Dostępność, przygotowanej w tekście łatwym do czytania i zrozumienia, · czytelne oznaczenia ważnych miejsc w budynku, w tym dróg ewakuacyjnych i miejsc schronienia, · opracowanie formularzy lub materiałów w tekście łatwym do czytania i zrozumienia, · wyznaczenie tzw. cichych dni lub cichych godzin w obsłudze klientów, · umiejętność podejmowania prób komunikacji alternatywnej, np. LetMeTalk, wersja demo Mówik, · organizacja miejsca wyciszenia, wyodrębnionego pomieszczenia.

Wiele rozwiązań dostępnościowych nie wymagają dodatkowych nakładów finansowych, wystarczy dobra wola i zaangażowanie personelu.

Po szczegółowe informacje i inspiracje, jak tworzyć dostępną rzeczywistość zapraszamy na portal Dostępność Plus https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/

Dostosowanie instytucji/usług publicznych do potrzeb osób z problemami zdrowia psychicznego https://www.youtube.com/watch?v=_VlgVPJQpPM

Dostosowanie instytucji/usług publicznych do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną https://www.youtube.com/watch?v=mReKqGSk3SE

Dostosowanie instytucji/usług publicznych do potrzeb osób w spektrum autyzmu https://www.youtube.com/watch?v=xpvnmP0aT-E

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ lgs/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 21.12.2020, 15:12
Źródło informacji MFiPR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ