Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MFiPR: Kolejny krok do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni (komunikat)

06.11.2020, 17:07aktualizacja: 06.11.2020, 17:09

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MFiPR informuje:

Zarząd Portu Gdynia ogłosił przetarg na wybór partnera prywatnego, który zajmie się budową Portu Zewnętrznego. To największa inwestycja w Polsce, która powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jednocześnie jest ona największym tego typu projektem rządowym. „To duży sukces. Spodziewamy się zainteresowania międzynarodowych inwestorów branżowych i finansowych” – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego.

U wejścia do obecnego portu w Gdyni powstanie nowy głębokowodny terminal kontenerowy. Wartość inwestycji wyniesie około 3,5 miliarda złotych. Będzie to największy do tej pory projekt rządowy realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Ważny projekt

– To bardzo ważny projekt dla rynku PPP. Realizacja tej inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego pokazuje, że dziś, w czasach nie najłatwiejszych dla gospodarki, skutecznie korzystamy z różnych źródeł finansowania inwestycji publicznych. Mimo pandemii nie zwalniamy prac, a postępowanie na wybór partnera prywatnego zostało ogłoszone zgodnie z zapowiadanym terminem – zaznaczył wiceminister Waldemar Buda.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej jako centralna jednostka do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce jest zaangażowana w przygotowania tego projektu do realizacji w formule PPP. Rozbudowa Portu Gdynia to jedna z inwestycji wynikających ze zobowiązań przyjętych w „Polityce rządu w zakresie rozwoju rynku PPP”.

Port otwarty na przyszłość

Inwestycja ma być portem głębokowodnym mającym możliwość obsługiwania największych statków o długości nawet 430 metrów. Port, wyposażony w intermodalny terminal kolejowy, będzie służył do przeładunku kontenerów. Aby ułatwić dostęp do Portu Zewnętrznego, zostanie wybudowanych 130 kilometrów linii kolejowych. Znajdzie się w nim również miejsce do składowania komponentów morskich farm wiatrowych. Pojemność terminala według wstępnych założeń może wynieść nawet 2,5 miliona TEU(twenty-foot equivalent unit), czyli jednostek służących do określania pojemności portów.

– To inwestycja, dzięki której powstaną nowe miejsca pracy. W samym porcie będzie ich 700, a w otoczeniu branżowym ponad 4 tysiące. Jak wykazały analizy, z realizacji projektu skorzystają nie tylko miasto i region – Gdynia, metropolia trójmiejska i województwo pomorskie – lecz także Skarb Państwa. Inwestycja jest korzystna w wielu obszarach – podkreślił wiceminister Buda.

Kalendarium w skrócie

15 listopada 2019 roku zarząd Portu Morskiego Gdynia podpisał umowę na doradztwo z konsorcjum trzech firm – EY, Databout oraz Domański Zakrzewski Palinka. Ich zadaniem jest wsparcie zarządu w procesie prowadzącym do zawarcia i realizacji umowy z partnerem prywatnym. Prace doradców są współfinansowane ze środków resortu funduszy i polityki regionalnej, a zespół ekspertów MFiPR bierze udział w pracach doradców wspólnie z zespołem Portu Gdynia.

Na mocy ogłoszonego 5 listopada przetargu w 2023 roku zostanie wybrany partner prywatny, z którym Port Gdynia podpisze umowę PPP. Zgodnie z planem roboty budowlane rozpoczną się w 2025 roku i wraz z etapem wyposażenia terminala potrwają do 2028 roku, w którym jest planowane zakończenie inwestycji.

Do wykorzystania nagranie wideo i audio:

https://wetransfer.com/downloads/66f05cbe8d04a11c9bfcbb9ff886c42b20201106150908/2dd7cdbe4a6862b8635544d941bf204320201106150955/f72254

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ jml/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 06.11.2020, 17:07
Źródło informacji MFiPR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ