Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje:
W dwóch funduszach celowych rząd zabezpieczył w sumie 5,1 mld zł na budowę tzw. Drogi Czerwonej – przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy do portu w Gdyni – oraz gruntowną modernizację Estakady Kwiatkowskiego. To jedne z najbardziej wyczekiwanych inwestycji, o które od lat zabiegały władze Gdyni i Pomorza.
Rada Ministrów podjęła już niezbędne decyzje, które potwierdzają, że pieniądze na oba zadania będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego (w przypadku Drogi Czerwonej) oraz z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (w przypadku Estakady Kwiatkowskiego). Niezbędne kwoty przeniesiono ze środków, które wcześniej były przeznaczone na tzw. część pożyczkową KPO.
- To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Powstanie droga prowadząca do portu w Gdyni - ze strategicznego punktu widzenia niezwykle istotnego nie tylko dla naszego kraju, ale także dla Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO). Dzięki decyzji polskiego rządu przekazano 4,5 mld zł na budowę Drogi Czerwonej i 600 mln zł na remont Trasy Kwiatkowskiego. Było to możliwe dzięki staraniom MFiPR oraz resortów infrastruktury i obrony narodowej, które polegały na wycofaniu tych środków z części pożyczkowej KPO i przeznaczeniu ich równowartości na ten cel w funduszach celowych rozwoju dróg – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.
Plany inwestycyjne na Drogę Czerwoną
Zgodnie z aktualnymi założeniami nowa Droga Czerwona ma stanowić „przedłużenie" istniejącej Obwodnicy Trójmiasta – jej przebieg ma rozpocząć się przy węźle drogowym w Chyloni oraz prowadzić obok terenów przemysłowych i tzw. doliny logistycznej. Nowa arteria przetnie się też z Estakadą Kwiatkowskiego i docelowo poprowadzi aż do terminalu promowego oraz planowanego Portu Zewnętrznego. Otrzyma również status drogi krajowej.
Koncepcyjnie inwestycja jest podzielona na trzy odcinki:
- Gdynia Chylonia (z węzłem) – Trasa Kwiatkowskiego (z węzłem),
- Trasa Kwiatkowskiego – Węzeł Ofiar Grudnia '70 (z węzłem),
- Węzeł Ofiar Grudnia '70 – Terminal Promowy (z węzłem).
Najbardziej zaawansowane są przygotowania związane z pierwszym odcinkiem. Obecnie opracowywana jest jego koncepcja programowa. Następnym krokiem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która otworzy drogę do poszukiwania projektanta i wykonawcy w przetargu.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)
kom/ azk/ ktl/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 04.09.2025, 18:53 |
Źródło informacji | MFiPR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |