Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MFiPR: Ponad 5 mld zł z budżetu na Drogę Czerwoną i modernizację Estakady Kwiatkowskiego (komunikat)

04.09.2025, 18:53aktualizacja: 04.09.2025, 18:54

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje:

W dwóch funduszach celowych rząd zabezpieczył w sumie 5,1 mld zł na budowę tzw. Drogi Czerwonej – przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy do portu w Gdyni – oraz gruntowną modernizację Estakady Kwiatkowskiego. To jedne z najbardziej wyczekiwanych inwestycji, o które od lat zabiegały władze Gdyni i Pomorza.

Rada Ministrów podjęła już niezbędne decyzje, które potwierdzają, że pieniądze na oba zadania będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego (w przypadku Drogi Czerwonej) oraz z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (w przypadku Estakady Kwiatkowskiego). Niezbędne kwoty przeniesiono ze środków, które wcześniej były przeznaczone na tzw. część pożyczkową KPO.

- To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Powstanie droga prowadząca do portu w Gdyni - ze strategicznego punktu widzenia niezwykle istotnego nie tylko dla naszego kraju, ale także dla Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO). Dzięki decyzji polskiego rządu przekazano 4,5 mld zł na budowę Drogi Czerwonej i 600 mln zł na remont Trasy Kwiatkowskiego. Było to możliwe dzięki staraniom MFiPR oraz resortów infrastruktury i obrony narodowej, które polegały na wycofaniu tych środków z części pożyczkowej KPO i przeznaczeniu ich równowartości na ten cel w funduszach celowych rozwoju dróg – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.

Plany inwestycyjne na Drogę Czerwoną

Zgodnie z aktualnymi założeniami nowa Droga Czerwona ma stanowić „przedłużenie" istniejącej Obwodnicy Trójmiasta – jej przebieg ma rozpocząć się przy węźle drogowym w Chyloni oraz prowadzić obok terenów przemysłowych i tzw. doliny logistycznej. Nowa arteria przetnie się też z Estakadą Kwiatkowskiego i docelowo poprowadzi aż do terminalu promowego oraz planowanego Portu Zewnętrznego. Otrzyma również status drogi krajowej.

Koncepcyjnie inwestycja jest podzielona na trzy odcinki:

- Gdynia Chylonia (z węzłem) – Trasa Kwiatkowskiego (z węzłem),

- Trasa Kwiatkowskiego – Węzeł Ofiar Grudnia '70 (z węzłem),

- Węzeł Ofiar Grudnia '70 – Terminal Promowy (z węzłem).

Najbardziej zaawansowane są przygotowania związane z pierwszym odcinkiem. Obecnie opracowywana jest jego koncepcja programowa. Następnym krokiem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która otworzy drogę do poszukiwania projektanta i wykonawcy w przetargu.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)

kom/ azk/ ktl/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.09.2025, 18:53
Źródło informacji MFiPR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ