Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MFiPR: Sport i edukacja idą w parze. „Playing for Success” w Polsce z unijnym wsparciem (komunikat)

30.07.2025, 17:23aktualizacja: 30.07.2025, 17:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje:

Rusza innowacyjny projekt dla dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oparty na modelu realizowanym w Wielkiej Brytanii i Holandii. Polega on na prowadzeniu zajęć dla uczniów i uczennic w środowisku pozaszkolnym – obiektach i klubach sportowych. Zajęcia skupiają się na zwiększaniu motywacji, pewności siebie, efektywnej komunikacji, pracy zespołowej oraz rozwiązywaniu problemów, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie dzieci i młodzieży w szkole i poza nią. Dzisiaj wiceministra Monika Sikora podpisała umowę na realizację pilotażu.

- Projekty edukacyjne, pokazują, że fundusze unijne pomagają wyrównywać szanse i budować lepszą przyszłość. To inwestycje w ludzi, ich umiejętności, pasje i pewność siebie – od najmłodszych lat. Przykładem jest pilotaż programu „Playing for Success” w Polsce, który dzięki wsparciu unijnemu umożliwi uczniom rozwijanie kompetencji szkolnych i społecznych w nowoczesny, angażujący sposób – powiedziała wiceministra Monika Sikora.

Program jest skierowany do dzieci doświadczających trudności w nauce, a jego celem jest podniesienie ich umiejętności podstawowych i poprawa wyników edukacyjnych. Poprzez udział w zajęciach prowadzonych przez edukatorów w środowisku pozaszkolnym (np. stadion, klub sportowy) dzieci wzmacniają wiarę we własne możliwości, poprawiają wyniki w nauce, co motywuje je do dalszej edukacji. Zajęcia będą prowadzone w miejscach, które już swoją lokalizacją (stadiony, sale konferencyjne, pokoje treningowe) wyłamują się ze szkolnych konwencji i pobudzają wyobraźnię. Aktywne uczestnictwo w zajęciach organizowanych w atrakcyjnym środowisku i atrakcyjnej formie pozwala w naturalny sposób przyswajać wiedzę.

Jak działa projekt w Niderlandach

W ramach programu dzieci i młodzież chodzą na zajęcia, które odbywają się raz w tygodniu w inspirujących miejscach poza szkołą, takich jak stadiony piłkarskie i inne obiekty sportowe.

Każde zajęcia mają taką samą strukturę i zawierają wstępną dyskusję, część na pracę, przerwy i podsumowanie. Dorosłe osoby, np. tutorzy i tutorki czy trenerzy i trenerki, pełnią rolę mentorów i mentorek, pomagając dzieciom w wyznaczaniu i realizowaniu celów edukacyjnych.

Opiekunowie pomagają uczniom i uczennicom ustalić cele i zapewniają zadania, które wspierają rozwój tych umiejętności. Uczniowie i uczennice otrzymują indywidualne zadania, które są dopasowane do ich celów i zapewniają im możliwość uzyskania natychmiastowej informacji zwrotnej, co wspiera ich postęp.

W Niderlandach udział w programie biorą profesjonalne kluby sportowe, gdzie uczestnicy mają m.in. możliwość spotkania swoich idoli sportowych, co stanowi dodatkową motywację i impuls do zmiany i pracy nad sobą.

Dzięki stosowanej metodzie, uczniowie i uczennice uczą się, jak radzić sobie z wyzwaniami edukacyjnymi, zwiększając jednocześnie swoją samoocenę i motywację do nauki.

Przenosimy doświadczenia Holendrów na polski grunt

Celem projektu, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych, będzie zweryfikowanie, czy niderlandzki program Playing for Success zadziała w polskich realiach i na ile jest skuteczny w kontekście polskiego systemu edukacyjnego.

Efektem pilotażu będzie określenie efektywności programu wśród polskich dzieci, co pozwoli na jego dalsze doskonalenie i potencjalne wdrożenie na szerszą skalę w przyszłości, w nowych miejscach. Rezultaty mogą być dostosowywane do lokalnych potrzeb i stanowić punkt odniesienia dla przyszłych inicjatyw edukacyjnych. Jeśli pilotaż pokaże, że podejście jest skuteczne i uczniowie poprawiają swoje wyniki w szkole dzięki udziałowi w zajęciach, projekt może zostać rozszerzony na większą liczbę szkół i regionów.

Pilotażem zostanie objętych co najmniej 960 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych w co najmniej ośmiu klubach sportowych.

Playing for Success to innowacja społeczna, która po raz pierwszy w Polsce otrzymała dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego w wysokości prawie 9,5 mln zł.

Realizacja projektu rozpocznie się od prac koncepcyjnych, w tym opracowania programu. Działania skierowane do uczniów i uczennic szkół podstawowych ruszą najwcześniej jesienią tego roku.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ jj/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.07.2025, 17:23
Źródło informacji MFiPR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ