Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje:
Rusza innowacyjny projekt dla dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oparty na modelu realizowanym w Wielkiej Brytanii i Holandii. Polega on na prowadzeniu zajęć dla uczniów i uczennic w środowisku pozaszkolnym – obiektach i klubach sportowych. Zajęcia skupiają się na zwiększaniu motywacji, pewności siebie, efektywnej komunikacji, pracy zespołowej oraz rozwiązywaniu problemów, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie dzieci i młodzieży w szkole i poza nią. Dzisiaj wiceministra Monika Sikora podpisała umowę na realizację pilotażu.
- Projekty edukacyjne, pokazują, że fundusze unijne pomagają wyrównywać szanse i budować lepszą przyszłość. To inwestycje w ludzi, ich umiejętności, pasje i pewność siebie – od najmłodszych lat. Przykładem jest pilotaż programu „Playing for Success” w Polsce, który dzięki wsparciu unijnemu umożliwi uczniom rozwijanie kompetencji szkolnych i społecznych w nowoczesny, angażujący sposób – powiedziała wiceministra Monika Sikora.
Program jest skierowany do dzieci doświadczających trudności w nauce, a jego celem jest podniesienie ich umiejętności podstawowych i poprawa wyników edukacyjnych. Poprzez udział w zajęciach prowadzonych przez edukatorów w środowisku pozaszkolnym (np. stadion, klub sportowy) dzieci wzmacniają wiarę we własne możliwości, poprawiają wyniki w nauce, co motywuje je do dalszej edukacji. Zajęcia będą prowadzone w miejscach, które już swoją lokalizacją (stadiony, sale konferencyjne, pokoje treningowe) wyłamują się ze szkolnych konwencji i pobudzają wyobraźnię. Aktywne uczestnictwo w zajęciach organizowanych w atrakcyjnym środowisku i atrakcyjnej formie pozwala w naturalny sposób przyswajać wiedzę.
Jak działa projekt w Niderlandach
W ramach programu dzieci i młodzież chodzą na zajęcia, które odbywają się raz w tygodniu w inspirujących miejscach poza szkołą, takich jak stadiony piłkarskie i inne obiekty sportowe.
Każde zajęcia mają taką samą strukturę i zawierają wstępną dyskusję, część na pracę, przerwy i podsumowanie. Dorosłe osoby, np. tutorzy i tutorki czy trenerzy i trenerki, pełnią rolę mentorów i mentorek, pomagając dzieciom w wyznaczaniu i realizowaniu celów edukacyjnych.
Opiekunowie pomagają uczniom i uczennicom ustalić cele i zapewniają zadania, które wspierają rozwój tych umiejętności. Uczniowie i uczennice otrzymują indywidualne zadania, które są dopasowane do ich celów i zapewniają im możliwość uzyskania natychmiastowej informacji zwrotnej, co wspiera ich postęp.
W Niderlandach udział w programie biorą profesjonalne kluby sportowe, gdzie uczestnicy mają m.in. możliwość spotkania swoich idoli sportowych, co stanowi dodatkową motywację i impuls do zmiany i pracy nad sobą.
Dzięki stosowanej metodzie, uczniowie i uczennice uczą się, jak radzić sobie z wyzwaniami edukacyjnymi, zwiększając jednocześnie swoją samoocenę i motywację do nauki.
Przenosimy doświadczenia Holendrów na polski grunt
Celem projektu, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych, będzie zweryfikowanie, czy niderlandzki program Playing for Success zadziała w polskich realiach i na ile jest skuteczny w kontekście polskiego systemu edukacyjnego.
Efektem pilotażu będzie określenie efektywności programu wśród polskich dzieci, co pozwoli na jego dalsze doskonalenie i potencjalne wdrożenie na szerszą skalę w przyszłości, w nowych miejscach. Rezultaty mogą być dostosowywane do lokalnych potrzeb i stanowić punkt odniesienia dla przyszłych inicjatyw edukacyjnych. Jeśli pilotaż pokaże, że podejście jest skuteczne i uczniowie poprawiają swoje wyniki w szkole dzięki udziałowi w zajęciach, projekt może zostać rozszerzony na większą liczbę szkół i regionów.
Pilotażem zostanie objętych co najmniej 960 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych w co najmniej ośmiu klubach sportowych.
Playing for Success to innowacja społeczna, która po raz pierwszy w Polsce otrzymała dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego w wysokości prawie 9,5 mln zł.
Realizacja projektu rozpocznie się od prac koncepcyjnych, w tym opracowania programu. Działania skierowane do uczniów i uczennic szkół podstawowych ruszą najwcześniej jesienią tego roku.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ jj/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 30.07.2025, 17:23 |
Źródło informacji | MFiPR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |