Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MI informuje:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 31 sierpnia 2020 r. uruchomiła procedurę przetargową na wykonanie studium korytarzowego wraz ze studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami Koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz uzyskaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla budowy obwodnicy Nowej Dęby w ciągu drogi krajowej DK9. Uzyskana dokumentacja pozwoli na przygotowanie postępowania na realizację nowej drogi omijającej miasto.
- Kierujemy do realizacji kolejne zadania z Programu budowy 100 obwodnic. Nowa Dęba zyska tak bardzo potrzebną mieszkańcom i kierowcom obwodnicę. Obecny rząd po raz kolejny udowadnia, że dotrzymujemy danego słowa - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
To już trzeci przetarg ogłoszony na inwestycje ujęte w Programie budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim. Dotąd ruszyły postępowania na prace przygotowawcze inwestycji omijającej Kolbuszową w ciągu DK9 i II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28.
Prace przygotowawcze rozpoczną się od prac studialnych, które wyznaczą potencjalne warianty przebiegu obwodnicy. Następnie zostanie wykonane rozpoznanie geologiczne oraz analiza wielokryterialna, która pozwoli wybrać preferowany wariant. W ramach STEŚ-R, podzielonego na dwa etapy, zostaną przygotowane założenia projektowe i rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Etap II STEŚ-R uściśli rozwiązania projektowe, technologiczne oraz zakres rzeczowy i finansowy inwestycji. Równolegle zostanie uzyskana decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych.
Obwodnica Nowej Dęby realizowana będzie w systemie Projektu i buduj. Inwestycja pozwoli na usprawnienie ruchu tranzytowego, a także, m.in. poprzez skrócenie czasu przejazdu, ułatwi transport samochodów osobowych w kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Realizacja obwodnicy w ciągu DK9 pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza zabudowę Nowej Dęby, co zapewni odciążenie miasta z ruchu pojazdów ciężarowych oraz poprawę bezpieczeństwa mieszkańców.
Obwodnica Nowej Dęby wybudowana zostanie jako droga klasy GP. W ramach inwestycji powstaną dodatkowe jezdnie, zapewniające obsługę przyległego terenu, a także ronda. Zbudowany lub przebudowany zostanie system odwodnienia, powstaną urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim
W ramach programu obwodnicowego na Podkarpaciu powstanie łącznie 8 obwodnic:
- obwodnica Brzostka i Kołaczyc w ciągu drogi krajowej nr 73,
- obwodnica Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73,
- obwodnica Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9,
- obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu drogi krajowej nr 28,
- obwodnica Nowej Dęby w ciągu drogi krajowej nr 9,
- obwodnica Pilzna w ciągu drogi krajowej nr 73,
- obwodnica Przemyśla w ciągu drogi krajowej nr 28/77,
- obwodnica Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 84 (II etap).
***
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury. https://www.gov.pl/web/infrastruktura/program-budowy-100-obwodnic-na-lata-2020---2031
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mst/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 31.08.2020, 14:15 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |