Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec uczestniczył w 4. ministerialnej konferencji o bezpieczeństwie ruchu drogowego, która odbyła się w Marrakeszu. Wydarzenie, zorganizowane przez Światową Organizację Zdrowia we współpracy z Ministerstwem Transportu i Logistyki Królestwa Maroka, zgromadziło delegacje ministerialne oraz przedstawicieli organizacji międzynarodowych, środowisk akademickich i sektora biznesowego z całego świata.
Podczas plenarnej sesji ministerialnej pt. Wzmocnienie rządów: ścieżki do zrównoważonego finansowania bezpieczeństwa ruchu drogowego wiceminister Bukowiec zaznaczył, że Polska konsekwentnie realizuje strategię poprawy bezpieczeństwa na drogach, opartą na trzech filarach: inwestycjach, edukacji oraz zmianach legislacyjnych.
"Tylko w 2024 roku przeznaczyliśmy 4,5 mld euro na inwestycje drogowe. To efekt skutecznego wykorzystania Krajowego Funduszu Drogowego oraz środków europejskich" — powiedział wiceminister Stanisław Bukowiec.
Podczas debaty wiceminister S. Bukowiec podkreślił także potrzebę wsparcia samorządów w zakresie modernizacji dróg lokalnych.
"W Polsce realizowane są programy współfinansujące inwestycje drogowe samorządów na poziomie 2,7 mld zł rocznie, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach lokalnych" — zaznaczył.
Podkreślił także znaczenie rozwoju transportu publicznego, który nie tylko stanowi element zrównoważonego i ekologicznego systemu transportowego, ale również przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
"W ramach Krajowego Planu Odbudowy planujemy prawie 400 autobusów nisko- i zeroemisyjnych oraz blisko 100 tramwajów dla miast i gmin" — dodał wiceminister.
Odnosząc się do propozycji zwiększenia partnerstwa publiczno-prywatnego w inwestycjach infrastrukturalnych wiceminister zwrócił uwagę, że odcinki autostrad wybudowane w Polsce przez firmy zewnętrzne są płatne dla użytkowników samochodów osobowych, w przeciwieństwie do sieci drogowej zarządzanej przez państwo. Opłaty te z roku na rok wzrastają, przez co kierowcy często omijają te odcinki wybierając alternatywne drogi, co doprowadza do ich zniszczenia i zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest jednym z priorytetów Polski podczas prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
"Wraz z innymi państwami członkowskimi rozważamy wprowadzenie zmian dotyczących dostępności prawa jazdy dla 17-latków pod określonymi warunkami. Istotnym tematem jest także bezpieczeństwo seniorów w ruchu drogowym, co jest przedmiotem dyskusji w ramach projektu nowej dyrektywy dotyczącej praw jazdy" — zaznaczył wiceminister.
Podczas okrągłego stołu ministerialnego, w ramach wymiany dobrych praktyk, wiceminister Bukowiec przedstawił szerokie spektrum działań podejmowanych w Polsce na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wśród kluczowych zmian legislacyjnych wymienił m.in. wprowadzenie obowiązku jazdy na suwak, korytarza życia, ujednolicenie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h, rozszerzenie ochrony pieszych oraz regulacje dotyczące bezpiecznej odległości między pojazdami. Wspomniał także o wprowadzeniu przepisu o konfiskacie pojazdów dla kierowców prowadzących pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
"Polski rząd przykłada dużą wagę do realizacji inwestycji w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury drogowej. Dzięki poprawie jakości dróg, rozbudowie tras jednojezdniowych do dwujezdniowych, dofinansowaniu dróg lokalnych, budowie nowych skrzyżowań oraz doświetleniu przejść dla pieszych zwiększamy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego" — podkreślił wiceminister.
W kontekście trwającej prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej wiceminister Stanisław Bukowiec spotkał się z wiceministrem infrastruktury i gospodarki wodnej Królestwa Niderlandów, Keesem van der Burgiem. Tematem rozmów były działania na forum UE skoncentrowane na zwiększeniu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym m.in. projekt dyrektywy dotyczącej praw jazdy.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ pt/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 19.02.2025, 16:31 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |