Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MSZ: polscy i austriaccy eksperci na wspólnych warsztatach o edukacji historycznej w Miejscach Pamięci (komunikat)

13.10.2017, 19:38aktualizacja: 13.10.2017, 19:38

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MSZ informuje:

Pedagogika miejsc pamięci, sposoby pracy z młodzieżą oraz edukacja historyczna były głównymi tematami dyskusji ekspertów z Polski i Austrii zorganizowanej przez Ambasadę RP w Wiedniu oraz Mauthausen Memorial.

W wydarzeniu, które odbyło się 11 października na terenie byłego nazistowskiego obozu zagłady Matthausen udział wzięli eksperci z Polski, reprezentujący muzea w byłych niemieckich obozach zagłady: Auschwitz-Birkenau, Stutthof oraz Majdanek oraz austriackiego Mauthausen Memorial. Podczas warsztatów, dyskutowano o wyzwaniach związanych z edukacyjnym wymiarem wizyt młodzieży w miejscach pamięci.

Polsko-austriackie spotkanie ekspertów obejmowało m.in. wymianę doświadczeń oraz dyskusje nt. oferty edukacyjnej adresowanej do młodzieży, jak również koncepcji dydaktycznych oraz przesłanek metodologicznych dla nauczycieli. Uczestnicy w ramach warsztatów starali się odpowiedzieć na pytanie, co wizyta w miejscu pamięci powinna oferować uczniom. Prezentacje i towarzyszące im dyskusje pokazały, że projekty edukacyjne realizowane przez polskie placówki w miejscach pamięci różnią się od schematu prac edukacyjnych przyjętych przez austriacki ośrodek Mauthausen Memorial. Wynika to w dużej mierze z faktu, że miejsca pamięci w Polsce zostały relatywnie dobrze zachowane i dysponują stosunkowo dużą liczbą artefaktów, które w pracy z młodzieżą służą jako swoiste „pomoce naukowe” i stanowią dogodną podstawę do realizacji koncepcji warsztatów i dyskusji grupowych.

W dzisiejszym Mauthausen Memorial zachowało się zdecydowanie mniej pozostałości po funkcjonującym w tym miejscu w latach 1938-1945 obozie zagłady KL Mauthausen - bezpośrednio po wojnie rozebrano i przeniesiono znaczną część baraków, brak także pamiątek i pozostałości po byłych więźniach. Praca z młodzieżą opiera się głównie na pomocach wizualnych, jak zdjęcia czy rysunki, oraz spisanych wspomnieniach ofiar i byłych więźniów obozu, ale też oprawców i świadków wydarzeń z tamtego okresu. Według założeń austriackich edukatorów mają one stanowić punkt wyjścia do wywołania refleksji i własnych wniosków wśród młodych ludzi odwiedzających Mauthausen Memorial. Środki edukacyjne dobierane są w taki sposób, aby wśród odbiorcy budziły kontrowersje.

Podczas warsztatów eksperci z Polski i Austrii zgodzili się, że największą wartością wizyty z młodzieżą w miejscu pamięci jest doświadczenie autentyczności danego miejsca. Wzbudza ono często emocje, które pozostają z uczniami dłużej niż przekazane przy okazji wizyty dane faktograficzne. Aby wzmocnić to doświadczenia autentyczności, polskie placówki chętnie sięgają po indywidualne historie byłych więźniów.

- Biografie są niezwykle ważne - podkreślił podczas spotkania dyrektor Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście w Muzeum Auschwitz-Birkenau Andrzej Kacorzyk. Wskazał zarazem na ten instrument w pracy jego placówki z młodzieżą. Opowieści o indywidualnych losach są często przywoływane podczas wizyt w Auschwitz-Birkenau. Z tego narzędzia korzystają także pozostałe muzea - Majdanek opowiada o codziennym życiu w obozie opierając się na dzienniku 17-letniej wówczas więźniarki Jadwigi Ankiewicz. Z kolei Muzeum Stutthof oferuje młodzieży możliwość zwiedzania teren byłego obozu z towarzyszeniem krótkich filmów ze wspomnieniami i przeżyciami byłego więźnia Felicjana Łady.

Eksperci z obu krajów zwrócili uwagę, że przekazanie fachowej wiedzy dotyczącej wydarzeń historycznych schodzi podczas wizyty w miejscu pamięci na dalszy plan. Powinno być ono raczej elementem przygotowania wizyty, które odbywa się jeszcze w szkole. Niestety faktem jest, że wiele grup przyjeżdża bez tego przygotowania i często konieczne jest rozpoczęcie wizyty od wyjaśnienia podstawowych pojęć.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ march/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.10.2017, 19:38
Źródło informacji MSZ
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ