Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Otworzyć się na siebie i na innych

23.03.2015, 15:59aktualizacja: 23.03.2015, 15:59

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

ilustracja
ilustracja
W bibliotekach w całej Polsce rozmawiano o rozwoju Polaków.

Umiejętność współpracy, otwartość i efektywna komunikacja, a także dojrzałość, w tym poczucie własnej wartości oraz pragnienie samorozwoju - to według lokalnych liderów kluczowe kompetencje dla osiągnięcia sukcesu osobistego i społecznego. 20 i 21 marca 2015 r. w 40 bibliotekach publicznych w całej Polsce ponad tysiąc osób spotkało się w ramach debaty "Kompetencje przyszłości - jak rozwinąć nasze skrzydła", by rozmawiać o rozwoju Polaków i lokalnych społeczności.

Wszędzie podkreślano, że wartością spotkań była wymiana doświadczeń ludzi, którzy na co dzień nie mają okazji się ze sobą spotkać. Wśród uczestników debat znaleźli się m.in. samorządowcy, nauczyciele, uczniowie, pracownicy bibliotek i domów kultury, a także działacze obywatelscy, przedsiębiorcy oraz dziennikarze. Debaty miały charakter nie tylko ponadsektorowy, ale także międzypokoleniowy - uczestniczyli w niej zarówno ludzie młodzi, jak i dorośli i seniorzy.

"Choć dyskutanci definiowali kompetencje w różny sposób, udało się stworzyć pewien wzorzec wiedzy, umiejętności i postaw, które powinny towarzyszyć nam w drodze do sukcesu. Jest to – oczywiście - wzorzec idealny, czyli trudny do osiągnięcia. Wierzymy, że takie spotkania mają głęboki sens, ponieważ są celem samym w sobie. Podczas debat uczestnicy rozwijali w sobie kompetencje, które określili jako najważniejsze" - mówi Piotr Zbieranek, wicedyrektor Kongresu Obywatelskiego.

"Optymistyczny wymiar tej debaty jest taki, że kompetencje, które uznaliśmy za ważne, dotyczą przede wszystkim kompetencji społecznych, na które mamy wpływ - możemy je ćwiczyć i uczyć się ich od siebie wzajemnie" - potwierdza Agnieszka Krzemień, moderatorka debaty w Rzeszowie.

Podczas dyskusji proponowano stworzenie kanonu społecznych wartości. Powinien się on opierać na trosce o dobro wspólne, uczciwości oraz wrażliwości społecznej. Dzięki tym fundamentom możliwe jest budowanie pomostów pomiędzy "ja" i "my" oraz przekuwanie indywidualnego potencjału w sukces całej społeczności. Nie da się tego zrobić ustawą czy rozporządzeniem. Trzeba stale prowokować do dyskusji i wywoływać refleksję nad tym, które kompetencje i jakie wartości są ważne, i w jaki sposób należy je budować - twierdzą organizatorzy.

Debaty są częścią ogólnopolskiego przedsięwzięcia "Narodowy Coaching - jak rozwinąć nasze skrzydła?", realizowanego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową wspólnie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Konkluzje ze spotkań zostaną opracowane przez IBnGR, który dokona podsumowania debat i wykorzysta ich efekty do działań rzeczniczych skierowanych do władz państwowych, w tym Ministerstwa Edukacji Narodowej, a także przedstawi je podczas X - jubileuszowego - Kongresu Obywatelskiego w Warszawie. W najbliższych dniach na stronie www.kongresobywatelski.pl opublikowany zostanie raport z podsumowaniem debat, a także relacje i zdjęcia z wydarzenia.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Minister Edukacji Narodowej. Partnerzy medialni: TVP oraz Program 1. Polskiego Radia.

Organizatorzy:

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową

ul. Do Studzienki 63

80-227 Gdańsk

tel. (58) 524 49 00

e-mail: ibngr@ibngr.pl

www.ibngr.pl

-

Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego

ul. Puławska 14

02-512 Warszawa

tel. (22) 123 90 20

e-mail: frsi@frsi.org.pl

www.frsi.org.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 23.03.2015, 15:59
Źródło informacji Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ