Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Pierwszy dzień EFNI Wiosna: trendy na rynku pracy, skutki kryzysu demograficznego, praca w czasach AI

16.04.2025, 10:10aktualizacja: 16.04.2025, 10:19

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Konfederacja Lewiatan (1)
Konfederacja Lewiatan (1)
W Warszawie trwa wyjątkowa wiosenna edycja Europejskiego Forum Nowych Idei, organizowana przez Konfederację Lewiatan. Gościem honorowym pierwszego dnia był premier Donald Tusk. Jak mówił, czas na odbudowę narodowej ekonomii, repolonizację gospodarki, rynku, kapitału, dbanie o interesy naszych przedsiębiorców.

Nawiązując do wystąpienia premiera, Magdalena Sobkowiak-Czarnecka, podsekretarz stanu, w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pion ds. Unii Europejskiej, wskazała, że wśród priorytetów polskiej prezydencji znajduje się promocja polskiej gospodarki i przedsiębiorców.

Dla Sebastiana Mikosza, prezesa zarządu Poczty Polskiej praca definiuje człowieka.

„Cieszę się, że odchodzimy w pracy od relacji niewolniczej na rzecz partnerskiej. Dla mnie, oprócz wymiaru ekonomicznego pracy, ważny jest też ten moralny. Przykład: praca listonosza, który jest postrzegany jako osoba zaufania publicznego” - mówił podczas panelu „Sens pracy w zmieniającym się świecie”.

W czasie dyskusji „Czy powinniśmy poszukiwać nowego modelu organizacji pracy?” Kamila Sotomska, Public Policy Lead, Central & Eastern Europe, Uber, wzięła w obronę umowy-zlecenia.

„Z aplikacji Uber na potrzeby zarobkowe korzysta 7 mln ludzi na całym świecie. To pozwala mieć wgląd na powody, które kierowały tymi ludźmi. Duża część z nich została wykluczona z tradycyjnego rynku pracy. Wiele z tych osób nie chce wchodzić w zobowiązania wynikające z pracy na etacie. Często też platforma Uber jest pierwszą pracą dla osób imigranckich. Dzięki temu poznają społeczeństwo, kraj i przechodzą do innej ścieżki kariery” - mówiła.

Na panelu „Trendy na rynku pracy - jak przyspieszyć transformację technologiczną” Marina Dubakina, prezeska i dyrektorka generalna ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail, powiedziała, że nowe umiejętności cyfrowe są nam potrzebne, ale muszą być wprowadzane rozsądnie i ze zrozumieniem.

„Wyzwaniem jest czas, jaki firma i pracownicy poświęcają na to, by tę zmianę przejść. To nie narzędzia są problemem, a ich akceptacja. Bo pracownik może mieć zmieniane narzędzia bardzo często, ale to wpływa na jego wydajność, produktywność i pewność siebie” - mówiła.

Bożena Leśniewska, wiceprezeska zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska, zwróciła uwagę na rozbieżność między tempem rozwoju technologii a przyjmowaniem zmian przez firmy.

„Wzrost technologii jest bardzo gwałtowny. W tym samym czasie organizacje rosną i rozwijają się logarytmicznie, tempo jest powolne. W ostatnich latach spowodowało to lukę, która stanowi problem. Potrzebujemy dużego połączenia kompetencji ze strony IT i biznesu” - dodała.

Bożena Soberka, Head of HR Poland and Baltics BAT, podkreśliła, że nie można przejść przez transformację technologiczną, zapominając o potrzebach pracowników. „W środku strategii tworzonej przez firmy są ludzie. Nie stanowi to kosztu, ale jest inwestycją w rozwój organizacji. Dlatego tak ważne jest zdrowie fizyczne i mentalne pracowników” - powiedziała. Jak wyjaśniła, jej firma wprowadza między innymi prywatną opiekę zdrowotną, dopasowaną do potrzeb i wieku pracowników.

Podczas rozmowy „Kryzys demograficzny w Europie - skutki dla rynku pracy i perspektywy dla silver economy”, Anna Wicha z Forum HR mówiła, że jeśli Polska nie wprowadzi zmian, nie będzie w stanie utrzymać swojej gospodarki tymi zasobami ludzi, które posiada.

„Musimy się nauczyć sensownie wykorzystywać ten potencjał, który mamy. Muszą to przygotować wszyscy, począwszy od rządzących, ale biznes też nie jest bez winy - na 10 wysłanych CV przez osoby 50+, 9 w ogóle nie dostaje odpowiedzi. Dużo mamy do odrobienia, jeśli chodzi o komunikację, co te osoby w dojrzałym wieku mogą zaoferować na rynku pracy, czego im brakuje, by uzupełnić kompetencje” - dodała.

Panel moderowała Ewa Ulicz, dyrektorka marketingu, IGT Polska, koordynatorka Rady ds. Różnorodności, Konfederacja Lewiatan.

„Sztucznej inteligencji nie możemy się bać, nawet jeśli z jej powodu znikną niektóre zawody. Jest zbawienna dla rynku pracy i dzięki niej lepiej będą wykorzystywane w przyszłości kompetencje pracowników” - przekonywał prof. Piotr Wachowiak, rektor SGH, w czasie panelu „Praca w czasach AI - czy to nie dzieje się jeszcze szybciej niż myśleliśmy?” na EFNI Wiosna.

Tomasz Michalski, zarządzający centrum logistycznym Amazon na Dolnym Śląsku stwierdził, że sztuczna inteligencja jest wykorzystywana we wszystkich centrach logistycznych. „W ręce AI oddaliśmy planowanie dostaw towarów. Dzięki temu klienci szybko otrzymują zamówione produkty. O 30 proc. zwiększyliśmy liczbę dostaw towarów do klientów w ciągu 24 godzin. Technologie robotyczne pozwoliły też na zmniejszenie liczby defektów w centrach logistycznych o 70 proc. Spadła także o 25 proc. liczba wypadków przy pracy. Utworzyliśmy również 700 nowych miejsc pracy do obsługi różnych inteligentnych urządzeń” - dodał.

Uczestników Forum powitali Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, Maciej Witucki, prezydent Lewiatana i Jerzy Buzek, przewodniczący Rady Programowej EFNI. EFNI Wiosna odbywa się w dniach 15-16 kwietnia w hotelu Sofitel Victoria.

Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 16.04.2025, 10:10
Źródło informacji Konfederacja Lewiatan
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ