Newsletter

Polityka i społeczeństwo

PK: konferencja o stanie śledztwa dot. katastrofy samolotu Tu-154M (komunikat)

03.04.2017, 14:19aktualizacja: 03.04.2017, 14:19

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Prokuratura Krajowa informuje:

Dziś (3 kwietnia 2017 roku) w Prokuraturze Krajowej odbyła się konferencja o stanie śledztwa dotyczącego przyczyn i okoliczności katastrofy samolotu Tu-154M w dniu 10 kwietnia 2010 roku w pobliżu lotniska wojskowego w Smoleńsku.

Nowe ustalenia w śledztwie

Jednym z ważniejszych elementów śledztwa w sprawie tragedii smoleńskiej, które Zespół Śledczy Nr 1 Prokuratury Krajowej przejął 4 kwietnia 2016 roku od zlikwidowanej Wojskowej Prokuratury Okręgowej, są obecnie kompleksowe sądowo-lekarskie badania ciał ofiar katastrofy. Celem jest zbieranie dowodów, a także jednoznaczne ustalenie tożsamości wszystkich ciał i ich fragmentów znajdujących się w ekshumowanych grobach. Wyniki badań dadzą rodzinom ofiar pewność, że pochowali rzeczywiście swoich bliskich.

- Sukcesem Zespołu Śledczego jest umiędzynarodowienie śledztwa poprzez zaangażowanie do badań renomowanych zagranicznych instytutów i światowej klasy specjalistów o niekwestionowanym autorytecie. Współpraca z nimi gwarantuje fachowość i niezależność ustaleń – mówił Zastępca Prokuratora Generalnego Marek Pasionek.

- Zebrane na obecnym etapie postępowania dowody dały podstawy do wydania, wobec trzech obywateli Federacji Rosyjskiej, zarzutów o umyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu powietrznym oraz pomocnictwa do tego czynu – dodał prokurator Marek Pasionek.

Trwa jednocześnie zbieranie dodatkowych analiz i ekspertyz biegłych. Rekonstrukcji przebiegu tragedii i określeniu jej przyczyn ma służyć stworzenie wirtualnej mapy miejsca katastrofy, a także skatalogowanie wszystkich zachowanych fragmentów rozbitego samolotu Tu-154M.

Poza głównym postępowaniem w sprawie katastrofy smoleńskiej Zespół Śledczy Nr 1 prowadzi jeszcze siedem postepowań dotyczących zdarzeń nie związanych ściśle z samą katastrofą.

- Obejmują one m.in. takie kwestie, jak niedopełnienie obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych, nadużycie zaufania w stosunkach z zagranicą przez funkcjonariuszy publicznych, nieprawidłowości w prowadzeniu przez byłą Wojskową Prokuraturę Okręgową w Warszawie postępowania dotyczącego katastrofy pod Smoleńskiem, czy fałszerstwo dokumentów oraz poświadczenie nieprawdy w dokumentach – mówił prokurator Krzysztof Schwartz – Zastępca Naczelnika Zespołu Śledczego Nr I.

Postępowania te są prowadzone w sprawie, a nie przeciwko komukolwiek. Żadne nie zostało zakończone.

Kompleksowe badania ciał ofiar

Od listopada 2016 roku prokuratorzy Zespołu Śledczego Nr 1 przeprowadzili 17 ekshumacji i sekcji ciał ofiar katastrofy. W przypadku dwóch osób stwierdzono, że doszło do zamiany ciał. W przypadku pięciu sekcji ujawniono, że w trumnach znajdowały się fragmenty ciał innych osób. Wszystkie te fragmenty są poddawane badaniom genetycznym w celu ustalenia tożsamości ofiar. Zostaną następnie przekazane rodzinom.

- Wszystkie te czynności przeprowadzamy z jak największym poszanowaniem dla ofiar katastrofy samolotu Tu-154M oraz ich rodzin – mówił prokurator Marek Kuczyński – Naczelnik Zespołu Śledczego Nr I.

Dokonane dotychczas ustalenia potwierdzają zasadność decyzji o podjęciu czynności ekshumacyjnych, do których obliguje prokuraturę art. 209 par. 1 kodeksu postępowania karnego, w myśl którego oględzin oraz otwarcia zwłok należy dokonać, jeżeli zachodzi podejrzenie, że śmierć jest wynikiem przestępstwa. Przeprowadzenia oględzin i sekcji zwłok w Polsce zaniechano bezpośrednio po sprowadzeniu ciał ofiar z Moskwy i ze Smoleńska.

- Czynności ekshumacyjne będą kontynuowane zgodnie z planem. Do końca tego roku prokuratura planuje przeprowadzić badania w sumie 46 ciał ofiar, a kolejnych 26 ciał – do czerwca przyszłego roku – wyjaśnił prokurator Marek Kuczyński.

Zaangażowanie renomowanych ekspertów i laboratoriów

Gwarancją profesjonalizmu działań jest powołanie międzynarodowego zespołu biegłych z zakresu medycyny sądowej, którzy biorą udział w badaniach sekcyjnych ciał ofiar. Są to osoby o niekwestionowanych dokonaniach i autorytecie, jak szefowa Instytutu Medycyny Prawnej w Genewie prof. Silke Grabherr, która przeprowadzała sekcję zwłok przywódcy Autonomii Palestyńskiej Jasera Arafata.

- Zapowiadałem potrzebę umiędzynarodowienia śledztwa dotyczącego przyczyn i okoliczności katastrofy samolotu Tu-154M w dniu 10 kwietnia 2010 roku w pobliżu lotniska wojskowego w Smoleńsku i dzięki ogromnemu wysiłkowi i nakładowi pracy prokuratorów to dzieje się obecnie – podkreślał prokurator Marek Pasionek.

Czynności podejmowane przez międzynarodowy zespół biegłych obejmują badania obrazowe ciał ofiar przy użyciu tomografii komputerowej, badania fizykochemiczne, toksykologiczne, histologiczne i genetyczne.

- Zespół śledczy nawiązał współpracę z renomowanymi instytutami badawczymi z Wielkiej Brytanii, Włoch, Irlandii i Hiszpanii, aby zapewnić pełną fachowość i rzetelność badań fizykochemicznych – wyliczał Zastępca Prokuratora Generalnego.

Mają one rozstrzygnąć, czy na wraku rozbitego samolotu i ciałach ofiar występują ślady materiałów wybuchowych.

Zagraniczne instytuty, z którymi prokuratura nawiązała współpracę to:

- Laboratorium Badań Materiałów Wybuchowych dla Celów Sądowych w Laboratorium Naukowo-Technicznym Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii. Zajmowało się badaniem szczątków wysadzonego przez terrorystów samolotu, który rozbił się w 1988 roku nad Lockerbie w Szkocji. Brało również udział w wyjaśnianiu okoliczności zamachu na indonezyjskiej wyspie Bali w 2002 roku, w którym zginęła m.in. polska dziennikarka oraz w londyńskim autobusie i metrze w 2005 roku.

- Włoskie Laboratorium Kryminalistyczne Korpusu Karabinierów. Dokonuje ekspertyz m.in. w przypadkach przestępczości mafijnej.

- Instytut Nauk Sądowych Irlandii Północnej. Zajmowało się badaniami m.in. w przypadku zamachów dokonywanych przez Irlandzką Armię Republikańską.

- Laboratorium Kryminalistyczne Policji Naukowej Hiszpanii. Prowadziło badania po zamachach Al-Kaidy na pociągi w Madrycie w 2004 roku i wyjaśniało liczne ataki organizacji terrorystycznej ETA.

Zarzuty wobec podejrzanych

Zebrane w toku postępowania dowody dały podstawy do wydania zarzutów sprowadzenia katastrofy w ruchu powietrznym i pomocnictwa w tym czynie wobec dwóch rosyjskich kontrolerów lotu, którzy sprowadzali na ziemię polski samolot Tu-154M, a także wobec nadzorującej ich osoby. Jak wynika z ustaleń śledztwa obecni w wieży kontroli lotów w Smoleńsku wprowadzali w błąd załogę samolotu już od momentu, gdy Tu-154M znalazł się w odległości 8 km od lotniska. Przekazywali pilotom fałszywe informacje o prawidłowej ścieżce i kursie samolotu, mimo że tracili jego obraz na monitorach radarów i nie znali jego właściwego położenia. Wbrew przepisom nie zdecydowali o zamknięciu lotniska.

- Prokuratura wystąpiła do Federacji Rosyjskiej o przedstawienie podejrzanym zarzutów, przesłuchanie ich w ramach pomocy prawnej i udział w tych czynnościach polskich prokuratorów. Aktualnie czekamy na odpowiedź strony rosyjskiej - mówił prokurator Marek Kuczyński.

Wobec zebranych dowodów prokuraturę obliguje do tego obowiązek wynikający z art. 313 par. 1 kodeksu postępowania karnego, bez względu na skuteczność wniosków kierowanych do Federacji Rosyjskiej. W większości przypadków spotykają się one z odmową.

Zbieranie materiału dowodowego

W ramach śledztwa prokuratorzy planują opisanie i skatalogowanie wszystkich zachowanych fragmentów rozbitego samolotu Tu-154M, których liczba jest szacowana na kilkanaście tysięcy. Dokumentacyjne prace ma podjąć ekipa specjalistów, która dokona oględzin wraku samolotu w Smoleńsku, gdy uzyska na to zgodę strony rosyjskiej. Zewidencjonowanie części wraku, jak również planowane stworzenie wirtualnej mapy miejsca katastrofy, ma pomóc w odtworzeniu jej przebiegu, dokładnym określeniu zniszczeń i ustaleniu przyczyn tragedii.

Prokuratura prowadzi jednocześnie szereg czynności niezależnych od woli współpracy ze strony rosyjskiej. W ich ramach śledczy dokonali oględzin w Mińsku Mazowieckim samolotu Tu-154 – identycznego, jak ten, który rozbił się w Smoleńsku. Przesłuchali też dodatkowych świadków, zlecili ekspertyzy biegłym i analizują zdobywane od różnych instytucji dokumenty. Akta sprawy liczą obecnie ponad 1000 tomów.

Prokuratorzy obecni na konferencji prasowej wskazali, że końcowym zamierzeniem Zespołu Śledczego Nr 1 Prokuratury Krajowej będzie uzyskanie kompleksowej opinii międzynarodowego zespołu biegłych. Pozwoli ona na pełne i rzetelne zrekonstruowanie przyczyn katastrofy samolotu Tu-154M w dniu 10 kwietnia 2010 roku w pobliżu lotniska wojskowego w Smoleńsku.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ kkr/ par/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 03.04.2017, 14:19
Źródło informacji Prokuratura Krajowa
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ