Newsletter

Polityka i społeczeństwo

PK: sprzeciw prokuratora w sprawie reprywatyzacji gruntu położonego przy Placu Defilad w Warszawie (komunikat)

07.06.2018, 11:13aktualizacja: 07.06.2018, 11:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- PK informuje:

Prokurator z Prokuratury Regionalnej w Warszawie wniósł do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie sprzeciw dotyczący niezabudowanego gruntu o powierzchni 707 mkw. położonego przy Placu Defilad w Warszawie. Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności decyzji wydanej z upoważnienia Prezydenta m.st. Warszawy z 24 listopada 2011 roku. W ocenie prokuratury decyzja ta została wydana z rażącym naruszeniem prawa.

Doszło do rażącego naruszenia prawa

W sprawie tej decyzją wydaną z upoważnienia Prezydenta m.st. Warszawy z 24 listopada 2011 roku na 99 lat zostało ustanowione na rzecz określonych osób fizycznych prawo użytkowania wieczystego do niezabudowanego gruntu o powierzchni 707 mkw. położonego przy Placu Defilad w Warszawie.

Jako podstawę wydania tej decyzji organ uznał wniosek o przyznanie prawa czasowej własności tej nieruchomości z 18 marca 1948 roku wniesiony przez właścicielki gruntu. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że grunt ten został objęty działaniem dekretu z 26 października 1945 roku o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy (Dz. U. z 1945 r., Nr 50, poz. 279).

W ocenie prokuratury decyzja ta została wydana z rażącym naruszeniem prawa i nie można się z nią zgodzić.

Termin został przekroczony

Zgodnie z art. 7 ust. 1 dekretu z 26 października 1945 roku o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy dotychczasowy właściciel gruntu, prawni następcy właściciela, lub osoby prawa jego reprezentujące, a jeżeli chodzi o grunty oddane na podstawie obowiązujących przepisów w zarząd i użytkowanie – użytkownicy gruntu mogą w ciągu 6 miesięcy od dnia objęcia w posiadanie gruntu przez gminę zgłosić wniosek o przyznanie na tym gruncie jego dotychczasowemu właścicielowi prawa wieczystej dzierżawy z czynszem symbolicznym lub prawa zabudowy za opłatą symboliczną.

Ust. 2 tego przepisu stanowi, że gmina uwzględni wniosek, jeżeli korzystanie z gruntu przez dotychczasowego właściciela da się pogodzić z przeznaczeniem gruntu według planu zabudowania. W przypadku osób prawnych gmina uwzględni wniosek dodatkowo wtedy, gdy użytkowanie gruntu zgodnie z jego przeznaczeniem w myśl planu zabudowania nie pozostaje w sprzeczności z zadaniami ustawowymi lub statutowymi tej osoby prawnej.

Prokuratura ustaliła, że poprzedni właściciele nieruchomości nie złożyli wniosku na podstawie art. 7 ust. 1 dekretu z 26 października 1945 roku o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy w ustawowym terminie 6 miesięcy od dnia objęcia w posiadanie gruntu przez gminę. W przypadku tej nieruchomości termin ten upływał 5 maja 1948 roku. Tymczasem 10 września 1948 roku poprzedni właściciele nieruchomości złożyli wniosek o przywrócenie terminu do złożenia wniosku o przyznanie na tym gruncie prawa własności czasowej.

Orzeczeniem z 24 listopada 1948 roku odmówiono przywrócenia terminu do złożenia wniosku o prawo własności czasowej nieruchomości.

W ocenie prokuratury poprzedni właściciele gruntu w ustawowym terminie 6 miesięcy od dnia objęcia w posiadanie gruntu przez gminę nie złożyli zatem skutecznie wniosku o przyznanie na tym gruncie prawa własności czasowej. Odmienne ustalenia w tym zakresie dokonane w decyzji wydanej z upoważnienia Prezydenta m.st. Warszawy z 24 listopada 2011 roku stanowiły rażące naruszenie prawa.

Grunt nie był w posiadaniu właścicieli

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 dekretu z 26 października 1945 roku o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy kolejną przesłanką skutecznego złożenia wniosku o przyznanie prawa własności czasowej było posiadanie gruntu.

W toku postępowania prokuratura ustaliła, że poprzedni właściciele nieruchomości nie byli w jej posiadaniu. Potwierdzają to liczne dokumenty urzędowe znajdujące się w aktach sprawy. Potwierdzili to także sami poprzedni właściciele gruntu. We wniosku z 10 września 1948 roku o przywrócenie terminu do złożenia wniosku o przyznanie na tym gruncie prawa własności czasowej wskazali oni, że nie mogli dochować terminu, bowiem na stałe zamieszkiwali we wsi oddalonej od Warszawy.

W ocenie prokuratury bezsprzeczne jest, że 5 maja 1948 roku, kiedy upływał termin do złożenia wniosku na podstawie art. 7 ust. 1 dekretu z 26 października 1945 roku o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy oraz 10 września 1948 roku, kiedy został złożony wniosek o przywrócenie terminu do złożenia tego wniosku, poprzedni właściciele nieruchomości nie byli w jej posiadaniu.

Kwestia ta została całkowicie pominięta przez Prezydenta m.st. Warszawy. Zgodnie zaś z art. 7, 77 i 80 kodeksu postępowania administracyjnego organ ma obowiązek podjąć wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i jest zobowiązany w sposób wyczerpujący zebrać materiał dowodowy. Nie podjęcie przez Prezydenta m.st. Warszawy żadnych czynności w tym zakresie stanowiło rażące naruszenie prawa.

Działka przeznaczona jest na cel publiczny

Ostatnią przesłanką dekretową, która nie została spełniona w tej sprawie, to możliwość pogodzenia korzystania z części gruntu przez dotychczasowych właścicieli z jego przeznaczeniem według planu zabudowania.

Nieruchomość ta objęta jest obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego otoczenia Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie przyjętym przez Radę m.st. Warszawy uchwałą z 9 listopada 2010 roku. Zgodnie z tym planem działka znajduje się w strefie komunikacji pieszej – plac miejski i jest terenem inwestycji celu publicznego.

Korzystanie z tego gruntu przez osoby prywatne nie da się zatem pogodzić z przeznaczeniem jej w planie zagospodarowania przestrzennego na cel publiczny. Dodatkowo działka ta ma szczególne znaczenie dla odpowiedniego zagospodarowania jednego z najbardziej reprezentacyjnych i rozpoznawalnych placów miejskich stolicy, gdzie odbywają się różnego rodzaju imprezy masowe.

Z tych względów, w ocenie prokuratora z Prokuratury Regionalnej w Warszawie, zasadnym jest stwierdzenie nieważności decyzji Prezydenta m.st. Warszawy z 24 listopada 2011 roku. Została ona bowiem wydana z rażącym naruszeniem prawa.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ zjt/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 07.06.2018, 11:13
Źródło informacji PK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ