Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Języków uczymy się w ramach obowiązkowej edukacji, podczas korepetycji i zajęć dodatkowych oraz we własnym zakresie, korzystając z książek, programów, aplikacji. Sposobów jest wiele, jednak najważniejsze jest to, jakie przynoszą one rezultaty. Firma Babbel, twórca aplikacji mobilnej do nauki języków obcych, wraz z agencją SW Research przeprowadziła w grudniu 2018 badanie weryfikujące, jak wśród Polaków wygląda nauka języków.
Jak wygląda znajomość języków obcych wśród Polaków?
Polacy najczęściej znają jeden język – twierdzi tak 42,5% ankietowanych. Prawie co trzeci pytany zna dwa, a 7,4% z nich posługuje się trzema lub większą liczbą języków. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że Polacy nie pochwalą się mianem „narodu poliglotów”. Mimo tego prawie 40% ankietowanych przyznało, że w języku, który zna najlepiej, komunikuje się płynnie w mowie i piśmie. Co ciekawe, co czwarty respondent odczuwa barierę językową w mówieniu, mimo że potrafi w nim pisać. Przez to sam nie rozpocznie rozmowy z obcokrajowcem, chociaż prawdopodobnie zrozumiałby odpowiedź.
Jak oceniamy efektywność metod nauki?
Prawie połowa badanych jest zgodna: w metodach nauczania języków obcych brakuje spontanicznych rozmów i możliwości interakcji. Skutkiem tego jest wyżej wspomniana bariera w mówieniu. Natomiast prawie 20% osób przyznało, że zbyt mało uwagi poświęca się na naukę wymowy i akcentu. „Podczas nauki języka obcego bardzo ważne jest osłuchanie się i przyzwyczajenie do tego, w jaki sposób mówi obcokrajowiec – mówi Geoff Stead, Chief Product Officer z Babbel. – W naszej aplikacji słowa, zdania i dialogi czytają native speakerzy. Użytkownik ma je powtórzyć, a funkcja rozpoznawania mowy ocenia, czy zostało to zrobione w prawidłowy sposób” – dodaje.
Oba najczęściej wspominane aspekty, których według ankietowanych w nauce było mało, ściśle wiążą się właśnie z mówieniem.
Na co z kolei poświęca się za dużo czasu? Wielu Polaków zwracało uwagę na teorię – 31,4% respondentów wymieniło ćwiczenia gramatyczne. Niewiele mniej, bo 28,6% uważa, że skupiamy się na nauce słownictwa, ale bez przykładów ich użycia w praktyce. Na liście udzielonych na to pytanie odpowiedzi figuruje też uczenie się dialogów na pamięć i odgrywanie scenek (22,3%) oraz czytanie artykułów na tematy, które nas nie dotyczą (21,2%).
Jak chcemy uczyć się języków obcych?
Ponad połowa pytanych o to, co zwiększyłoby efektywność nauki języka obcego, wskazała interaktywność, umożliwiającą kontrolę postępów. „Babbel na bieżąco ocenia progres użytkownika i dzięki Asystentowi powtórek w odpowiednich odstępach czasu przypomina słowa i zwroty, do których musi on jeszcze wrócić – mówi Geoff Stead. – Jeśli odpowiedź jest prawidłowa, wyrażenie w kolejce do powtórki pojawi się później, niż gdyby odpowiedź była błędna. Po przejściu wszystkich etapów i podaniu prawidłowych rozwiązań aplikacja uznaje, że zwrot zagościł w pamięci użytkownika” – wyjaśnia.
Według respondentów efektywność nauki zwiększyć może również zastosowanie rozwiązań multimedialnych (40,3%), ale też skupienie się na ćwiczeniu prawidłowej wymowy (38,6%).
Badanie przeprowadzone na 1024 respondentach dowodzi, że praktyczne użycie języka obcego jest dla Polaków bardzo ważne. Są oni świadomi, że bez praktyki językowej niezwykle trudno porozumieć się za granicą, a w szczególności przezwyciężyć strach przed popełnieniem błędu w rozmowie z obcokrajowcem.
KONTAKT:
Izabela Grzelak
PR Manager
e-mail: Izabela.grzelak@dotrelations.pl
tel. kom. +48 663 010 011
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 05.02.2019, 13:20 |
Źródło informacji | Babbel |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ