Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Polski Kongres Klimatyczny 2025: wspólna strategia ministerstw i biznesu na rzecz zielonej transformacji

12.11.2024, 11:31aktualizacja: 12.11.2024, 11:58

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polski Kongres Klimatyczny
Polski Kongres Klimatyczny
Dialog na temat roli resortów i liderów przemysłu w kształtowaniu polityki klimatycznej i wspieraniu inwestycji w nową energetykę.

Nadchodzący Polski Kongres Klimatyczny odbędzie dniach 25-26 marca 2025 r., w Warszawie. Na te dni zaplanowano sesje tematyczne, spotkania, panele, wystąpienia i networking biznesowy, jak również wydarzenia towarzyszące. Podczas Kongresu będą omawiane aktualne trendy inwestycyjne w odniesieniu do europejskiej strategii klimatycznej, a jednym z wydarzeń towarzyszących będzie gala Liderów Transformacji Energetycznej 2025.

Transformacja klimatyczno-energetyczna to największe i najbardziej kosztowne przedsięwzięcie gospodarcze o skali światowej. Skuteczne wdrożenie niezbędnych zmian wymaga współpracy interesariuszy reprezentujących biznes, samorządy i instytucje pozarządowe. Polski Kongres Klimatyczny odróżnia od innych wydarzeń jego biznesowy charakter i praktyczne podejście do prezentowanych zagadnień strategicznych.

Zakres merytoryczny Polskiego Kongresu Klimatycznego na rok 2025 opracowywany jest przez ekspertów w ramach Rady Programowej, której przewodniczy senator Adam Szejnfeld:

„Polska ma za sobą dwie wielkie rewolucje - transformację ustrojową, kiedy skończyliśmy z ustrojem socjalistycznym i zaczęliśmy budować demokrację oraz transformację gospodarczą, kiedy odchodząc od zasad gospodarki nakazowo-rozdzielczej przeszliśmy do gospodarki wolnorynkowej. Teraz przeszedł czas na trzecią wielką rewolucję: transformację energetyczną” - uważa senator Adam Szejnfeld.

Rada Programowa Polskiego Kongresu Klimatycznego, składająca się z przedstawicieli rządu oraz zarządów strategicznych spółek, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu działań i inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz ochrony środowiska. Eksperci i decydenci definiują program wydarzenia, poprzez wskazanie zagadnień, które są kluczowe z perspektywy polityki klimatycznej i gospodarki. W obradach Rady Programowej Polskiego Kongresu Klimatycznego uczestniczy ministra przemysłu, Marzena Czarnecka, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Adam Leszkiewicz, prezes zarządu Grupy Azoty; Marta Postuła, wiceprezes BGK; Piotr Matczuk, prezes PFR; Leszek Pietraszek, prezes zarządu Polskiej Grupy Górniczej i inni eksperci.

Dzięki rekomendacjom Rady Programowej, agenda odzwierciedla aktualne wyzwania oraz priorytety zarówno na poziomie krajowym, jak i globalnym. Rada wskazuje ekspertów, liderów oraz praktyków, którzy podczas kongresu dzielą się wiedzą i doświadczeniem. Dzięki współpracy z przedstawicielami rządu i spółek strategicznych, Rada wskazuje prelegentów o różnorodnym spojrzeniu i bogatym doświadczeniu w pięciu obszarach: samorząd, finansowanie i ESG, energetyka, przemysł oraz nauka i technologie (B&R). Zdaniem Przewodniczącego Rady Programowej, senatora Adama Szejnfelda, konieczne jest ustawienie potrzeb społecznych w centrum zielonej transformacji:

„W procesie zmian prawnych dotyczących polskiej energetyki nie można zapominać o człowieku - o konsumencie energii oraz mikroprzedsiębiorstwach, małych i średnich firmach, które wobec państwa zawsze są na słabszej pozycji. Ich inwestycje w nową energię są często przedsięwzięciami życia, zatem zmienne prawo nie może rujnować ich sytuacji. Trzeba przestrzegać zasady praw nabytych i tak kształtować legislację, by nowe regulacje nie naruszały warunków zawartych umów” - uważa senator Adam Szejnfeld.

W ostatnim czasie wśród krajów rozwiniętych zauważalna jest zmiana podejścia, w ramach której przyjmują one politykę, która koncentruje się na potrzebach lokalnych społeczności, a w szczególności na zrównoważonym rozwoju, inkluzywności i poprawie jakości życia. Podejście koncentrujące się na potrzebach lokalnych społeczności i jakości życia obywateli, a nie tylko na wzroście gospodarczym, jest nowatorskie, ponieważ przez dekady gospodarki rozwinięte dominowały nad polityką opartą na wzroście PKB, korzyściach dla dużych korporacji i globalizacji. W 2024 roku coraz częściej postrzega się PKB jako niewystarczający wskaźnik dobrobytu i zrozumiano, że wzrost gospodarczy nie zawsze przekłada się na poprawę jakości życia.

„Ludziom i gospodarce potrzebne jest bezpieczeństwo energetyczne oraz niskie ceny energii. W działaniach na tę rzecz nie ma już czasu do stracenia. Wszelkie deficyty boleśnie odbiją się bowiem na zdolnościach skutecznej konkurencji Polski na rynku europejskim i globalnym” - przestrzega senator Adam Szejnfeld.

Dla wielu krajów gospodarka i potrzeby społeczne są obecnie traktowane jako współzależne aspekty. Zrównoważona gospodarka może wspierać potrzeby społeczne, a jednocześnie dbałość o społeczeństwo przyczynia się do stabilnej gospodarki. Dobrostan społeczny sprzyja gospodarce. Badania pokazują, że społeczeństwa o wyższej jakości życia są bardziej produktywne i innowacyjne, co sprzyja gospodarce. Zaniedbania w tym zakresie generują koszty społeczne.

Nie ma w Polsce drugiego wydarzenia biznesowego wyspecjalizowanego w transformacji klimatyczno-energetycznej, które tak szeroko obejmowałoby grupy interesariuszy z naciskiem na inwestycje. Opracowane przez Radę Programową ścieżki tematyczne skierowane są do przemysłu, w tym przede wszystkim do energetyki, przemysłu ciężkiego, budowlanego i chemicznego. Tutaj zagospodarowujemy zagadnienia związane z dekarbonizacją, efektywnością energetyczną, odpowiedzialnością, ale również finansowaniem inwestycji, ESG i gospodarką obiegu zamkniętego. Podobnie w odniesieniu do ścieżki samorząd, finanse oraz nauka i technologie. Zakres tematyczny oparty jest o wytyczne Unii Europejskiej, dlatego dyskusja ma tak szeroki horyzont tematyczny. Trzeba pamiętać, że jedynie systemowe podejście do transformacji może być skuteczne, dlatego do dyskusji zapraszamy tak wiele sektorów.

„W procesie skutecznej transformacji energetyki ważne będą liczne zasoby, m.in. finanse, kadry, nowe techniki i technologie… ale wysokiego tempa zmian nie osiągniemy bez dobrego prawodawstwa. Trzeba odblokować inwestycje w zieloną energię poprzez deregulację i odbiurokratyzowanie prawa. Bez tego nie osiągniemy sukcesu” - twierdzi senator Adam Szejnfeld.

Udział w wydarzeniu to przede wszystkim szansa na zdobycie aktualnej wiedzy i kontaktów. Agenda Polskiego Kongresu Klimatycznego zakłada dwa dni debat na temat inwestycji, szans biznesowych i kwestii związanych z operacyjnym zarządzaniem zieloną transformacją.

Partnerami wydarzenia są Orlen, White Case, Gessel, Arcadis, Państwowy Instytut Geologiczny, Veolia, Wise Europa i Green Hub.

Polski Kongres Klimatyczny skierowany jest do biznesu, sektora publicznego, jednostek samorządowych, instytucji finansujących, przedstawicieli przedsiębiorstw komunalnych, spółek skarbu państwa, przedstawicieli firm oferujących rozwiązania technologiczne, ubezpieczycieli inwestycji, ekspertów, pracowników naukowych i innowatorów, inwestorów, dziennikarzy i innych osób zainteresowanych tą tematyką. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

Więcej na ten temat: www.polskikongresklimatyczny.pl

biuro@polskikongresklimatyczny.pl 

Źródło informacji: Biuro prasowe Polskiego Kongresu Klimatycznego

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 12.11.2024, 11:31
Źródło informacji Biuro prasowe Polskiego Kongresu Klimatycznego
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ