Newsletter

Polityka i społeczeństwo

ZUS na 34. Forum Ekonomicznym: deregulacja i przyjazne podejście do klienta są wpisane w DNA naszej instytucji

08.09.2025, 15:59aktualizacja: 08.09.2025, 15:59

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/J. Praszkiewicz (1)
Fot. PAP/J. Praszkiewicz (1)
Żadne inne słowo w debacie publicznej nie było w ostatnich miesiącach przywoływane tak często jak „deregulacja”. Jednak porządkowanie przepisów i upraszczanie procedur nie powinno prowadzić do zderegulowania: gospodarki, finansów czy oszczędności Polaków - przyznali uczestnicy debaty eksperckiej, zorganizowanej podczas ostatniego dnia 34. Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

„Według szacunku Europejskiego Banku Inwestycyjnego 60 proc. polskich firm postrzega nadmierne regulacje jako istotną barierę rozwojową. Warto dodać, że koszty związane chociażby z obsługą administracyjną czy dostosowywaniem się do stale zmieniających się przepisów, stanowią znaczącą pozycję w budżetach rodzimych przedsiębiorstw” - tłumaczył dr hab. Bogusław Półtorak, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Eksperci zwracali uwagę, że w dyskursie publicznym istnieją już rozsądne i racjonalne koncepcje deregulacyjne.

„Jedną z nich jest zasada, że przy okazji implementacji nowych przepisów - czy to krajowych, czy unijnych - eliminowane są dwa inne. Dzięki temu stopniowo nasze prawo stawałoby się coraz bardziej przejrzyste i przyjazne: tak biznesowi, jak i wszystkim obywatelom” - zauważyła Katarzyna Dubno, dyrektor ds. relacji zewnętrznych, ESG i ekonomiki zdrowia w Adamed Pharma. 

Istotną rolę do odegrania w tym procesie ma sama administracja publiczna. Niektóre jej instytucje już od lat koncentrują się na wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań oraz maksymalnym upraszczaniu swych narzędzi i procedur, czego przykładem jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

„Deregulację należy łączyć z innowacjami, na co bardzo stawiamy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Mamy na tym polu konkretne osiągnięcia, jak chociażby e-składka czy elektroniczne zwolnienia lekarskie. Nie spoczywamy jednak na laurach, przygotowując nową odsłonę informowania o stanie kont za pośrednictwem aplikacji mObywatel. Liczymy także, że już wkrótce uda się nam ułatwić życie polskim przedsiębiorcom poprzez wprowadzenie jednolitego pliku ubezpieczeniowego” - podkreślał Paweł Jaroszek, członek zarządu ZUS.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 08.09.2025, 15:59
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ