Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Kwasy omega-3 to istotne dla zdrowia tłuszcze, wśród których najważniejsze to: EPA (kwas eikozapentaenowy) i kluczowy dla funkcjonowania neuronów DHA (kwas dokozaheksaenowy). EPA i DHA pozyskiwane są ze źródeł morskich, takich jak tłuste ryby i mikroalgi. Niezbędny jest też pochodzący ze źródeł roślinnych kwas ALA (kwas alfa-linolenowy).
„Kwasy omega-3 to ważny element w procesie zdrowego życia, wspierają układ sercowo-naczyniowy. Wpływają na neurony, na utrzymanie funkcji poznawczych” - mówiła dr inż. Katarzyna Wolnicka, specjalistka dietetyki, Instytut Zrównoważonego Żywienia.
Dr Wanda Baltaza, dietetyczka kliniczna, poinformowała, że najlepiej przebadane, a zarazem najbardziej kojarzone z korzyściami dla serca, mózgu i oczu, są kwasy EPA i DHA pochodzenia morskiego.
„Ich dobroczynny wpływ zaczyna się już w okresie prenatalnym - DHA jest kluczowe dla rozwoju mózgu i wzroku zarówno w czasie ciąży, jak i we wczesnym dzieciństwie. Ponieważ omega-3 są obecne w każdej komórce organizmu, są istotne dla osób w każdym wieku” - przekonywała dietetyczka kliniczna.
Według zaleceń dietetyków powinniśmy spożywać dwie porcje ryb tygodniowo, w tym przynajmniej jedną porcję tłustej ryby morskiej. Jednak w polskich domach ryba pojawia się na stole zazwyczaj tylko raz w tygodniu, często w postaci smażonej ryby słodkowodnej (zawierającej niewielkie ilości kwasu DHA), co nie jest wystarczające. Obróbka termiczna (w tym smażenie) może prowadzić do degradacji kwasów omega-3. W takich sytuacjach warto rozważyć suplementację.
„Polski rynek suplementów diety jest wart 8 mld złotych, to ledwie 2 proc. wydatków Polaków na żywność i napoje. Jednocześnie 77 proc. z nas deklaruje, że sięga po suplementy. Polacy mają świadomość, że warto w ten sposób uzupełniać dietę” - zauważył Bartosz Demianiuk, prezes Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.
Monika Sidorczuk, ekspertka Natural Pharmaceuticals, członka GOED (Globalna Organizacja ds. Kwasów Omega-3 EPA i DHA), zauważyła, że obserwujemy dynamiczne zmiany na rynku suplementów.
„Rosnąca świadomość konsumentów napędza potrzebę transparentności i jakości, co z kolei wymusza większą odpowiedzialność na producentach i dystrybutorach. Branża ewoluuje, a odpowiedzialna suplementacja, oparta na wiedzy i zaufaniu, staje się priorytetem" - wskazuje Monika Sidorczuk.
Jakość suplementu z kwasami omega-3 zależy przede wszystkim od źródła i jakości surowca. Kluczowa w tym dla konsumenta jest transparentność informacji podawanych przez producenta czy dystrybutora. Dostawcy dobrowolnie poddający się audytom mogą poszczycić się certyfikacjami niezależnych organizacji. W przypadku konkretnie kwasów omega-3 najlepszym przykładem wiarygodności jest weryfikacja ORIVO. ORIVO to niezależna, norweska jednostka badawcza, która potwierdza skład suplementu i pochodzenie tworzących go składników. W Polsce od ponad 9 lat takiej weryfikacji poddawany jest np. OmegaMarine™ Premium. Warto zwrócić uwagę na zawartość kwasów omega-3, a zwłaszcza DHA i EPA, w zalecanej dziennej porcji danego suplementu. Istotnym wskaźnikiem jest również TOTOX, określający poziom utlenienia tłuszczów, który wpływa na stabilność i bezpieczeństwo spożycia - im niższy wskaźnik, tym lepsza jakość oleju.
„Polska to trzeci co do wielkości rynek suplementów diety w Europie. Znacząca większość polskich producentów i dystrybutorów to firmy oferujące produkty o najwyższym poziomie bezpieczeństwa i najwyższej jakości, które powstają w nowoczesnych zakładach. Rynek suplementów w Polsce i Europie jest dobrze uregulowany, a rzetelni producenci spełniają najwyższe branżowe standardy i normy, które potwierdzają w ciągłych procesach kontroli i certyfikacji” - wskazał Bartosz Demianiuk.
Według ekspertów żywienia suplementacja kwasami omega-3 to inwestycja w zdrowie.
„Mamy wpływ na długość swojego życia” - podsumowała Katarzyna Wolnicka.
Światowy Dzień Kwasów Omega-3, przypadający 3 marca, to inicjatywa zapoczątkowana przez GOED, aby zwiększać świadomość na temat korzyści płynących z przyjmowania kwasów omega-3 EPA i DHA. Jego twórcy chcą, aby cały świat zrozumiał, jak ważne jest dostarczanie tych składników odżywczych przez jedzenie odpowiedniej ilości tłustych ryb czy za pośrednictwem odpowiednich suplementów diety.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 03.03.2025, 16:15 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Midea zostanie nowym głównym partnerem FC Barcelony
Globalna marka numer 1 w dziedzinie inteligentnych artykułów gospodarstwa domowego podpisuje pięciosezonową umowę, w ramach której jej logo trafi na koszulki FC Barcelony od sezonu 2026/2027.- 03.09.2025, 08:49
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PR Newswire
-
Ponad 90% rodziców rezygnuje ze swoich potrzeb, by sfinansować edukację dzieci
- 03.09.2025, 08:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Smartney Grupa Oney
-
Image
DHL eCommerce Polska wspiera zdrowie psychiczne młodzieży. Start kampanii „Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro” w ramach programu „Mów Do Mnie - #TokTuMi”
Początek roku szkolnego to doskonały moment, aby zwrócić uwagę na jedno z najpoważniejszych wyzwań młodego pokolenia - zdrowie psychiczne. DHL eCommerce Polska we współpracy ze Stowarzyszeniem Mentalnie Równi, organizatorem programu „Mów Do Mnie - #TokTuMi”, rozpoczyna ogólnopolską kampanię społeczną „Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro”. W ramach programu firma obejmie patronatem lekcje poświęcone dwóm kluczowym obszarom: przeciwdziałaniu hejtowi rówieśniczemu oraz mądremu korzystaniu z nowych technologii. W akcji ma wziąć udział 38 000 uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz ich rodzice i nauczyciele.- 01.09.2025, 12:45
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: DHL
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ