Newsletter

Zdrowie i styl życia

Historyczne wzrosty konsumpcji owoców - badania Kantar Polska

17.09.2025, 09:00aktualizacja: 17.09.2025, 09:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Badania zrealizowane w czerwcu, lipcu i sierpniu 2025 roku pokazały kolejne wzrosty ilości Polaków, którzy jedzą owoce. Borówki i śliwki ustanowiły swoje historyczne rekordy konsumpcji, dla malin i truskawek był to najlepszy sierpień w historii. Dla jeżyn i czerwonej porzeczki - drugi wynik w historii, a dla czarnej porzeczki i jej przetworów najlepszy od początku pandemii. Kolejny wzrost miesięczny zanotowały jabłka, które w tym roku zatrzymały wieloletni trend spadkowy. Rekordowy był również wskaźnik różnorodności spożycia owoców i warzyw przez Polaków.

Za nami najlepszy sierpień w historii wielu gatunków jagodowych - truskawek, malin, borówek. Tył to miesiąc rekordowy także dla śliwek. Wybitny dla jeżyn, czerwonej i czarnej porzeczki. Całości obrazu dopełnia niezaspokojony popyt na aronię i jej przetwory, wynik jabłek i rekordy spożycia warzyw.

Konsumpcja owoców w sierpniu

Najczęściej spożywanym owocem sierpnia 2025 były jabłka - sięgnęło po nie 79% Polaków. To kolejny miesiąc wzrostu ilości konsumentów jabłek. Wynik ten oznacza 25,4 mln osób deklarujących ich konsumpcję. Więcej w lipcowym materiale pt. Polacy wracają do jabłek - ponad 2 miliony nowych konsumentów w dwa miesiące

Na drugim miejscu znalazły się śliwki (71%). Trzecie miejsce należy do borówek (66%).

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (2)

Ponad połowa Polaków deklarowała spożywanie malin (58%). Jedna trzecia wiśnie i truskawki (po 34%), czerwone porzeczki (30%), jeżyny (29%) oraz przetwory z czarnej porzeczki (28%).

Historyczna wysoka konsumpcja badanych owoców:
• jabłka - 25,4 mln, trzeci kolejny wzrost miesięczny i „rok do roku”, potwierdzenie zatrzymania trendu spadkowego
• śliwki - 23 mln konsumentów - historyczny rekord konsumpcji w sierpniu
• borówki - 21,5 mln konsumentów - historyczny rekord konsumpcji
• maliny - 18,7 mln konsumentów - historyczny rekord konsumpcji w sierpniu i drugi wynik w historii pomiarów
• wiśnie - 11,1 mln konsumentów 
• truskawki - 10,9 mln konsumentów - rekord konsumpcji w sierpniu, po historycznym rekordzie konsumpcji - w czerwcu br. jadło truskawki 93% dorosłych Polaków (30 mln) 
• czerwona porzeczka - 9,9 mln konsumentów - historyczny rekord konsumpcji w sierpniu i drugi wynik w historii pomiarów
• jeżyny - 9,4 mln - drugi wynik w historii, przy imponujących wzrostach ilości konsumentów od początku pomiarów (45% w ciągu 5 lat)  
• czarna porzeczka i jej przetwory - 9,1 mln konsumentów - rekord sierpnia i najlepszy wynik od 6/2020, czyli badania w na początku pandemii.

Dołączony do panelu miód jadło w sierpniu 40% Polaków, tj. 12,9 mln konsumentów. W porównaniu z wynikiem z lipca - liczba osób deklarujących spożycie wzrosła o ponad 1,3 mln.  


Wzrost liczby konsumentów owoców „sierpień do sierpnia”


Analiza konsumpcji „rok do roku” pokazuje wzrosty spożycia praktycznie wszystkich badanych gatunków. Największe wzrosty osiągnęły wiśnie (11 p.p.) i borówek (9 p.p.).

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (3)

W sumie borówki jadło w sierpniu rekordowe 21,5 mln Polaków. W skali roku borówce przybyło aż 3,2 mln nowych klientów. „Sierpień do sierpnia” wzrost ilości konsumentów wiśni wyniósł 3,6 mln. Jadło je w sierpniu 11,1 mln osób. 

W porównaniu do sierpnia 2023 roku - 2 lata - największy procentowy wzrost liczby konsumentów należy do borówki i wynosi 16%. Na drugim miejscu śliwki - 13%, na trzecim czarna porzeczka i jej przetwory - 7%.
 

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (4)

W skali 3 lat, porównanie „sierpień 2025 do sierpnia 2022 roku”, największy wzrost zanotowały jeżyny - 24%, dalej borówki - 20% i śliwki - 17%.

W liczbach bezwzględnych, w okresie 5 lat - od sierpnia 2020 do sierpnia 2025 roku, czyli od początku realizacji monitoringu do dziś, najbardziej wzrosło spożycie śliwek, borówek i jeżyn.

Śliwki zyskały 7,1 mln, co dało w sierpniu br. poziom 23 mln konsumentów. Borówki zyskały 6,9 mln konsumentów, przypomnijmy, w sierpniu br. jadło je 21,5 mln Polaków. Na trzecim miejscu podium jeżyny - 4,2 mln nowych konsumentów. W sierpniu 2025 roku jeżyny jadło już 9,4 mln osób.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (5)

Wyniki badań konsumpcji 2020-2025

Monitoring pozwala poznać konsumentów kilkudziesięciu gatunków. Badania dostarczają informacji na temat ich liczby i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków i ich przetworów. Są realizowane od lutego 2020 przez Kantar Polska we współpracy z INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Letnie fale monitoringu zrealizowano w dniach 13-18 czerwca, 11-16 lipca oraz 8-13 sierpnia 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15+. Techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI). Kantar pytał Polaków o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków.

Więcej o letniej konsumpcji owoców na stronie CoreTeam.pl

Wyniki równie budujących badań konsumpcji warzyw w materiale pt. Polacy jedzą coraz więcej warzyw

Stale aktualizowane wynik badań kilkudziesięciu gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl

#Fundusze Promocji 

Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, V edycja”.

Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 17.09.2025, 09:00
Źródło informacji Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ