Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Rośnie popularność sezonowych owoców. Rekordy biją już nie tylko borówki, maliny, truskawki, porzeczki czy jagoda kamczacka. Według badań Kantar Polska to jeżyny są liderem wzrostu zainteresowania konsumentów w ciągu ostatnich lat. Dynamiką przyrostu ilości konsumentów wyprzedzają nawet borówkę wysoką.
Jeżyny zyskują coraz większą popularność
Dane Kantar Polska pokazują wyraźny wzrost liczby Polaków jedzących jeżyny.

„Cieszymy się, że wzrasta konsumpcja jeżyn w Polsce. Odwiedzając wiele plantacji w Polsce, obserwujemy, że obecnie konsumenci chętniej kupują jeżyny. Potwierdza to także zwiększona liczba zamówień na sadzonki jeżyn. Po latach obalony został mit, że >>jeżyna jest kwaśna<<. Na rynku pojawiły się owoce słodkich odmian czy to zagranicznych - np. Viktoria, Sweet Royala, czy naszych polskich - np. Glorniwa, Jagna, Maryna - komentuje dr Katarzyna Król-Dyrek, Niwa Hodowla Roślin Jagodowych.
Jeżyny z największą dynamiką wzrostu
Jeżyny należą do gatunków, które zyskują najwięcej. W ujęciu procentowym jeżyny są najszybciej rosnącym gatunkiem wśród wszystkich polskich owoców i warzyw.
W skali trzech ostatnich lat zyskały o 1/4 więcej konsumentów (24%). Jest to wynik lepszy nawet od borówki, która wzrosła o 1/5 (20%).

Wzrosty liczby konsumentów jeżyn w okresie ostatnich 4 lat jest jeszcze wyższy i wynosi 38%.
W liczbach bezwzględnych w sierpniu, w okresie 4 lat - od sierpnia 2021 do sierpnia 2025 roku, najbardziej wzrosło spożycie borówek, jeżyn i malin. Jeżyny zyskały 3,6 mln nowych konsumentów. W sierpniu br. jeżyny jadło już 9,4 mln osób.

To bardzo podobny wynik do malin, które zyskały 3,5 mln nowych konsumentów. W sierpniu br. maliny jadło już 18,7 mln osób. Liderem wzrostów jest borówka wysoka, która w tym okresie zyskała 4,3 mln nowych konsumentów.
Więcej o innych gatunkach w materiale „Historyczne wzrosty konsumpcji owoców jagodowych”.
Jeżyny to polskie superowoce
„Konsumenci coraz chętniej kupują owoce jeżyny. Po pierwsze, dlatego, że jeżyny smakują, a po drugie, dlatego że wzrasta świadomość ich wartości prozdrowotnych. Jako firma hodowlana obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania uprawą wczesnych, słodkich, odmian jak Glorniwa, Loch Tay. Wzrasta również popyt na owoce jeżyny w terminie jesiennym, z odmian powtarzających owocowanie. Przykładem Maryny, która wydaje słodkie, duże i jędrne owoce” - dodaje dr Katarzyna Król-Dyrek.
Jeżyny świetnie wyglądają, są smaczne i zachwycają walorami. Coraz więcej konsumentów sięga po nie ze świadomością, że to prawdziwe superowoce.
Jeżyny mają wyjątkowo bogaty skład odżywczy i silne właściwości prozdrowotne. Zawierają duże ilości witamin C - filiżanka jeżyn zapewnia połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C - oraz witaminę K, która poprawia krzepnięcie krwi i zdrowie kości.

Jeżyny działają przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, co czyni je cennymi w profilaktyce jesiennych infekcji. Ich intensywnie ciemna barwa świadczy o wysokim stężeniu antocyjanów i kwasu elagowego. Te związki wspierają odporność, chronią komórki przed stresem oksydacyjnym, poprawiają pracę serca i układu pokarmowego.
Jeżyny są niskokaloryczne, a jednocześnie bogate w błonnik, co sprzyja lepszemu trawieniu i daje uczucie sytości. Dzięki wysokiej zawartości błonnika pokarmowego, jeżyny wspierają prawidłowe funkcjonowanie jelit, przyspieszają metabolizm i sprzyjają oczyszczaniu organizmu.
Więcej o walorach zdrowotnych jeżyn na stronie PolskieSuperowoce.pl
Prezentowane badanie zrealizowano w dniach 8-13 sierpnia 2025 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Prezentowane badania realizuje Kantar Polska w ramach projektu „Core Team”. Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają wyników na temat liczby konsumentów poszczególnych gatunków i ich przetworów, i częstotliwości konsumpcji. Szczegółowe dane dla wszystkich gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl
#Fundusze Promocji
Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja VII". Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 29.09.2025, 09:35 |
| Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Firma Kolmar Korea po raz drugi z rzędu znalazła się na liście najlepszych na świecie firm w zakresie zrównoważonego rozwoju w 2026 r. według magazynu TIME
Firma uplasowała się w grupie 7% najlepszych spośród ponad 4000 globalnych korporacji, co podkreśla jej wiodącą rolę w dziedzinie ekologicznych innowacji i odpowiedzialnego rozwoju.- 20.11.2025, 14:36
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Forum Med.Tech: Europa choruje nie tylko na brak lekarzy, ale też na brak rozmowy o zdrowiu
W całej Unii brakuje dziś ponad 1,2 miliona lekarzy, pielęgniarek i położnych - wynika z raportu przygotowanego przez OECD i Komisję Europejską. Kryzys kadrowy i demograficzny coraz mocniej obciąża europejskie systemy ochrony zdrowia, ograniczając ich zdolność do reagowania na potrzeby pacjentów. W nadchodzących latach niezbędne będą głębokie reformy systemowe, ale coraz większą rolę odgrywają także inicjatywy, które mogą wspierać te zmiany i przyspieszać ich wdrażanie w praktyce.- 19.11.2025, 11:52
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Forum Med.Tech
-
Image
Nowatorski projekt Katarzyny Cichopek: probiotyki w służbie czystości
Katarzyna Cichopek startuje z kolejnym biznesem. Na rynek wchodzi jej marka Harmony - linia środków czystości premium z probiotykami. Produkty oparte są na aktywnych szczepach bakterii probiotycznych i wspierają zdrowy mikrobiom domu.- 17.11.2025, 15:39
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: All 4 Comms
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ