Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Zadanie dla naukowców
Widząc zmieniające się wzory konsumpcji Polski Instytut Badań Jakości nawiązał współpracę z Wydziałem Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW), dzięki czemu można było zastosować najwyższe standardy obowiązujące w naukach ścisłych do oceny produktów spożywczych. Tym samym realizowane badania z jednej strony gwarantują wysoką jakość otrzymanych wyników, a z drugiej bezstronność i obiektywizm w ocenie.
W czerwcu 2017 roku w laboratorium SGGW przeprowadzony został test sensoryczny metodą QDA (Quantitative Descriptive Analysis) opisaną w standardzie ISO (13299:2010). Do badania wybrano jogurty naturalne (zawierające między 2,5% a 3% tłuszczu) o największym udziale w rynku:
- jogurt naturalny Zott Primo
- jogurt naturalny Pilos (Lidl)
- jogurt naturalny Danone
- polski jogurt naturalny Mlekovita
- jogurt naturalny Tola (Biedronka)
- jogurt naturalny Auchan
- jogurt naturalny Tesco
- jogurt naturalny Classic (Kaufland)
Naukowcy z SGGW oceniali jogurty w 4 kategoriach parametrów (cechy wizualne, zapach, konsystencja, smak). Łącznie każdy z produktów został opisany przy pomocy 18 zmiennych (cech). Na koniec wystawiona została ogólna ocena jakości. Każdy z parametrów mierzony był na skali 10 punktowej, gdzie wartość 0 oznaczała całkowitą niewyczuwalność a 10 - bardzo silny smak lub zapach. Sesje oceniające zostały zrealizowane dwukrotnie.
Rezultaty badań
Najwyższe noty badacze z SGGW dali jogurtowi Zott Primo (100%) oraz Pilos (98%). Trzecie miejsce zajął Danone (85%). Dobre oceny zebrał także polski jogurt naturalny Mlekovita (77%). Produkty te eksperci ocenili jako posiadające smak jogurtowy, mleczny, gęsty z nisko wyczuwalną cierpkością.
KONTAKT:
Polski Instytut Badań Jakości
dr Krzysztof Podwójcic
kierownik projektu
ul. Wierzbowa 9/11
00-094 Warszawa
www.badaniajakosci.pl
tel. +48 22 382 16 80
e-mail: krzysztof.podwojcic@pibja.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 30.06.2017, 17:52 |
Źródło informacji | Polski Instytut Badań Jakości |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Rzecznik Praw Pacjenta: dobre praktyki wzmacniają bezpieczeństwo pacjentów PAP
Wdrażanie dobrych praktyk w przychodniach i szpitalach usprawnia funkcjonowanie tych placówek i wzmacnia poczucie bezpieczeństwa u pacjentów oraz komfort pracy medyków - uważa Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, i zachęca placówki medyczne do tworzenia i wdrażania kolejnych tego typu rozwiązań.- 21.01.2025, 10:07
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Polska aplikacja MoodMon pomoże w leczeniu depresji i choroby afektywnej dwubiegunowej PAP
Polska aplikacja MoodMon zwyciężyła w międzynarodowym konkursie Bupa Eco-Disruptive 2024, którego celem jest wspieranie startupów tworzących innowacje dla systemu opieki zdrowotnej. Oprogramowanie, oparte na sztucznej inteligencji, pozwala monitorować osoby z problemami psychicznymi: nawracającą depresją i chorobą afektywną dwubiegunową.- 16.01.2025, 10:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Strategia ESG wspiera rozwój biznesu z korzyścią dla pracowników, społeczeństwa i środowiska PAP
Konsumenci, pracownicy, inwestorzy, a także instytucje regulacyjne zwracają coraz większą uwagę na wskaźniki środowiskowe, zaangażowanie społeczne i transparentność w biznesie. Zrównoważony rozwój powinien być elementem strategii firmy i wyznaczać długoterminowy kierunek działania. Pokazuje to przykład Opella, jednostki biznesowej Consumer Healthcare w Sanofi, która realizując konsekwentnie cele ESG, uzyskała niedawno certyfikat B Corp w Europie Środkowo-Wschodniej.- 15.01.2025, 10:03
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom