Newsletter

Zdrowie i styl życia

Profilaktyka receptą na zdrowie

26.09.2024, 12:31aktualizacja: 26.09.2024, 12:39

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

American Heart of Poland (1)
American Heart of Poland (1)
• Niemal 3000 uczestników drugiej edycji Centralnego Klubu Pacjenta,

• Kilkaset badań oraz rozmów z ekspertami i specjalistycznych warsztatów.

24 września Fundacja „Z sercem do Pacjenta” po raz drugi zorganizowała Centralny Klub Pacjenta w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Spotkaniu towarzyszyły panele z udziałem przedstawicieli ministerstwa ds. polityki senioralnej, władz lokalnych, NFZ, ekspertów ochrony zdrowia, dyrektorów zarządzających placówkami medycznymi w publicznym systemie ochrony zdrowia, przedstawicieli środowiska akademickiego oraz reprezentantów pacjentów. Uczestnicy dyskutowali o dobrych praktykach w publicznym systemie opieki zdrowotnej, rozwiązaniach dotyczących rozpowszechniania profilaktyki oraz o wyzwaniach w zakresie edukacji zdrowotnej.

Oficjalne otwarcie wydarzenia odbyło się w obecności Marka Wójcika, wojewody śląskiego, Macieja Biskupskiego, wiceprezydenta Katowic, prof. Tomasza Szczepańskiego - rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Macieja Kmity, zastępcy dyrektora Departamentu Polityki Senioralnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Uczestnikom Centralnego Klubu Pacjenta odczytano listy Moniki Wielichowskiej, wicemarszałek Sejmu RP oraz Filipa Nowaka, prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.

Maciej Kmita, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Senioralnej w KPRM zabrał głos w imieniu Marzeny Okły-Drewnowicz, minister ds. polityki senioralnej:

„Polityka senioralna to odpowiedź na wyzwanie - żyjemy coraz dłużej i seniorów jest coraz więcej. Polityka senioralna to przygotowanie społeczeństwa do długowieczności”.

Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, w liście do uczestników Centralnego Klubu Pacjenta podziękował Fundacji „Z sercem do Pacjenta” za organizację wydarzeń promujących profilaktykę, warsztatów i prelekcji poświęconych zdrowiu psychicznemu, szczególnie w obliczu powodzi.

Monika Wielichowska, wicemarszałek Sejmu RP, w liście do uczestników Centralnego Klubu Pacjenta podkreśliła, iż takie spotkania mogą wspomóc rozwój systemu ochrony zdrowia w kraju. W kontekście powodzi zaznaczyła, że rząd oraz organizacje społeczne skupiają się na pomocy doraźnej i długofalowej.

„Cieszę się, że taka inicjatywa jest organizowana w Katowicach. Tak duża frekwencja to wielki sukces. To wspaniałe, że przyjeżdżacie tutaj, żeby się badać” - mówił Marek Wójcik, wojewoda śląski.

„Obecność podczas tego wydarzenia dowodzi, że inicjatywy o charakterze profilaktycznym są niezwykle ważne” - dodał Maciej Biskupski, wiceprezydent Katowic.

Profilaktyka receptą na zdrowie

W panelach eksperckich udział wzięli zarządzający placówkami medycznymi w publicznym systemie ochrony zdrowia, przedstawiciele środowiska naukowego - rektorzy, dziekani oraz reprezentanci pacjentów. Dyskutowano o kluczowych zagadnieniach dotyczących dobrych praktyk w publicznej służbie zdrowia, wyzwań związanych z edukacją zdrowotną, medycyną stylu życia oraz możliwościach szerszego promowania profilaktyki. W panelu pt. „Profilaktyka receptą na zdrowie”, moderowanym przez Ewę Kurzyńską, udział wzięli: Maciej Kmita, dr n. ekon. Małgorzata Gałązka-Sobotka, dziekan Uczelni Łazarskiego, prof. Tomasz Szczepański - rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Adam Szlachta, prezes American Heart of Poland, strategicznego partnera Centralnego Klubu Pacjenta. Prof. Tomasz Szczepański podkreślił, że profilaktyka i edukacja zdrowotna powinny zaczynać się już na etapie kształcenia studentów i młodych lekarzy. „Profilaktyka powinna być stale obecna w naszej działalności. Musimy nieustannie edukować przyszłych lekarzy, aby mogli oni przekazywać tę wiedzę swoim pacjentom” - powiedział prof. Szczepański. Adam Szlachta wskazał na kluczową rolę edukacji pacjentów w systemie ochrony zdrowia, podkreślając, że edukacja ta powinna promować profilaktykę pierwotną oraz wtórną oraz regularne badania kontrolne, co może zapobiec poważnym incydentom zdrowotnym: „Naszym celem jest nie tylko leczenie pacjentów w momencie incydentu, ale także zapewnienie im pełnej, skoordynowanej opieki po opuszczeniu szpitala. Chcemy zadbać o to, aby pacjenci nie wracali z kolejnymi problemami, co jest szczególnie ważne w obliczu starzejącego się społeczeństwa i rosnącej liczby chorób cywilizacyjnych. Jednym z kluczowych brakujących elementów w systemie opieki zdrowotnej jest edukacja pacjentów”.

Podczas panelu prelegenci opracowali tzw. receptę na zdrowie, zawierającą zalecenia, które mogą pomóc w skutecznej profilaktyce zdrowotnej. Kluczowym punktem tej recepty było wykorzystanie potencjału Internetowego Konta Pacjenta (IKP) do stworzenia kalendarza badań profilaktycznych, przypominającego pacjentom o konieczności regularnych przeglądów zdrowotnych. W panelu pt. „Pacjent w systemie opieki zdrowotnej”, moderowanym przez Paulinę Gumowską, udział wzięli: Katarzyna Adamek, dyrektor Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach, Agnieszka Pietraszewska-Macheta - dyrektor Centrum Monitorowania Jakości, Agnieszka Dolna z Fundacji Alivia, Agnieszka Wołczenko ze Stowarzyszenia ECOSERCE oraz dr n. med. Paweł Kaźmierczak, członek Rady Fundacji „Z sercem do Pacjenta”, dyrektor medyczny American heart of Poland. Paneliści dyskutowali o roli opieki koordynowanej w Podstawowej Opiece Zdrowotnej (POZ) oraz znaczeniu zintegrowanego dialogu między różnymi podmiotami systemu ochrony zdrowia. Paweł Kaźmierczak podkreślił sukcesy polskiego systemu ochrony zdrowia, zwłaszcza w leczeniu zawałów serca, wskazując na znaczenie programów takich jak KOS-zawał, dzięki którym pacjenci nie tylko mogą być skutecznie leczeni, ale również rehabilitowani i edukowani.

Katarzyna Adamek zaznaczyła, że opieka koordynowana w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu pacjentom spójnej opieki. Jak podkreślili paneliści: dzięki koordynacji, pacjenci mogą być skutecznie prowadzeni przez różne etapy leczenia. Tego typu podejście pozwala na lepsze monitorowanie stanu zdrowia pacjenta. Właściwa koordynacja umożliwia też optymalne wykorzystanie zasobów systemu ochrony zdrowia. Co więcej, koordynowana opieka w POZ zwiększa zaangażowanie pacjenta w proces leczenia, ułatwiając mu poruszanie się po strukturze systemu ochrony zdrowia.

Bezpłatne badania, rozmowy ze specjalistami

Jednym z ważniejszych punktów Centralnego Klubu Pacjenta była rozbudowana strefa medyczna, gdzie uczestnicy mogli korzystać  z 35 stoisk z bezpłatnymi badaniami oraz z indywidualnych spotkań ze specjalistami.

„Badania w kierunku raka prostaty, zaćmy, kardiologiczne, znamion skórnych, mammografia, cytologia, pakiet badań krwi, pomiar ciśnienia oraz analiza składu ciała, cieszyły się dużym zainteresowaniem. Uczestnicy chętnie korzystali z możliwości rozmów z kardiologiem, diabetologiem, chirurgiem naczyniowym, bariatrą, onkologiem, internistą, a także specjalistami: psychoonkologiem, psychoterapeutą, ds. badań klinicznych, farmaceutą, dietetykiem, diagnostą laboratoryjnym, trychologiem, fizjoterapeutą oraz Narodowego Funduszu Zdrowia. Dużym zainteresowaniem cieszyła się strefa edukacyjna, w której można było nauczyć się samobadania piersi, prawidłowego przyjmowania leków, odczytywania wyników badań laboratoryjnych, a także udzielania pierwszej pomocy” - powiedziała Katarzyna Kucia-Garncarczyk, prezes Fundacji „Z sercem do Pacjenta”.

„W tym roku nasze stanowisko jest większe niż podczas pierwszej edycji Centralnego Klubu Pacjenta - jest więcej doradców, możemy wykonać więcej pomiarów. Bardzo nas cieszy zainteresowanie uczestników ofertą NFZ” - mówiła Katarzyna Adamek, dyrektor Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Wicemarszałek Sejmu Monika Wielichowska, Minister Zdrowia, Minister Sportu i Turystyki, Minister ds. Polityki Senioralnej, Narodowy Fundusz Zdrowia, Rzecznik Praw Pacjenta, Wojewoda Śląski, Marszałek Województwa Śląskiego, Prezydent Katowic, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych, Naczelna Izba Aptekarska oraz Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne.

Źródło informacji: American Heart of Poland

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 26.09.2024, 12:31
Źródło informacji American Heart of Poland
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii