Newsletter

Zdrowie i styl życia

Truskawki - dłuższy sezon i rekordowe zainteresowanie

29.09.2025, 11:02aktualizacja: 29.09.2025, 11:16

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Owoce jagodowe je coraz więcej Polaków. Lato tego roku było kolejnym rekordowym dla wielu gatunków. Także truskawki biły historyczne rekordy kilkakrotnie. Na początku lata - w czerwcu - jadło truskawki 30 mln osób, to aż 93% badanych. Rekordowy był także sierpień, w którym truskawki jadło aż 11 mln Polaków (34%). Stały wzrost zainteresowania truskawkami komentują Agnieszka i Michał Leleń, plantatorzy z Małopolski, laureaci tytułów Truskawkowej Marki Roku 2024 i Jagodowej Marki Roku 2025.

Truskawki to ulubiony owoc Polaków i najbardziej oczekiwany owoc sezonowy. Krajowe owoce dostępne są od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Pierwsze pojawiają się truskawki ze szklarni, zwykle tuż przed Wielkanocą. Od majówki dostępność wzrasta, gdyż pojawiają się owoce z tuneli i spod osłon. Każdego dnia rośnie na nie popyt. W czerwcu pojawiają się owoce z upraw polowych, a konsumpcja strzela w górę.

Truskawki je 98% Polaków i w każdym praktycznie miesiącu roku zyskują nowych konsumentów. Wzrosty wynikają z rosnącej dostępności owoców deserowej jakości i coraz większej świadomości konsumentów dotyczącej ich wybitnych walorów zdrowotnych.

Wzrost liczby konsumentów „sierpień do sierpnia”

W sierpniu br. truskawki jadło 34% badanych, czyli ponad 11 mln Polaków. To najwyższy wynik sierpniowych pomiarów w historii realizowanego od 6 lat unikalnego monitoringu konsumpcji.

Przypomnijmy, że w czerwcu br. truskawka pobiła historyczny rekord ilości konsumentów - jadło ją aż 93% Polaków, czyli 30 mln osób.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (2)

W opisywanych badaniach nie uczestniczą dzieci. Badania są reprezentatywne dla populacji 15+, czyli osób w wieku 15 lat i więcej. Warto o tym pamiętać w przypadku truskawek, które jedzą także dzieci.

„Rekordowe spożycie truskawek świadczy o tym, że konsumenci doceniają ofertę polskich plantatorów. Wybierają to, co zdrowe, lokalne, jedzą zauważalnie więcej warzyw i owoców. Efekty przynosi promocja, coraz więcej rolników prowadzi też sprzedaż bezpośrednią i zaprasza na samozbiory. Można przyjechać na plantację całą rodziną i pokazać dzieciom, jak rosną owoce. Dzieci mają wielką frajdę, gdy mogą zerwać owoce prosto z krzaczka” - mówią Agnieszka i Michał Leleń, plantatorzy z małopolskiego Maszkowa.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (3)

„Bezpośredni kontakt z klientem pozwala - nam plantatorom - poznać potrzeby konsumentów i wyjść im naprzeciw. Wielu buduje swoje marki” - dodają państwo Leleń, których marka „Truskawka od Rolnika” została doceniona przez branże i zdobyła tytuły Truskawkowej Marki Roku 2024 i Jagodowej Marki Roku 2025.

Jagodowe codziennie

Owoce jagodowe je coraz więcej Polaków. Lato tego roku było kolejnym rekordowym dla wielu gatunków. W sierpniu najpopularniejsze były, będące w szczycie sezonu, maliny i borówki. Trzecim najpopularniejszym owocem jagodowym sierpnia były truskawki.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (4)

Nie tylko truskawki, także borówki i maliny zanotowały w sierpniu swoje historyczne rekordy ilości konsumentów. Borówki jadło 21,5 mln (66%) a maliny 18,1 mln osób (56%).

Czas na polskie superowoce

Owoce jagodowe są charakterystyczne dla naszego klimatu. Są częścią polskiej kuchni i naszych tradycji kulinarnych. Określenie „superowoce” oznacza ich wybitne, potwierdzone wieloma badaniami, walory prozdrowotne. Truskawki - pierwszy owoc jagodowy sezonu - to nie tylko smak lata, ale też prawdziwa tarcza dla naszego serca, mózgu i odporności.

Truskawki są niskokaloryczne, bogate w witaminę C, która wspomaga układ odpornościowy i kondycję naszej skóry. Zawierają również mangan, który wspiera zdrowie kości i układ nerwowy. Dzięki dużej ilości błonnika truskawki wspomagają trawienie i pomagają w regulacji poziomu cholesterolu. Dodatkowo są źródłem antocyjanów, które mają działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (5)

Wzrost konsumpcji truskawek to dobra wiadomość dla producentów, którzy starają się rozwijać rynek tych owoców i wydłużać polski sezon. Inwestycje w uprawy oraz dystrybucję truskawek, poza najbardziej tradycyjnym ich sezonem, mogą wpłynąć na dalszy wzrost ich popularności.

Więcej o walorach truskawek i o czymś, co należałoby określić jako patriotyzm dietetyczny, w materiale Pochodzenie ma znaczenie - kupujmy polskie truskawki.

Więcej o grupie polskich owoców jagodowych na stronie PolskieSuperowoce.pl.

Prezentowane badanie zrealizowano w dniach 8-13 sierpnia 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).

Monitoring konsumpcji od 6 lat realizuje Kantar Polska w ramach sektorowego projektu Core Team. Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw i dostarczają producentom wiedzy na temat konsumentów kilkudziesięciu gatunków owoców, warzyw, ich przetworów, w tym częstotliwości konsumpcji. Szczegółowe dane dla wszystkich badanych gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl.

#Fundusze Promocji

Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja VII". Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 29.09.2025, 11:02
Źródło informacji Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ