Newsletter

Zdrowie i styl życia

Wiedzą, jak ważna jest profilaktyka i wsparcie - dziś mówią do wszystkich Polek

01.10.2025, 11:23aktualizacja: 01.10.2025, 11:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Materiały prasowe Wojewódzkiego Wielospecjalistycznego Centrum Onkologii i Traumatologii im. Mikołaja Kopernika w Łodzi (1)
Materiały prasowe Wojewódzkiego Wielospecjalistycznego Centrum Onkologii i Traumatologii im. Mikołaja Kopernika w Łodzi (1)
„My, kobiety, które przeszły, przechodzą lub mogą przejść raka piersi, zabieramy głos. Głośno. Wspólnie. I odważnie.” - te słowa wybrzmią podczas gali BRA Day Polska, która odbędzie się w październiku w Łodzi. To wyjątkowa inicjatywa organizowana przez Wojewódzkie Wielospecjalistyczne Centrum Onkologii i Traumatologii im. M. Kopernika, od 11. lat wspierająca kobiety i przypominająca, że rekonstrukcja piersi po mastektomii jest nie tylko możliwością, ale przede wszystkim prawem każdej pacjentki oraz szansą na odzyskanie pewności siebie i poczucia kobiecości.

Październik miesiącem świadomości

„Różowy październik” to czas, w którym szczególnie głośno mówi się o zdrowiu kobiet i znaczeniu profilaktyki raka piersi. To także moment, aby przypominać, że wczesne wykrycie nowotworu daje największe szanse na skuteczne leczenie, nawet u 70% pacjentek.

Rak piersi to wciąż najczęściej diagnozowany nowotwór u kobiet w Polsce. Co roku ponad 20 tysięcy Polek słyszy tę diagnozę, a statystycznie co ósma zmierzy się z nią w ciągu życia. Choć rekonstrukcja piersi po mastektomii jest refundowana przez NFZ, wiele pacjentek wciąż nie korzysta z tej możliwości często z powodu braku wiedzy, obaw czy utrwalonych stereotypów.

Czym jest BRA Day?

BRA Day to międzynarodowa inicjatywa edukacyjna, zapoczątkowana w Kanadzie, która dziś odbywa się w kilkudziesięciu krajach na całym świecie. W Polsce ponad dekadę temu zainicjowana została w Szpitalu Kopernika w Łodzi. Od tamtej pory BRA Day Polska przełamuje tabu wokół raka piersi i rekonstrukcji, stawiając na edukację, profilaktykę i wczesne wykrywanie choroby. To także przypomnienie, że każda kobieta ma prawo do refundowanej rekonstrukcji piersi oraz mocny głos odwagi i nadziei, a jednocześnie dowód, że rak piersi nie odbiera kobiecości.

Kobiecość to różnorodność

Motyw przewodni tegorocznej edycji brzmi: „Twarze Kobiety - kobiecość to różnorodność”. BRA Day 2025 staje się zaproszeniem, aby spojrzeć na kobiecość szerzej, nie tylko przez pryzmat wyglądu, lecz także emocji, relacji, doświadczeń i ról, które kobiety pełnią na co dzień: matek, partnerek, przyjaciółek, liderek, opiekunek czy buntowniczek. To edycja poświęcona czułości, sile, miłości i trosce, również tej wobec samej siebie. Pokazuje, że profilaktyka zdrowotna to nie tylko obowiązek, lecz przede wszystkim akt miłości do siebie i swojego życia.

Sama idea kreatywna wydarzenia stała się też przestrzenią, aby kobiety, które doświadczyły choroby zabrały głos i tym samym przygotowały Manifest Pacjentek: wspólne świadectwo odwagi i solidarności. To właśnie on stanowi serce tegorocznej kampanii przypominając, że choroba nie odbiera kobiecości, a różnorodność doświadczeń staje się źródłem siły.

Edukacja kluczem do budowania świadomości

Punktem kulminacyjnym BRA Day jest uroczysta gala, która odbędzie się 24 października w Łodzi. Podczas wydarzenia 40 pacjentek wystąpi na wybiegu na scenie Teatru Wielkiego w kreacjach polskich projektantów: Angeliki Józefczyk, Jarosława Ewerta oraz marek Belluci i Anataka. To wyjątkowy pokaz, który udowodni, że po diagnozie nie należy rezygnować z celebrowania życia i swojej kobiecości. W tym samym czasie w Łodzi będzie miała miejsce międzynarodowa konferencja Breast Design Days, podczas której eksperci z całego świata podzielą się doświadczeniami wskazując nowe kierunki w leczeniu i rekonstrukcji piersi. Równolegle przez cały październik odbywać się będą warsztaty, spotkania i akcje edukacyjne. Wszystko po to, by dawać kobietom wiedzę, wsparcie i poczucie wspólnoty.

„Rak piersi to choroba, która dotyka nie tylko ciała, ale i całego życia kobiety tzn. jej emocji, relacji i codziennego funkcjonowania. Statystyki są alarmujące, a otaczająca nas rzeczywistość jest ich realnym potwierdzeniem. Niemal w każdej rodzinie, w otoczeniu bliższym czy nieco dalszym, znajdziemy kogoś, kogo ten problem dotyka. Zarówno operacje oszczędzające, jak i mastektomia, choć ratują życie, pozostawiają po sobie ogromne wyzwania fizyczne i psychiczne. Dlatego tak istotne jest, aby mówić nie tylko o leczeniu onkologicznym, ale również o pełnej ścieżce wsparcia - od prehabilitacji, przez opiekę psychologiczną, aż po rekonstrukcję piersi. To właśnie te elementy decydują, czy kobieta po chorobie wraca do życia z poczuciem pełni i siły. BRA Day przypomina, że kobiecość nie kończy się na chorobie, a medycyna daje dziś możliwości, aby ją odzyskać w nowym wymiarze” - podkreśla dr Michał Lewandowicz, kierownik Oddziału Chirurgii Onkologicznej Szpitala Kopernika w Łodzi.

Wspólna inicjatywa dla kobiet

BRA Day Polska to wyjątkowa inicjatywa, która łączy pacjentki, lekarzy, personel medyczny, artystów, autorytety i partnerów społecznych. Wspólnie udowadniają oni, że profilaktyka, wsparcie i kobieca solidarność mają ogromne znaczenie w kształtowaniu świadomości zdrowotnej. Tegoroczna edycja, oparta na Manifeście Pacjentek, będzie nie tylko wydarzeniem, ale także silnym głosem odwagi, inspiracji i solidarności dla tysięcy Polek. Przypomnieniem, że w różnorodności i wspólnocie tkwi siła.

Źródło informacji: Materiały prasowe Wojewódzkiego Wielospecjalistycznego Centrum Onkologii i Traumatologii im. Mikołaja Kopernika w Łodzi

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 01.10.2025, 11:23
Źródło informacji Materiały prasowe Wojewódzkiego Wielospecjalistycznego Centrum Onkologii i Traumatologii im. Mikołaja Kopernika w Łodzi
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ