Newsletter

Cyfryzacja firmy zaczyna się w głowach pracowników (Centrum Prasowe)

16.05.2019, 14:42aktualizacja: 16.05.2019, 14:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Największym potencjałem i największym wyzwaniem w przypadku zmiany tradycyjnego modelu biznesowego na model oparty na technologiach cyfrowych są ludzie. Trzeba wiedzieć jak ich włączyć w proces transformacji – mówili międzynarodowi eksperci podczas panelu „Transformacja tradycyjnej gospodarki w cyfrowych czasach”, który odbył się w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Iain Begg z London School of Economics and Political Science zaliczył do tzw. „tradycyjnych przedsiębiorstw” firmy działające w bardzo różnych sektorach - np. kopalnie, firmy energetyczne czy produkcyjne (np. wytwórców stali).

„Jednak tradycyjne przedsiębiorstwo to raczej pewna mentalność i sposób postrzegania wytwarzanych produktów czy usług. Niektórym z tych firm nie udaje się dostosować. Dlatego muszą one najpierw zastanowić się, jak ta adaptacja do nowego świata cyfryzacji może się odbyć” – powiedział.

Wojciech Orzech, prezes Zarządu PKP Energetyka, wraz z zespołem w ciągu ostatnich kilku lat radykalnie przekształcił zarządzane przez siebie przedsiębiorstwo. Kiedy jesienią 2015 roku obejmował stanowisko, poziom cyfryzacji procesów w firmie wynosił 15 procent. Dziś jest to 80 procent.

„Cały proces rozpoczęliśmy od pracy z kadrą kierowniczą. Utworzyliśmy grupę TOP 400, obejmującą managerów od poziomu dyrektorów, którzy najbliżej współpracują z zarządem, zarząd, do kierowników liniowych. I zaczęliśmy dialog dotyczący tego, co chcemy osiągnąć i w jaki sposób możemy te cele zrealizować” - mówi prezes Orzech. Managerowie nie starali się odgórnie wpływać na załogę narzucając np. cele jakościowe. Rozmawiali i pytali, co trzeba by było zrobić, żeby uzyskać konkretny efekt. „Tych 400 managerów pracuje z nami od czterech lat, praktycznie wszyscy się znamy, mamy cykliczne spotkania, dzielimy się na zespoły, zespoły wypracowują rekomendacje, rekomendacje są dalej przepracowywane i odpowiednio wdrażane” – dodaje prezes Orzech.

Profesor Iain Begg zgodził się z Orzechem, że w firmach chcących przeprowadzić zmianę oznacza to przede wszystkim pracę z osobami zatrudnionymi, a nie tylko inwestycje w nowy sprzęt i oprogramowanie. Trzeba przemyśleć jak cyfryzacja wpłynie na cały proces biznesowy. Dotyczy on przede wszystkim zbierania i wykorzystania informacji w sposób inny niż tradycyjnie. To kluczowe, by osiągnąć sukces.

Opowiadając o swoich doświadczeniach prezes Orzech stwierdził, że w przypadku PKP Energetyka proces cyfryzacji był bardzo uporządkowany, a głównym celem nie była sama digitalizacja, a cele biznesowe związane z podniesieniem jakości usług, bezpieczeństwa pracowników w firmie, zwiększeniem zaangażowania, wreszcie podniesieniem efektywności pracy i spadkiem liczby awarii sieci trakcyjnej. „Dopiero po określeniu tych celów postawiliśmy sobie pytanie, w jaki sposób możemy je realizować. Okazało się, że właśnie cyfryzacja jest bardzo dobrym narzędziem, które pozwoli nam osiągnąć większość z nich i bardzo mocno się w to zaangażowaliśmy. Można powiedzieć, że przeprowadziliśmy rewolucję cyfrową” – podsumował prezes Orzech.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

UWAGA: Za materiał opublikowany przez Centrum Prasowe PAP odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. (Centrum Prasowe)

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 16.05.2019, 14:42
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ