Newsletter

Czy Amerykanie są z Marsa, a Europejczycy z Wenus? Pytania i odpowiedzi drugiego dnia EFNI 2023

13.10.2023, 09:25aktualizacja: 13.10.2023, 09:45

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Konfederacja Lewiatan - EFNI dzień 1
Konfederacja Lewiatan - EFNI dzień 1
Drugi dzień Europejskiego Forum Nowych Idei zdominowały tematy technologii, kompetencji, firm rodzinnych, równouprawnienia, nowego interwencjonizmu oraz wyzwań na nowe czasy.

W jaki sposób wojna wpływa na międzynarodową gospodarkę, łańcuchy dostaw czy rynki? O wyzwaniach na nowe czasy goście dyskutowali podczas panelu „USA i UE - rywalizacja czy kooperacja?”.

„Militarne wsparcie Ukrainy i odbudowa tego kraju wymagają bliskiej współpracy Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej - zaznacza Elżbieta Czetwertyńska, prezes zarządu Citi Handlowy. - Oczywiście, że jestem zwolenniczką kooperacji. Wzywaniem jest wzajemne zaufanie”.

Partnerami panelu o nowych technologiach w handlu byli Orange, Autopay i Allegro.

„Klienci oczekują coraz wyższej jakości usług, to naturalna zmiana, którą wymusiła m.in. pandemia - mówi Ewa Woroszył, CFO, członkini zarządu Autopay SA. - Proces zakupowy musi być intuicyjny, szybki. Klient nie chce dziś czekać. Nie bójmy się wyzwań, ale przygotujmy się też na porażki”.

Olga Złotnicka z Orange Polska prognozuje:

„Musimy się cyfryzować, unowocześniać, stawiać na automatyzację i robotyzację, żeby sprostać oczekiwaniom klientom. Robotyzacja w nieodległej przyszłości będzie dla pracowników tak przystępna, jak dziś jest Excel”.

Nowe technologie są cały czas wprowadzane.

„Naszą misją w Allegro jest ułatwienie zakupu i sprzedaży. W tej chwili mamy 320 milionów ofert, które pochodzą od 140 tysięcy sprzedawców. To pokazuje skalę, z jaką się mierzymy, jednocześnie pamiętając, że oczekiwania klientów cały czas rosną” - podkreśla Magdalena Piech, dyrektorka ds. regulacyjnych w Allegro.

Piotr Marzec, Head of Sales w Google, mówi:

„Skup się na użytkowniku, a cała reszta pójdzie za tym. Z wyszukiwarki korzysta dwa miliardy ludzi na świecie. I każdy ma swoje oczekiwania, ale filary są trzy. Technologia musi być prosta, bezpieczna i szybka w działaniu”.

Dyskusjom o nowym interwencjonizmie patronowali BAT, GWLAW oraz Grupa Ergis.

Zdaniem Piotra Grabowskiego, radcy prawnego, wspólnika zarządzającego, GWLAW, interwencjonizm jest potrzebny.

„Są dziedziny, gdzie państwo powinno interweniować. Ale przykre jest, że często nieprofesjonaliści wpływają na profesjonalistów. Dzisiaj w firmach planuje się podatki w perspektywie roku, a powinna być co najmniej 10-letnia” - powiedział.

„W branży tytoniowej przechodzimy dużą transformację. Potrzebujemy w tym zakresie wsparcia państwa - stwierdził Marek Żółtowski, senior regulatory manager, BAT. - Istnieją różne pomysły na to, jak zmieniać branżę tytoniową - od wprowadzenia prohibicji, jak było kiedyś z alkoholem, po wskazywanie przez państwo różnych rozwiązań. Najlepiej byłoby oprzeć się przy tworzeniu nowych regulacji na naukowym myśleniu”.

„Sztuczna inteligencja też nie wie, jak będzie wyglądał nowy interwencjonizm - mówiła Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan. - Obecnie mamy do czynienia z nasileniem interwencjonizmu państwowego, nawet w USA”.

Kwestię równości na rynku pracy, równouprawnienia na stanowiskach menadżerskich, sytuacji uchodźczyń z Ukrainy czy zmian w kulturze organizacji poruszono w panelu, którego partnerami były IKEA, Veolia i EY.

Anna Sirocka, prezeska Fundacji Liderek Biznesu, partnerka EY, zwróciła uwagę na liczne badania udowadniające, że podmioty, w których reprezentacja kobiet i mężczyzn w podmiotach gospodarczych jest porównywalna, radzą sobie lepiej:

„Też bardzo optymistycznym sygnałem jest tegoroczny Nobel z ekonomii dla prof. Claudii Goldin za badanie udziału kobiet na rynku pracy”.

Nawiązała do tego też Marina Dubakina z IKEA Retail, podkreślając, że do największej zmiany w prawach kobiet doszło wbrew pozorom nie w latach dwutysięcznych:

„To była dekada 1963-1973. To wtedy w USA doszło do najgłębszych reform”.

Agata Mazurek-Bąk z Veolii powiedziała, że w jej firmie ponad dekadę temu wskaźnik kobiet na stanowiskach menedżerskich wynosił kilkanaście procent:

„Dziś jest to 42%. Jestem z tego bardzo dumna, bo to efekt organicznej, porządnej pracy, którą wykonały moje poprzedniczki i ja ją kontynuuję”.

Zdaniem prof. Haliny Brdulak z SGH do realizacji tych celów potrzebne jest też większe zaangażowanie mężczyzn:

„Bo cały czas mówimy o tym, że panie muszą się szkolić, muszą przebijać szklany sufit i tak dalej. Ale przecież musimy działać razem, w dialogu, musimy się wzajemnie słuchać”.

O tym, jak geopolityka może wpłynąć na zieloną transformację Europy, rozmawiano w panelu, którego partnerem były BASF i EY.

„Potrzebujemy opracowania bardziej inteligentnych ram innowacji w Europie. Absolutnie droga jest tylko jedna, wszyscy podpisujemy się pod celami Zielonego Ładu, natomiast potrzebujemy pomocy, bo deindustrializacja Europy niestety postępuje” - zaznaczyła Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska.

EFNI organizowane jest od 11 lat przez Konfederację Lewiatan przy współpracy z BusinessEurope i miastem Sopot. Tegoroczna edycja zakończy się 13 października. Spotkania odbywają się w hotelu Radisson Blu.

Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 13.10.2023, 09:25
Źródło informacji Konfederacja Lewiatan
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ