Newsletter

Biznes i finanse

Debata PAP: to najlepszy moment na nową nieruchomość

29.04.2021, 15:58aktualizacja: 30.04.2021, 15:06

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP MediaRoom - kadr z filmu
PAP MediaRoom - kadr z filmu
Decyzji o zakupie mieszkania czy domu nie warto odkładać na później, gdyż ich ceny będą stale rosnąć, zaś bardzo niskie stopy procentowe stwarzają obecnie wyjątkowo korzystne warunki dla kredytobiorców – stwierdzili uczestnicy debaty „Nieruchomości - kupować, sprzedawać czy czekać na lepszy moment?”, zorganizowanej przez PAP.

W debacie wzięli udział przedstawiciele podmiotów zaangażowanych w rozwój rynku nieruchomości w Polsce: Grupy Murapol, RONSON Development, PKO Banku Polskiego, HRE Investments oraz Powszechnego Towarzystwa Ekspertów i Doradców Rynku Nieruchomości.

Iwona Sroka, członek zarządu Murapol zauważyła, że klienci poszukując ofert nowych mieszkań, zwracają uwagę na tzw. zewnętrzną powierzchnię prywatną – balkony, tarasy czy ogródki przylegające do mieszkań na parterach budynków. „Ludzie chcą mieszkać i pracować w przyjaznym i komfortowym otoczeniu. Pandemia sprawiła, że zniknęło pojęcie >>osiedli sypialni<<, bo nasze życie w ogromnym stopniu przeniosło się do miejsca zamieszkania. Nadal widzimy rosnące zainteresowanie Polaków nowymi nieruchomościami, zwłaszcza w segmencie stanowiącym naszą specjalność, czyli mieszkań ustawnych, z większą liczbą oddzielnych pomieszczeń, oraz z dużymi balkonami i pakietem Eco, mieszkań w rozwijających się dzielnicach miast” – dodała.

Boaz Haim, prezes zarządu RONSON Development przyznał, że konsumenci wciąż chętnie inwestują w nieruchomości. „Zanotowaliśmy 21-procentowy wzrost sprzedaży mieszkań w 2020 r. i 28-proc. w pierwszym kwartale 2021 r.” Wskazał jednocześnie na zmieniające się potrzeby klientów. „Klienci nie kupują dziś jedynie mieszkania, ale cały pakiet tzw. >>wartości dodanych<<. Mieszkanie musi stanowić całościowy projekt, wpisany w szerszy, społeczno-infrastrukturalny kontekst poprzez dostępność m.in. przedszkoli, placów zabaw, ale też bazy handlowo-usługowej” – przekonywał.

Przedstawiciele obu firm deweloperskich zgodzili się, że coraz większą rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych odgrywają kwestie związane z ekologią, a wykorzystanie odnawialnych źródeł energii czy dostępność stacji ładowania samochodów elektrycznych są dziś integralną częścią ofert dostępnych na rynku nieruchomości.

Porównując atrakcyjność rynku pierwotnego i wtórnego Bartosz Turek, główny analityk HRE Investments, wskazał na główne czynniki, jakie powinien brać pod uwagę potencjalny kupujący. „Przede wszystkim chodzi o cenę, rentowność i koszty transakcyjne. Do każdego zakupu należy podchodzić indywidualnie, zaś opłacalność inwestycji zawsze stanowi splot szeregu czynników, z których żaden wyraźnie nie faworyzuje rynku pierwotnego bądź wtórnego” – mówił.

Zbigniew Kubiński, prezydent Powszechnego Towarzystwa Ekspertów i Doradców Rynku Nieruchomości zwracał uwagę na istotne różnice pomiędzy oboma rynkami. „Deweloper porusza się w ściśle określonych ramach decydujących o opłacalności danej inwestycji. Z kolei właścicielowi używanego mieszkania zależy po prostu na jego sprzedaży, co tworzy szerokie pole do negocjacji” – podkreślał. Wśród zalet charakteryzujących mieszkania na rynku wtórnym wymienił m.in. ich lokalizację w centrach miast.

„Z raportu przygotowanego przez PKO Bank Polski, największego kredytodawcę na rynku mieszkaniowym wynika, że od kilku lat obserwujemy rosnącą popularność nieruchomości o większym metrażu oraz domów jednorodzinnych zlokalizowanych poza dużymi miastami. Pandemia wzmocniła te trendy” – powiedział Wojciech Matysiak, kierownik Zespołu Analiz Nieruchomości w PKO Banku Polskim.

W opinii wszystkich ekspertów, koniec pandemii stawia przed polskim rynkiem nieruchomości kolejne szanse i wyzwania.

„Popyt na domy i mieszkania zależy od kondycji polskiej gospodarki. W marcu br. do banków wpłynęło najwięcej w historii wniosków o kredyt hipoteczny - 56 tys. Gdybyśmy w Warszawie chcieli kupić 50-metrowe mieszkanie i rozważali odłożenie tej decyzji na później, przypominam: od 2006 r. było jedynie kilka kwartałów, gdzie faktycznie zwłoka okazała się opłacalna” – przekonywał Bartosz Turek.

„Banki w ostatnim czasie poluzowały politykę kredytową. W tej chwili kredytobiorca dysponować musi wkładem własnym między 10 a 20 proc. oraz udokumentowanymi dochodami. Jednocześnie stopy procentowe pozostają na historycznie niskim poziomie. Tak korzystnych warunków finansowania nieruchomości jeszcze nie mieliśmy” – powiedział Wojciech Matysiak.

Stabilna wartość nieruchomości podczas pandemii ugruntowała przekonanie, że stanowią one swoistą polisę ubezpieczeniową. „Według danych NBP, w ostatnich kilkunastu latach ceny mieszkań rosły szybciej niż inflacja. Dlatego wielu Polaków słusznie uważa, że niezależnie od innych atrybutów, nieruchomość obroni wartość majątku lub ją pomnoży w czasie” – oceniła Iwona Sroka.

Podobnie zresztą ma być w przyszłości – mieszkania nadal będą drożeć, co wynika z równoczesnego przyrostu kosztów: gruntów, materiałów budowlanych, wynagrodzeń pracowników wznoszących nowe obiekty.

„Ocenia się, że w Polce brakuje obecnie około miliona mieszkań. Jeżeli rocznie oddajemy do użytku 200 tys. kolejnych – to mamy przynajmniej pięć lat na zamknięcie tego deficytu” – konkludował Boaz Haim z RONSON Development.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 29.04.2021, 15:58
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ