Newsletter

Biznes i finanse

Debata PARP: polskie firmy potrzebują cyfrowego przełomu

08.09.2021, 11:05aktualizacja: 08.09.2021, 13:27

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Pomimo pandemii COVID-19 i kolejnych lockdownów, ponad połowa właścicieli polskich małych i mikroprzedsiębiorstw wciąż deklaruje, że nie jest zainteresowana dalszą cyfryzacją swoich usług. To fatalna wiadomość, gdyż od otwartości na innowacje i umiejętności skutecznego docierania do klientów w sieci zależy sukces rynkowy sektora MŚP. Tej tematyce poświęcona była debata ekspercka pt. „Rola Internetu w cyfryzacji MŚP a kompetencje przyszłości” zorganizowana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

W najtrudniejszych miesiącach pandemii najlepiej poradziły sobie przedsiębiorstwa, które potrafiły sprawnie wykorzystywać nowoczesne technologie i skutecznie docierać do klientów za pośrednictwem internetu. Kolejne obostrzenia zmusiły firmy i konsumentów do automatyzacji codziennych czynności - nauki, pracy, zakupów.

Uczestnicząca w dyskusji Izabela Banaś zauważyła, że cyfryzacja jest pojęciem bardzo szerokim i w każdej branży może przybierać odmienną formę.

„W przedsiębiorstwach produkcyjnych mówimy o rozwijaniu „przemysłu 4.0”, który opiera się na wykorzystywaniu dużej ilości danych w czasie bieżącym i ich bezpośrednim przetwarzaniu w towary. W kontekście firm usługowych - o cyfryzacji całych procesów, takich jak logistyka czy sprzedaż” - wyjaśniała Izabela Banaś.

„Kluczowym elementem cyfryzacji, niezależnie od branży, pozostaje jednak podnoszenie kompetencji wszystkich pracowników. Umiejętność skutecznego wykorzystywania innowacyjnych technologii i narzędzi marketingowych nowej generacji, takich jak social media czy sprzedaż online, może mieć decydujący wpływ na pozycję rynkową danej organizacji” - dodała.

Jako przykład konkretnego wsparcia procesu cyfryzacji sektora MŚP w Polsce, Izabela Banaś wskazała na realizowany przez PAPR w zeszłym roku konkurs „100 najlepszych projektów na zwiększenie poziomu cyfryzacji w firmie”. Jego celem było zachęcenie przedsiębiorstw, głównie tych najmniejszych, do wprowadzenia nawet niewielkich zmian w ich funkcjonowaniu, ukierunkowanych na cyfryzację i automatyzację procesów. Konkurs PARP okazał się sukcesem - aż 72 proc. laureatów stanowiły mikrofirmy, które, jak wskazują badania rynkowe, w znacznie mniejszym stopniu od większych podmiotów korzystają z innowacji.

„Polskie firmy wciąż mają do nadrobienia spore zaległości w obszarze efektywnego wykorzystywania nowoczesnych technologii. Według najnowszych danych Eurostatu, Polska zajmuje czwarte miejsce jeżeli chodzi o poziom ucyfrowienia sektora MŚP - niestety od końca. PARP z Bankiem Światowym prowadzi badania, z których wynika, że choć pandemia skłoniła wiele firm do większej aktywności w obszarze innowacji i wykorzystywania internetu, to aż 50 proc. małych i 68 proc. mikroprzedsiębiorstw uważa, że nic nie musi robić w tym zakresie” - mówiła Izabela Banaś, zastępca dyrektora w Departamencie Analiz i Strategii PARP.

„Aktualną propozycją PAPR jest projekt >>Wsparcie MŚP w obszarze cyfryzacji - Bony na cyfryzację<<. Ma na celu zwiększenie wykorzystania technologii cyfrowych w polskich przedsiębiorstwach. Przedsiębiorca ubiegający się o dofinansowanie może liczyć na wsparcie w wysokości od 51 do nawet 255 tys. zł. Wnioski będzie można zgłaszać w terminie od 20 września do 20 października 2021 r., a wszystkie potrzebne dokumenty można już znaleźć na stronach Agencji” - powiedziała Izabela Banaś.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 08.09.2021, 11:05
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ