Newsletter

E-usługi dla obywateli w centrum cyfryzacji miast w Polsce

20.05.2016, 13:06aktualizacja: 20.05.2016, 13:06

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Środki unijne przeznaczone na cyfryzację administracji trafią w szczególności do miast tworzących e-usługi - przekonują eksperci.

Jednym z tematów czwartkowego panelu Zarządzanie Współczesnymi Miastami, odbywającego się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, były nowoczesne technologie i związana z nimi idea smart city.

Jak podkreślił uczestniczący w dyskusji Wojciech Życzyński, dyrektor sprzedaży do sektora publicznego w polskim oddziale Microsoft, inteligentne miasto to takie, które w centrum uwagi stawia swojego mieszkańca. Jego zdaniem wiele europejskich miast, takich jak Barcelona czy Londyn, od lat z powodzeniem stosuje strategię smart city. Natomiast w przypadku polskich samorządów, dużą rolę w ucyfrowieniu odgrywają fundusze strukturalne.

"O ile poprzednia transza funduszy unijnych była ukierunkowana główne na infrastrukturę i rozwój transportu miejskiego, w tej chwili środki UE będą trafiały w szczególności do miast tworzących e-usługi. Są to usługi dedykowane mieszkańcom, które mają poprawić konkurencyjność miasta, tworzyć nowe miejsca pracy i warunki dla funkcjonowania biznesu" - powiedział Wojciech Życzyński. Dodał, że w tym przypadku liderami pozostają największe polskie samorządy, takie jak Gdańsk, Katowice, Warszawa czy Kraków.

Eksperci zauważają, że miasta coraz częściej podlegają podobnym procesom transformacji cyfrowej, co sektor komercyjny. Tak samo funkcjonują w ramach dominujących trendów technologicznych, co ma wpływ na ich relacje z mieszkańcami i otoczeniem biznesu.

"Ośrodki miejskie mogą coraz szerzej wykorzystywać narzędzia cyfrowej transformacji: mobilność, duże zbiory danych (Big Data) i mechanizmy ich analizowania, czy sieci społecznościowe" - zaznaczył Wojciech Życzyński.

W jego opinii do najpopularniejszych w polskich miastach inteligentnych rozwiązań należą centra kontaktu z mieszkańcami czy platformy interwencyjne. Jednym z nich jest platforma Otwarta Warszawa, która angażuje mieszkańców w funkcjonowanie miasta zbierając ich pomysły i kreując miejskimi strategiami rozwoju.

Życzyński podkreślał w trakcie czwartkowej dyskusji w Katowicach znaczenie komunikacji z mieszkańcami w zarządzaniu miastem. „Możemy poddać dyskusji to, na ile duże systemy informatyczne są niezbędne każdemu miastu, bezdyskusyjnie ważna jest jednak komunikacja z mieszkańcami” - przekonywał.

Zwrócił także uwagę, że mieszkańcy miast wykorzystują nowoczesne techniki komunikacyjne, takie jak social media, których jeszcze kilka lat temu nikt nie uwzględniał, nie zdając sobie sprawy, że Internet przeniknie tak głęboko w codzienne życie.

"I teraz musimy zadać sobie pytanie, czy chcemy, żeby dyskusja, prowadzona przez naszych mieszkańców, była swoistym monologiem, na który reagujemy, kiedy dochodzi do eskalacji problemu; czy chcemy - wiedząc, o czym rozmawiają mieszkańcy - reagować, stymulować tę debatę, wchodzić z nimi dialog. Odpowiedź wydaje się oczywista" - powiedział.

W jego ocenie, centrum kontaktów z mieszkańcami zmienia całkowicie sposób, w jaki obywatel jest traktowany przez administrację publiczną. Nie odbywa się to już z perspektywy petenta, lecz partnera, któremu trzeba pomóc w załatwieniu sprawy administracyjnej, tak samo, jak ma to miejsce np. w sektorze bankowym.

Z kolei Ewa Kieczka, brand manager w firmie Future Processing zaznaczyła, że inteligentne rozwiązania nie tylko usprawniają życie w miastach, ale także generują oszczędności. Tak jak w przypadku monitora strat zrealizowanego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągowe we Wrocławiu. Rozwiązanie udoskonaliło pracę systemu miejskich wodociągów, analizując bardzo dużą ilość danych i pozwalając na szybkie wykrywanie awarii w sieci. Doprowadziło to do obniżenia rachunków za wodę, ponieważ straty pokrywane są przez jej odbiorców.

Z kolei system inteligentnej analizy wideo wdrożony na 25 kamerach monitoringu w Gliwicach samodzielnie wykrywa sytuację zagrożenia życia, zdrowia, akty wandalizmu czy bójki. Dzięki temu operator nie musi jednocześnie obserwować 16 monitorów, zostaje automatycznie zaalarmowany o niebezpiecznych sytuacjach.

Jak przekonują eksperci, inteligentne miasta to pojęcie, które w niedalekim czasie będzie dotyczyło także mniejszych jednostek administracyjnych oraz obszarów wiejskich (smart village). Uczestnicy Europejskiego Kongresu Gospodarczego wskazywali, że transformacja cyfrowa obejmuje obecnie każdą instytucję i przedsiębiorstwo, wywierając znaczący wpływ na całą gospodarkę.

W trwającym do piątku kongresie w Katowicach weźmie udział w sumie ok. 8 tys. osób. W programie trzydniowego spotkania znalazło się kilkanaście bloków tematycznych; wśród głównych zagadnień jest digitalizacja i różne aspekty cyfrowej rewolucji w gospodarce.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
Data publikacji 20.05.2016, 13:06
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii