Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Choć prestiżowy kongres EKF kojarzy się raczej z tematami stricte finansowymi i statystycznymi, debata z udziałem prezes PFR Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych pt. „ESG, diversity & inclusion, pracowniczy wellbeing - czy mamy do czynienia z nowym greenwashingiem?” przyciągnęła wielu zainteresowanych. Powód wydaje się oczywisty - w Polsce, szczycącej się dziś jednym z najniższych wskaźników bezrobocia w UE, na dobre zapanował tzw. „rynek pracownika”. Oznacza to, że z każdym rokiem firmy będą coraz silniej konkurować o pozyskiwanie bądź zatrzymywanie specjalistów, i to nie tylko między sobą, ale także z podmiotami zagranicznymi.
„Dziś nie wystarczy już tylko zaoferować najwyższe wynagrodzenie, aby na trwałe związać zdolnego pracownika z daną organizacją. Przeglądając oferty pracy bądź rozważając jej zmianę, coraz większą uwagę zwraca on na wartości reprezentowane przez markę, jej cele, strategię działania oraz różnorodność zespołów” - zauważyła Ewa Małyszko.
To, co jeszcze kilka lat temu stanowiło standard jedynie w największych, międzynarodowych korporacjach, czyli skupienie się na potrzebach i dobrostanie pracownika oraz promowanie określonych idei (ochrona środowiska, tolerancja, równouprawnienie płci etc.), konsekwentnie dociera również do Polski, obejmując coraz mniejsze firmy.
„Obecnie głównym zadaniem managerów czy kierowników zespołów nie jest egzekwowanie wyników pracy, tylko prowadzenie stałego, partnerskiego dialogu z pracownikami. Z kolei działy HR składają się w coraz większym stopniu z certyfikowanych psychologów, oferujących zatrudnionym kolejne możliwości rozwoju i samorealizacji” - powiedział Kamil Sobolewski, główny ekonomista Pracodawców RP.
Opinię tę potwierdziła Ewa Małyszko - kierowane przez nią Towarzystwo współpracuje bowiem z przedsiębiorstwami z różnych branż, dzięki czemu eksperci z bliska przyglądać się mogą rewolucyjnym zmianom, które zachodzą dziś w ich funkcjonowaniu.
Ekspertka przypomniała, że działanie zgodnie z ESG (ang. environmental, social and corporate governance, czyli środowisko naturalne, społeczeństwo i ład korporacyjny) to obecnie „must have” dla każdej firmy, która chce się liczyć na rynku. Inwestowanie w ESG buduje długoterminową wartość marki w oczach klientów i inwestorów, którzy coraz częściej wymagają od przedsiębiorców, by działali zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
„Generuje on nie tylko obowiązki, ale również szanse umocnienia przewagi konkurencyjnej organizacji. Wpływ na to ma kilka czynników, m.in. presja rynku, coraz większa świadomość konsumentów i ich oczekiwania wobec firm, by rozwijały się w sposób odpowiedzialny i transparentny oraz jednoznaczna postawa inwestorów i sektora finansowego” - powiedziała Ewa Małyszko.
Sylwia Bilska, general manager Edenred Polska, dodała, że kluczowa jest presja ze strony konsumentów i rynkowej konkurencji. Przez ostatnie dekady jako społeczeństwo bardzo dojrzeliśmy - kupując produkty czy usługi, nie kierujemy się jedynie ich ceną, ale wizerunkiem i wiarygodnością ich producenta. To samo dotyczy pracowników, dla których dziś zmiana pracy nie stanowi większego ryzyka - na dłużej zwiążą się oni z tymi firmami, które autentycznie angażują się w realizację określonych celów oraz wartości.
Podczas debaty poruszono również kwestię zmian demograficznych, które w kolejnych dekadach istotnie wpłyną na kształt polskiego rynku pracy, dodatkowo pogłębiając już dziś zauważalne braki kadrowe.
„Problem ten możemy rozwiązać jedynie poprzez aktywizację zawodową osób starszych, oferując im możliwość podejmowania pracy również w niepełnym wymiarze godzin. Jest to jednak wyzwanie systemowe, wymagające zaangażowania instytucji publicznych, gdyż już dziś osoby nieaktywne zawodowo w Polsce, zwłaszcza kobiety, dwukrotnie częściej niż w innych krajach UE deklarują, że podjęcie pracy uniemożliwia im konieczność opiekowania się bliskimi. Musimy więc zapewnić im realne wsparcie i podchodzić do ich potrzeb z wyrozumiałością i elastycznością” - podkreślił Artur Miernik, partner EY.
Podczas debaty przytoczono również wyniki badań przeprowadzonych wśród pracowników z różnych grup wiekowych. Okazuje się, że zarówno dla najmłodszych, jak i najstarszych z nich kluczowymi kwestiami są: transparentność wynagrodzeń oraz pakiety benefitów nieograniczające się jedynie do przysłowiowych „owocowych piątków”.
„Kończymy w polskich firmach z tzw. kulturą folwarczną - bogacąc się i rozwijając, nasze przedsiębiorstwa, chcąc nie chcąc, upodabniają się do tych zachodnich we wszystkich innych dziedzinach. Dodając do tego zmiany w krajowym i unijnym prawie oraz rosnące oczekiwania pracowników - jest to trend nieodwracalny” - konkludował Łukasz Świerżewski, członek zarządu Polskiej Agencji Prasowej i moderator dyskusji.
Europejski Kongres Finansowy to platforma debaty na temat stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego, a także miejsce wypracowania rekomendacji działań w kierunku osiągnięcia stabilnego, zrównoważonego rozwoju. Uczestnikami EKF są prezesi wiodących instytucji finansowych, polscy i zagraniczni politycy kształtujący politykę gospodarczą, uznani makroekonomiści i menedżerowie najwyższych szczebli z sektorów bankowości i rynku kapitałowego, ubezpieczeń, konsultingowego i prawnego, innowacji i IT, a także eksperci ze środowisk naukowych.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 07.06.2023, 12:00 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu