Newsletter

Biznes i finanse

EKG 2022: rząd przeznaczy 800 mln zł więcej na cyberbezpieczeństwo

25.04.2022, 18:45aktualizacja: 25.04.2022, 20:22

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP - kadr z filmu
Fot. PAP - kadr z filmu
Przekazanie o 800 mln złotych więcej niż w poprzednich latach na ochronę przed cyberzagrożeniami - zapowiedział Janusz Cieszyński, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbywa się w dniach 25-27 kwietnia w Katowicach.

Obserwujemy cyfrową transformację - przyspieszenie procesów cyfryzacji wpływa m.in.: na biznes, administrację, rynek pracy i życie codzienne. Niestety wraz z rozwojem technologii pojawiają się cyberzagrożenia. Ochrona przed internetowymi atakami wymaga znacznych funduszy.

„W tym roku, nie licząc wojska, przeznaczymy na cyberbezpieczeństwo o 800 mln złotych więcej niż w ubiegłych latach. Z tego 170 mln na wynagrodzenia ekspertów, 500 mln na stworzenie od podstaw programu dla ochrony zdrowia. Ważne jest, że ten projekt będzie prowadzony nie tylko siłami administracji, ale także przy wsparciu z rynku. Przed nami coraz więcej współpracy administracji z biznesem i sektorem prywatnym” - mówił podczas panelu poświęconego digitalizacji wiceminister Janusz Cieszyński, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Podczas dyskusji zastanawiano się również, czy polskie przedsiębiorstwa są dostatecznie ucyfrowione.

„Powiem wprost. Jeśli organizacje nie zainwestują w rozwiązania chmurowe - mogą zniknąć z rynku. Rola cyfryzacji stała się olbrzymia. Bardzo istotna jest sfera bezpieczeństwa, ale mniejszych i średnich firm nie stać na rozbudowane zespoły informatyków. Tymczasem chmura oznacza możliwość nieprzerwanego działania systemów w centrach danych o najwyższych standardach bezpieczeństwa” - przekonywał Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

Z potrzebą zapewnienia cyberbezpieczeńswa zmagają się firmy każdej wielkości.

„Jeśli ktoś zasypia i nowinki technologiczne rozwijają się wokół niego, to zaczyna mieć dług cyfrowy, wpada w lukę, która może okazać się zgubna dla organizacji” - zauważył Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu, ING Bank Śląski.

„Informatyka stała się integralną częścią każdego przedsiębiorstwa, muszą być systemy IT. Kiedyś były one niepołączone z siecią, dziś wszystko jest ze sobą zintegrowane i zarządzane przez zewnętrznych usługodawców. To zmiana podejścia do organizacji firm, a w ślad za nią należy zmieniać przyzwyczajenia oraz zainwestować w edukację i szkolenia pracowników” - dodał Maciej Zieliński, prezes zarządu, Siemens Polska.

Tomasz Wolanowski, prezes zarządu ABB, zauważył, że dzięki rozwojowi technologii zmieniły się zakłady produkcyjne. „Dawniej przepływ informacji pomiędzy działami zakładu produkcyjnego był mocno ograniczony, w fabrykach przyszłości będziemy mieli infrastrukturę zeroemisyjną, internet rzeczy, sztuczną inteligencję”.

Podkreślano też, że transformacja cyfrowa poprawia konkurencyjność firm.

„75 proc. z nich zamierza zainwestować w digitalizację. Nowoczesny klient jest zmienny, przyzwyczajony do internetu. Żeby za nim nadążyć, firmy muszą adaptować się, ewoluować wraz z klientami, dlatego powstają np. bezobsługowe lub mobilne sklepy” - informuje Adam Manikowski, dyrektor zarządzający, Żabka.

Wiele elementów naszego życia związane jest ze zmianą technologiczną. Cyfryzacja przestała być tłem, a stała się pierwszoplanowa.

„Digitalizacja to kluczowy obszar. Jednak musimy skupić się na podwyższeniu poziomu edukacji, na utrzymaniu i pozyskiwaniu ekspertów i premiowaniu innowacji” - podsumowała Agnieszka Kubera, dyrektor zarządzająca, Accenture w Polsce.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 25.04.2022, 18:45
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ