Pobierz materiał i Publikuj za darmo
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa otrzymała kredyt od Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) w wysokości 121 mln zł na inwestycję wartą blisko 300 mln. Jest to czwarta inwestycja rządowa finansowana z pieniędzy pochodzących z tzw. Planu Junckera.
EBI jest instytucją Unii Europejskiej udzielającą kredytów długoterminowych, której udziałowcami są państwa członkowskie. Bank zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla solidnych inwestycji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki unijnej - zwłaszcza w takich dziedzinach jak przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw czy zwiększanie innowacyjności i spójności.
Jak podkreślił minister inwestycji i rozwoju, Jerzy Kwieciński, jednym z priorytetów, zarówno rządu jak i Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, jest zwiększenie poziomu inwestycji w Polsce. „Uważamy ją za trzeci silnik polskiej gospodarki - powiedział. - Dążymy do tego, aby w tym roku usprawnić funkcjonowanie tego „silnika”, które wiąże się z wykorzystaniem różnych funduszy europejskich - zarówno tych dotacyjnych jak i pochodzących z instrumentów zwrotnych” - dodał. Zaznaczył, że „podpisane umowy pokazują, iż podmioty z Polski są przygotowane do sięgnięcia po takie finansowanie”.
Plan Inwestycyjny dla Europy, zwany Planem Junckera to przygotowany przez Komisję Europejską i Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) plan pobudzenia inwestycji w gospodarce europejskiej w dwóch obszarach - szeroko rozumianej infrastrukturze i sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.
Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju, który w resorcie odpowiada za koordynację wdrażania Planu Junckera, zapowiedział, iż umowa pomiędzy EBI a LHS jest daleko posuniętą modernizacją mającą na celu przede wszystkim kwestie związane ze sterowaniem ruchem, podniesieniem bezpieczeństwa, ale też pracami liniowymi w sumie na 11 stacjach na całej długości linii przechodzącej przez 4 województwa. „Jest to niezmiernie ważna inwestycja ze względu na to, że ta linia szerokim torem łączy Polskę z naszymi wschodnimi sąsiadami i szersze wykorzystanie tego potencjału jest niezwykle istotne z punktu widzenia gospodarczego Polski” - dodał.
Kolejowa spółka dzięki udzielonemu kredytowi zmodernizuje stacje na linii nr 65 - najdłuższej w Polsce linii szerokotorowej wykorzystywanej do transportu towarowego. Linia nr 65 jest zarazem najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie Środkowej. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy. PKP LHS zamierza zakończyć projekt inwestycyjny w 2020 roku.
Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa poinformował, że pieniądze, które uzyskają dzięki podpisanej umowie pozwolą zrealizować zamierzoną strategię rozwoju spółki , która do roku 2025 przewiduje realizację planu inwestycyjnego o wartości ponad 800 milionów złotych. Jak wyliczył prezes, chodzi m.in. o automatyzację wspomnianej wcześniej linii 65, przebudowę układu torowego na stacji Zamość Bortatycze, rozbudowę stacji Hrubieszów, budowę nowej mijanki Zamość Majdan czy dalszą budowę kabla światłowodowego, instalacji sygnalizacji przejazdowej oraz rozbudowy komputerowego systemu sterowania.
„Wszystko to pozwoli zwiększyć przepustowość oraz zdolności przewozowo-ładunkowe, którymi jesteśmy zainteresowani my sami, ale przede wszystkim nasi klienci, dla których realizujemy to przedsięwzięcie” - zapowiedział.
„Automatyzacja linii 65 jest to bardzo ważną część rozwoju ekonomicznego w Europie, dlatego i dla nas jest bardzo ciekawą inwestycją, nie tylko komercyjną, ale również strategiczną, gdyż projekt będzie miał pozytywny wpływ na handel oraz wzrost gospodarczy w południowej Polsce” - zaznaczył Vazil Hudák, wiceprezes EBI.
Jak zauważył Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury umowa dla LHS pozwoli na zwiększenie potencjału spółki oraz „szersze otwarcie naszego wschodniego okna zarówno w kontekście współpracy międzynarodowej bliskiej jak i tej dalszej z regionami azjatyckimi. Podniesienie bezpieczeństwa, poprawa sterowania ruchem, prawa przepustowości doskonale koresponduje z celami krajowego programu kolejowego” - podsumował.
„Dążymy do tego, aby jak największa liczba ładunków trafiała właśnie na kolej. Podnoszenie konkurencyjności kolejowych przewozów towarowych to jeden z priorytetów Grupy PKP, a zarazem działanie, którym w istotny sposób wpisujemy się w realizację strategii na rzecz zrównoważonego rozwoju. Plan inwestycyjny PKP LHS, dobre wyniki PKP CARGO, inwestycje infrastrukturalne PKP PLK oraz wytypowanie przez PKP S.A. gruntów, na których rozwijana będzie działalność logistyczna, mają tworzyć efekt synergii, który przyniesie korzyści polskiej gospodarce” - powiedział PAP Krzysztof Mamiński, Prezes PKP S.A.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 25.01.2018, 17:38 |
Źródło informacji | PKP S.A. |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |