Newsletter

Finovate: zaawansowana analityka, wealth management i bankowość głosowa

14.03.2018, 10:10aktualizacja: 14.03.2018, 10:10

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

BCG/Aleksandra Sroka, dyrektor w The Boston Consulting Group
BCG/Aleksandra Sroka, dyrektor w The Boston Consulting Group
W Londynie świeżo zakończyło się jedno z najciekawszych wydarzeń europejskiego rynku usług finansowych - Finovate Europe. Impreza co roku gromadzi zespoły fintechowe, menadżerów sektora bankowego i ubezpieczeniowego oraz inwestorów, dając im przegląd najciekawszych projektów, które mogą kształtować branżę finansową.

Jaki główny wniosek nasuwa się po tegorocznej edycji? Przede wszystkim bogactwo i tempo powstawania rozwiązań - nad którymi pracują firmy technologiczne, start-upy oraz banki - jest imponujące. Jednocześnie o ile w poprzednich latach na scenie najczęściej prezentowały się rozwiązania dedykowane dla odbiorców końcowych, to teraz zdecydowanie dominują projekty skierowane do banków. Takie, które mają ułatwić doradcy oferowanie usług zarządzania majątkiem, sprzedaż ubezpieczeń, a przede wszystkim analitykę danych i zrozumienie potrzeb klientów (gdzie obecnie to Apple i Google mają nad bankami ogromną przewagę). Firmy, które prezentują się w Londynie, zdobyły w ostatnich latach ogromne doświadczenie we współpracy z bankami - wielu menadżerów wywodzi się z sektora finansowego i dobrze zna jego bolączki. Wyzwaniem są natomiast możliwości szybkiego zasilania fintechów danymi w czasie rzeczywistym czy sprawnego podłączania ich do systemów bankowych. Takie procesy często ciągną się miesiącami ze względu na niezintegrowaną architekturę IT.

Duże gratulacje dla zwycięzców, którzy zdobyli najwięcej głosów publiczności i tytuł Best of the Show: Crealogix, Backbase, Be-IQ, iProov, Meniga, Microblink oraz W.UP. Reprezentują bardzo zróżnicowane typy projektów, od bardzo przyjaznych interfejsów bankowości mobilnej poprzez zaawansowaną analitykę i identyfikację użytkownika aż po agregowanie paragonów i analizowanie wydatków. W gronie zwycięzców z naszej perspektywy zabrakło bardzo ciekawego Yoyo oraz polskiego Braintri, który zaprezentował technologię powalającą na realizowanie płatności przy użyciu każdego urządzenia wyposażonego w Bluetooth. Płatności można przeprowadzić przy użyciu kasy fiskalnej, terminala POS, tabletu a nawet telefonu – takie rozwiązanie otwiera szerokie możliwości niskokosztowego przystosowania kraju do płatności bezgotówkowych, bo przecież smartfona ma dziś każdy.

Czego na Finovate zabrakło? Przebrzmiała już fala zainteresowania PSD2 - o ile w Polsce wciąż większość konferencji kręci się wokół unijnej dyrektywy, to na Finovate temat przeszedł już do przeszłości. Pojawiają się za to pomysły na wykorzystanie najnowszych zdobyczy technologicznych - w ubiegłym roku gogli do VR, w tym roku - asystentów głosowych takich jak Siri czy Alexa. Z naszej perspektywy to raczej fajerwerki niż rozwiązania, które biznesowo obronią się na rynku - niewielu klientów będzie chciało prowadzić głośno ze swoim bankiem dyskusję na temat swoich zobowiązań finansowych.

Nie zabrakło tez polskich akcentów - poza wspomnianym wcześniej Braintri w Londynie prezentował się również zespół Efigence, który przedstawił narzędzia do zaawansowanej analityki danych w chmurze, pozwalające utrzymać dane na kontrolowanych przez bank serwerach. ING Bank Śląski, który jest stałym bywalcem Finovate i regularnie prezentuje ciekawe pomysły w Londynie i Nowym Jorku, przedstawił narzędzie do sprzedaży ubezpieczeń dla małych i średnich firm. Był też obecny polsko-czeski Twisto, czyli środkowoeuropejski odpowiednik systemu płatniczego Klarna. Twisto w ubiegłym roku pozyskało finansowanie od ING Banku Śląskiego i teraz przygotowuje się do ekspansji na polski rynek jednocześnie poszukując kolejnych inwestorów.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 14.03.2018, 10:10
Źródło informacji The Boston Consulting Group
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ