Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Andrzej Kensbok, który uczestniczył w debacie „Paliwo gazowe jako paliwo przejściowe w polskiej i europejskiej transformacji energetycznej”, podczas Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, podkreślił, iż raporty wielu europejskich rządów oraz firm doradczych wskazują na to, że gaz jest i będzie ważnym składnikiem miksu energetycznego zarówno w państwach UE, jak i pozaeuropejskich.
„Gaz ziemny, którego emisyjność jest dwukrotnie niższa niż węgla, jest sprawdzonym, wydajnym, ekonomicznym i bezpiecznym źródłem energii i jako taki pozostanie w miksie energetycznym. Nie ma tutaj zmiany w podejściu, występuje raczej wyhamowanie trendu wzrostowego i wprowadzanie w to miejsce innych źródeł energii, w szczególności gazów zdekarbonizowanych oraz energii elektrycznej, która pochodzi ze źródeł odnawialnych” – stwierdził wiceprezes GAZ-SYSTEM.
Jego opinię potwierdził Bartłomiej Michałowski z Instytutu Sobieskiego, który jest zdania, że pomimo założeń unijnego pakietu Fit for 55, będącego obecnie w końcowej fazie zatwierdzania, gaz ziemny powinniśmy nadal traktować jako paliwo przejściowe.
„Do momentu osiągnięcia tych ambitnych celów trzeba się ogrzewać i utrzymywać produkcję. Powinniśmy też rozwijać własne zasoby - nic tak nie zabezpiecza kraju jak własne złoża i wydobycie. Potencjalnie posiadamy 2 bln m3 gazu ziemnego i drugie tyle gazu łupkowego. Należy więc szukać, eksploatować i wykorzystywać to co nam dała natura” – podkreślił Bartłomiej Michałowski.
Pakiet Fit for 55 dostosowuje krajowe cele energetyczne do europejskiego celu klimatycznego, jakim jest redukcja emisji do 2030 r. o co najmniej 55 proc. w porównaniu z poziomami z 1990 r., co przyczyni się do osiągnięcia neutralności pod względem emisji CO2 do 2050 r.
Szczegółowe regulacje kładą nacisk na: rozwój OZE, efektywność energetyczną m.in. w budownictwie, opodatkowanie energii, transformację transportu lotniczego i morskiego oraz uregulowanie rynków gazu i wodoru. Temu ostatniemu służyć ma wdrożenie unijnej Dyrektywy Wodorowej, której zapis pozostawia jednak wiele pytań.
„Zastępowanie gazu ziemnego gazami zdekarbonizowanymi wymaga regulacji, dyskusji, żeby móc zapewnić finansowanie rozwoju infrastruktury wodorowej. Tymczasem nawet najwięksi niemieccy operatorzy nie wiedzą, jak prawidłowo finansować jej rozwój, bo nad gospodarką wzięła górę ideologia” – stwierdził Andrzej Kensbok.
Ekspert wskazał, że finansowanie efektywnej gospodarki wodorowej wykracza obecnie poza możliwości kredytowe firm. Tak więc konieczne staje się opracowanie strategii długofalowych – np. w postaci kontraktu różnicowego, gdzie państwo wykłada w pierwszych latach pieniądze i w miarę jak rośnie przesył wodoru, stopniowo wycofuje się z finansowania.
GAZ-SYSTEM współpracuje z operatorami europejskimi w zakresie regulacyjnym, w celu uzyskania mandatu do zostania operatorem przesyłu gazów zdekarbonizowanych: wodoru, amoniaku oraz dwutlenku węgla, który może być transportowany jako surowiec do produkcji biometanolu lub substrat do składowania podziemnego.
Andrzej Kensbok dodał, że spółka inwestuje głównie w bezpieczny i efektywny przesył gazu ziemnego, ale nie zapomina także o gazach zdekarbonizowanych.
„Przygotowujemy się do inwestycji w budowę wodorociągów, w projekt tzw. Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Gazowego, który jest w tej chwili w fazie studium wykonalności. Trzymamy rękę na pulsie, jesteśmy blisko naszych kolegów, operatorów przesyłowych ze wszystkich krajów UE, w szczególności tych, którzy mają zdolności techniczne do wprowadzenia gazów zdekarbonizowanych jako elementu komercyjnych rozwiązań w miksie energetycznym” – stwierdził.
W opinii Bartłomieja Michałowskiego należy rozwijać projekty wodorowe, bo świat idzie w tym kierunku, ale nie można zapominać o tym, co istnieje i jest znane, nie odchodzić od gazu ziemnego szybko i gwałtownie.
Aktualne plany inwestycyjne spółki – największego operatora sieci gazowej w Polsce - dotyczą rozbudowy krajowego systemu przesyłowego, w tym nowych tłoczni i magazynu gazu. Spółka jest w trakcie realizacji drugiego w Polsce terminalu LNG – tym razem typu FSRU w Zatoce Gdańskiej.
„Bezpieczeństwo gazowe i dekarbonizacja własna, unikanie uwalniania metanu do atmosfery było i jest przedmiotem inwestycji w GAZ-SYSTEM. Tylko w ubiegłym roku oddaliśmy do użytku ponad 1000 km gazociągów, zbudowanych w najlepszej dostępnej technologii. Dbamy o najwyższą jakość i bezpieczeństwo naszej infrastruktury dlatego do prac eksploatacyjnych i badania stanu technicznego wykorzystujemy technologie zdalne, telemetryczne, badania w szerokim spektrum, w podczerwieni, żeby z wyprzedzeniem zlokalizować miejsca niezbędnych napraw” – zaznaczył Andrzej Kensbok.
6. Forum Wizja Rozwoju, miejsce dyskusji i szukania rozwiązań dotyczących przyszłości Polski, odbyło się w dniach 19-20 czerwca 2023 r. w Gdyni.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 22.06.2023, 15:40 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT