Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Pierwszy tramwaj na ulice Olsztyna ruszył w roku 1907. Ostatni raz skład przejechał pod Wysoką Bramą - symbolem miasta - 20 listopada 1965 roku. W 1971 przestały po Olsztynie kursować trolejbusy, a cały transport miejski przejęły autobusy.
Co jednak było dobrym rozwiązaniem dla miasta liczącego niespełna 95 tys. mieszkańców w latach 70. XX wieku, okazało się zdecydowanie niewystarczające dla zakorkowanego samochodami ponad 170-tysięcznego miasta na początku XXI wieku. Olsztynianie chcieli szybko i wygodnie przemieszczać się między najważniejszymi punktami, a przede wszystkim dojechać z osiedli „sypialni”, które otoczyły śródmieście, do centrum.
„Kiedy przygotowywaliśmy strategię rozwoju transportu publicznego, zapytaliśmy naszych mieszkańców, jakim transportem publicznym chcieliby się w Olsztynie poruszać. I wtedy padł pomysł, żeby przywrócić tramwaje. To był rok 2003/2004. Mając możliwość skorzystania z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej we współpracy z ówczesnym Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej i Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, zdecydowaliśmy się na realizację pierwszego projektu w latach 2007–2013” - opowiada Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna w latach 2009-2024.
W pierwszej perspektywie powstały trzy linie tramwajowe z podwójnym torowiskiem o łącznej długości ok. 11,5 km, zakupiono 15 składów tramwajowych o charakterystycznej limonkowej i srebrnej barwie, a także zbudowano zajezdnię na 18 składów. Z tych linii dziennie korzystało 20 tys. pasażerów. Jak podkreśla Andrzej Karwowski z Urzędu Miasta Olsztyna, kierownik Jednostki Realizującej Projekt V, która odpowiada za rozbudowę sieci tramwajowej, mimo że linie tramwajowe to ułamek procenta wszystkich linii komunikacyjnych w mieście, jednocześnie to aż 20 proc. przewozów wszystkich linii dziennych.
„Te trzy linie łączą osiedla Jaroty i Pieczewo wraz z podosiedlami, z centrum i dworcem PKP. Składy jadą mniej więcej w 2/3 po tym samym torowisku. Teraz w godzinach szczytu jedzie się do centrum 25 minut. Autobus planowo pokonywał tę trasę w trzy kwadranse, ale rzadko kiedy udawało mu się trzymać rozkładu jazdy” - opowiada Andrzej Karwowski.
W pierwszej perspektywie finansowania zostały także przebudowane niektóre ulice z całą infrastrukturą podziemną i naziemną, powstały trambuspasy (autobusy w ścisłym centrum jadą po linii tramwajowej), łączone przystanki autobusowo-tramwajowe.
Druga perspektywa pozwoliła na sfinansowanie budowy 6,5 km podwójnego torowiska, estakady, aby bezkolizyjnie przeprowadzić torowisko i linię wysokiego napięcia, zakup ośmiu składów tramwajowych i rozbudowę zajezdni do 33 stanowisk. Koszt inwestycji to 620 mln zł, z czego 420 mln zł pochodziło z dotacji unijnych.
„Olsztynianie bardzo chętnie korzystają z tego ekologicznego środka transportu. Tylko na przełomie lat 2015/2016 przybyło nam około 10 procent pasażerów do liczby wcześniej przewożonych komunikacją miejską” - podkreśla prezydent Grzymowicz.
Miasto Olsztyn zrealizowało trzy projekty na łączną kwotę 880 mln zł dofinansowania w ramach działań: „Systemy miejskiego transportu zbiorowego” Programu Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 oraz „Zrównoważony transport miejski” Programu Polska Wschodnia 2014-2020.

Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 08.05.2024, 15:45 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Olsztynek: ORLEN otworzył pierwszy hub szybkiego ładowania samochodów elektrycznych
Przy trasie S7 na MOP Olsztynek Południe uruchomiony został pierwszy hub ładowania pojazdów elektrycznych sieci ORLEN Charge. „W perspektywie dwóch lat zamierzamy uruchomić ponad 50 takich hubów, wzdłuż głównych tras przejazdowych” - zapowiedział Marek Balawejder, członek zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej ORLEN.- 06.11.2025, 13:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Go Global Travel przekształca się w Yanolja Go Global, rozpoczynając nową erę globalnych innowacji w branży turystycznej B2B
Zmiana marki odzwierciedla integrację firmy z Yanolja Group oraz jej misję promowania innowacji i globalnego rozwoju poprzez technologie i dane.- 06.11.2025, 13:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Od plantacji na salony: jagodowe przetwory wśród laureatów „Złotych Innowacji 2025”
W Teatrze Kamienica w Warszawie ogłoszono wyniki konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail 2025” - jednego z najważniejszych wydarzeń branży spożywczej i handlu detalicznego w Polsce. W tegorocznej edycji polskie przetwory z owoców jagodowych zdobyły złoto i dwa wyróżnienia.- 06.11.2025, 12:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ