Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Uczestnicy konferencji, która odbyła się pod hasłem „Rozwój potrzebuje kapitału – rynek kapitałowy dla infrastruktury i innowacji”, zwracali uwagę, że pieniądze Polaków nie pracują na giełdzie tak, jakby mogły, pobudzając rozwój przedsiębiorstw i przyczyniając się do wzrostu gospodarki. Od czasu kryzysu w 2007 roku zaufanie do rynku kapitałowego jest zatrważająco niskie, a jego odbudowa stanowi jeden z celów Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju obecnego rządu.
Podczas dyskusji podkreślano, że podstawą odbudowy zaufania do giełdy jest edukacja. „By móc zaufać rynkowi kapitałowemu, trzeba mieć po pierwsze elementarną wiedzę na temat instytucji finansowych – a z tym jest krucho” – zauważył prof. dr hab. Jan Chłopecki z Instytutu Prawa Cywilnego na UW. Jako przykład podał sprawę z zakresu prawa cywilnego, gdzie w żadnej z trzech instancji sąd nie zrozumiał istoty sporu dotyczącego funduszy inwestycyjnych.
„Św. Augustyn mawiał: Kochaj wszystkich, ufaj niewielu. Zaufanie to wiara w coś, w kogoś. To kwestia uczciwości – powiedział Jan Szewczak, członek zarządu ds. Finansowych, PKN ORLEN. Dodał, że pomimo łatwego dostępu do wiedzy, ludzie wciąż nie uczą się na błędach innych. - Inwestować może każdy, jednak należy poznać najpierw zasady funkcjonowania rynku kapitałowego, by swoje środki lokować w sposób świadomy” –stwierdził Szewczak.
Poinformował też, że PKN ORLEN zaprasza do Akademii Inwestowania, programu edukacyjnego zarówno dla poczatkujących, jak i dla tych, którzy początki rynkowej przygody mają już za sobą. Akademia, pod patronatem merytorycznym CFA Society Poland poświęcona jest tematyce funkcjonowania rynku kapitałowego. Obecnie z tej formy edukacji korzysta ok. 70 tys. osób. Wiedzę potwierdza egzamin i certyfikat.
Zabierający głos inwestorzy indywidualni mówili, że z ich punktu widzenia ocena rynku jest prosta - ufają tym, którzy przynoszą zyski, nie ufają zaś tym, którzy generują straty.
„Sukces rynku finansowego opiera się na zaufaniu do podmiotów i do prawa” – ocenił Krzysztof Szułdrzyński, partner zarządzający w PwC Advisory. Jak zaznaczył, zaufanie do podmiotów rośnie poprzez wzmacnianie ładu korporacyjnego i sprawne raportowanie w obrębie giełdowych spółek. „Należałoby ożywić dobre praktyki utrzymywane przez giełdę: inwestorzy indywidualni czytaliby raporty, tyle, że nie mają dostępu do informacji, ponieważ spółki nie raportują” - dodał.
„W Ministerstwie Rozwoju urzędnicy proszą o odpowiedzi w kwestii funkcjonowania spółek, ale nie ma raportów, które trafiłyby bezpośrednio do akcjonariuszy. Nie widać też, żeby akcjonariusze żądali tych raportów” – zauważyła Magdalena Łapsa-Parczewska, dyrektor zarządzająca Pionem Nadzoru nad Rynkiem Kapitałowym w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego.
Mówiąc o dobrych praktykach uczestnicy konferencji wskazywali, że nie powinno się pomijać wartości, takich jak rzetelność, uczciwość, prawdomówność. Należy też wypracować system rekomendowania rzetelnych spółek. Odnosząc się do systemu kar, większość dyskutantów przychyliła się do poglądu, że powinno się karać konkretne osoby odpowiedzialne za nadużycia.
Profesor Chłopecki ocenił, że w kwestiach finansowych bardzo ważne są klauzule generalne, czyli zasady współżycia społecznego i dobre obyczaje kupieckie. Jego zdaniem konieczne jest wprowadzenie mechanizmów zapewniających szybkość i nieuchronność kary za nadużycia. Dodał, że popiera ideę sądu rynku finansowego, obejmującego zakres tematyki związanej z bankami, ubezpieczeniami i giełdą.
Łapsa-Parczewska zapowiedziała, że Komisja Nadzoru Finansowego będzie publikować zestawienie dobrych praktyk. Uruchamia również adres mailowy, na który inwestorzy będą mogli nadsyłać informacje o złych praktykach zaobserwowanych w spółkach, w które inwestują.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.03.2020, 19:24 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
EKG 2025: AI, cyberbezpieczeństwo, sieć 5G to filary, na których można budować przewagę konkurencyjną PAP
W dobie globalnej rywalizacji technologicznej, kołem zamachowym krajowych gospodarek jest cyfryzacja. Czy Polska jest gotowa, by wykorzystać stwarzane przez nią szanse? Jakie są nasze mocne punkty, a co powinniśmy zmienić? Próbę odpowiedzi na te pytania podjęli eksperci uczestniczący w panelu pt. „Mapa cyfrowa dla Polski”, który odbył się pierwszego dnia XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.- 24.04.2025, 17:12
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Czego nie obejmuje polisa na życie?
Planujesz zakup ubezpieczenia na życie? Zapoznaj się dokładnie z warunkami umowy, ponieważ towarzystwa ubezpieczeniowe zastrzegają w nich, czego nie obejmuje taka polisa. W tym artykule przeczytasz, jakie zapisy (tzw. wyłączenia odpowiedzialności) pojawiają się najczęściej.- 24.04.2025, 15:44
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: CUK Ubezpieczenia
-
Image
ZPPP Browary Polskie: piwa bezalkoholowe odpowiadają na potrzeby współczesnych piwoszy PAP
97 proc. Polaków próbowało piw bezalkoholowych, a 62 proc. regularnie sięga po „zerówki”. O tym, że piwo bezalkoholowe jest ważną kategorią rynku piwowarskiego, motorem rozwoju branży i szansą na częściowe zrównoważenie trendu spadkowego piw alkoholowych, mówił Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie (ZPPP Browary Polskie) podczas premiery raportu „>>Zerówki<< zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0 proc. trwa”.- 24.04.2025, 14:44
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ