Newsletter

Griffiny na torach - inwestycja PKP Intercity S.A. wspiera polską myśl techniczną

02.07.2020, 17:03aktualizacja: 02.07.2020, 17:03

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
PKP Intercity S.A. pomimo pandemii Covid-19 nie zwalnia tempa inwestycji. Należy do nich warty ponad 550 mln zł zakup 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych EU160 Griffin produkowanych przez firmę NEWAG z Nowego Sącza. 20 pojazdów już zasiliło flotę przewoźnika.

Zakupowi 20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych poświęcona była wtorkowa konferencja prasowa zorganizowana przez PKP Intercity S.A. w Warszawie na terenie stacji postojowej Olszynka Grochowska. W wydarzeniu wzięli udział: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Janusz Kowalski, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech, prezes zarządu PKP Intercity S.A. Marek Chraniuk oraz członek zarządu przewoźnika Adam Laskowski, a także Zbigniew Konieczek - prezes NEWAG S.A.

Wartość umowy podpisanej w maju 2018 r. z nowosądecką firmą NEWAG S.A. wynosiła 367,6 mln złotych brutto. Na początku obejmowała ona zakup 20 pojazdów, a we wrześniu 2019 r. została rozszerzona o dodatkowe 10 lokomotyw w tzw. prawie opcji. Wówczas wartość kontraktu wzrosła do 551,4 mln zł brutto. Zgodnie z umową wszystkie pojazdy trafią do PKP Intercity do końca 2020 roku.

„Nowoczesny tabor potrzebuje nowoczesnych lokomotyw i nowoczesnych wagonów. Spółka realizuje długofalową strategię taborową zaprezentowaną w grudniu 2017 r. i wartą ok. 7 mld złotych” - powiedział Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity S.A. Kontrakt na zakup 20 Griffinów, finansowany częściowo ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jest elementem projektu „Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakupu lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”.

„W ramach Programu Krajowego Infrastruktura i Środowisko do dyspozycji mieliśmy ponad 22 mld złotych, z tego 20 mld zł już jest zakontraktowane i znajduje się w realizowanych projektach. Chociażby jak ten, gdzie mówimy o zakupie 20 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych, na które przeznaczyliśmy 79 mln złotych w ramach funduszy europejskich” - powiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej. Łącznie spółka PKP Intercity pozyskała w latach 2014-2020 ponad 650 mln zł dotacji ze środków unijnych.

Nowe lokomotywy, rozwijające prędkość do 160 km/h, spełniają wymagania rygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności - EU160. Griffin to pierwsza w Polsce lokomotywa wielosystemowa dostosowana zarówno do polskiego systemu zasilania prądem stałym 3kV, jak i systemów zasilania prądem zmiennym 15kV lub 25kV, obowiązujących w innych krajach europejskich.

„Griffiny są wyposażone w najnowocześniejszy system sterowania i kontroli trakcji ETCS - to inteligentne rozwiązanie, które umożliwia komunikację lokomotywy z urządzeniami przytorowymi, ułatwiając w znacznym stopniu pracę maszynisty” - wyjaśnił Zbigniew Konieczek, prezes zarządu NEWAG S.A. ETCS spełnia wymagania IV pakietu kolejowego Agencji Kolejowej UE, który będzie obowiązywał od 31 października 2020. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, pozwalający na monitorowanie pracy pojazdu w czasie rzeczywistym.

„Nie byłoby sukcesu tego przedsiębiorstwa, nie byłoby sukcesu bydgoskiej Pesy, nie byłoby sukcesu również i Fabryki Pojazdów Szynowych w Poznaniu, gdyby nie zastępy polskich inżynierów. Ta lokomotywa to dowód na to, że polscy inżynierowie są w stanie skonstruować i wyprodukować lokomotywy, które budzą podziw u innych przewoźników, także w innych krajach” - stwierdził Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

„Cieszą nas intensywne inwestycje spółek Skarbu Państwa. Sprawiają one, że podmioty takie jak PKP Intercity są wiarygodnym i rzetelnym partnerem dla licznych dostawców i poddostawców w Polsce, gwarantując im stabilność realizacji zamówień i rozwój. Pozwala to rosnąć całej gospodarce, a także ośrodkom regionalnym” - powiedział Janusz Kowalski, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Publiczna prezentacja Griffina miała miejsce na targach TRAKO 2019. Zawarty w maju 2018 r. kontrakt z PKP Intercity, został w 2019 r. rozszerzony o kolejne 10 pojazdów. „Dostarczymy je do końca listopada 2020 r. Każdego miesiąca dochodzą 2-3 nowe lokomotywy. Te, które już są na torach, przejechały ponad milion kilometrów” - zaznaczył prezes NEWAG-u.

Griffiny od początku lipca prowadzą pociągi TLK Kiev Express, IC Zielonogórzanin, IC Mewa, IC Gałczyński, TLK Staszic, IC Noteć, IC Czartoryski, TLK Zamoyski, TLK Chełmianin, TLK Kochanowski, TLK Mierzeja, TLK Wetlina, TLK Latarnik i TLK Warta. Producent w ramach kontraktu prowadzi szkolenia dla wytypowanych przez PKP Intercity pracowników w zakresie obsługi pojazdów, świadczenia usług ich utrzymania na drugim, trzecim i czwartym poziomie oraz świadczenia usług gwarancyjnych na czwartym poziomie utrzymania.

Marek Chraniuk podziękował w imieniu PKP Intercity prezesowi NEWAG za szybką i profesjonalną pod względem jakości i terminów realizację zamówienia - 30 lokomotyw w 30 miesięcy od podpisania kontraktu. „Spółka musi odznaczać się dobrą jakością usług i w taką jakość zarząd PKP Intercity inwestuje” - podsumował prezes PKP Intercity S.A.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 02.07.2020, 17:03
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii