Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Podczas trwającego w Rzeszowie Kongresu 590 Instytut Sobieskiego zaprezentował "Innowacyjność w Polsce - co można zmienić?" wskazujący propozycje rozwiązań mających na celu poprawę poziomu innowacyjności polskiej gospodarki. Raport powstał we współpracy z Google, P&G i SYNTHOS, które wsparły powstanie raportu swoją wiedzą i doświadczeniem w tworzeniu innowacji oraz współpracy ze światem nauki.
"Przez wiele lat panowało przekonanie, że tempo rozwoju polskiej innowacyjności wynika ze zbyt małych nakładów na badania i rozwój - mówi Marek Dietl, doradca Prezydenta RP oraz ekspert Instytutu Sobieskiego. - Od przystąpienia Polski do UE nakłady rosną, a mimo to wciąż jest wiele obszarów wymagających poprawy. Celem naszego raportu jest zaproponowanie zmian, które mają szansę wpłynąć na tempo zwiększania poziomu polskiej innowacyjności. Niektóre z naszych rekomendacji są już częściowo uwzględnione w toczących się właśnie pracach legislacyjnych lub projektowych”.
"Wiele problemów na jakie zwraca uwagę raport zostało zidentyfikowanych w Białej Księdze, którą przygotowało MNiSW. Ten raport pokazuje jak można próbować te problemy rozwiązać" - zwraca uwagę Piotr Dardziński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dobry kierunek zmian wskazanych w raporcie potwierdza również Leszek Skiba, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów - „Pomysł CIT 1% może być pomocny w budowaniu trwałych relacji współpracy między firmami a uniwersytetami".
Zaproponowane w raporcie rozwiązania charakteryzują się m.in. długoterminową perspektywą decyzyjną, motywowaniem do tworzenia wartości czy uspołecznianiem procesów decyzyjnych. Wielu z propozycji towarzyszy przekonanie o konieczności podejmowania eksperymentalnych innowacji.
"Rekomendacje Instytutu Sobieskiego, zwłaszcza te związane z tworzeniem odpowiednich mechanizmów współpracy na wyższych uczelniach i budową wspólnych przestrzeni międzyuczelnianych zwróciły naszą szczególną uwagę” - mówi Janusz Dziurzyński, dyrektor P&G Global Business Services. - P&G w Polsce uczestniczy w tworzeniu innowacji dzięki programom współpracy z uczelniami, kadrą naukową wyższych uczelni oraz ze start-upami. Proponowane przez Instytut zmiany mają szansę skutecznie stymulować rozwój innowacji m.in. poprzez dalszy rozwój współpracy sektora komercyjnego i świata nauki”.
"11 lat temu rozpoczęliśmy działalność w Polsce. Doceniliśmy potencjał innowacyjności nad Wisłą. Niemal 400 pracowników, w tym ponad 100 inżynierów, na co dzień wystawia certyfikat jakości m.in. uczelniom technicznym, które ich wykształciły. Dziś Polska ma szansę wspiąć się na kolejny pułap innowacyjności i zachęcić naukowców, a także przedsiębiorców do budowy rodzimych przedsięwzięć mogących podbić świat. Dzięki nowym technologiom sukces nigdy nie był tak blisko. Z tym większym zaangażowaniem wspieramy inicjatywę Instytutu Sobieskiego" - mówi Artur Waliszewski, dyrektor Google w Europie Środkowo-Wschodniej.
„Synthos od kilku lat rozwija działalność badawczo-rozwojową. Nowe produkty wprowadzane przez spółkę powstają w dużej mierze we współpracy z polskimi uczelniami i instytutami naukowymi w ramach projektów badawczych, programów stypendialnych i innych inicjatyw. Z ogromnym zainteresowaniem przyjęliśmy zaproszenie Instytutu Sobieskiego do współpracy nad raportem. Mam nadzieję, że postawiona diagnoza oraz rekomendacje spowodują wzrost znaczenia polskiej nauki, a przedsiębiorcom umożliwią szerszy dostęp do wysokiej klasy naukowców oraz rozwój polskiej innowacyjności” - powiedział Zbigniew Warmuz, wiceprezes zarządu Synthos.
9 rekomendacji dot. poprawy poziomu innowacyjności w Polsce przedstawionych w "Raporcie o Innowacyjności Instytutu Sobieskiego".
1. Systematyzacja polityki publicznej: Powołanie niewielkiej agendy rządowej, której zadaniem byłoby dbanie o proces tworzenia, gromadzenia, łączenia, wykorzystywania i udostępniania wiedzy rozproszonej na potrzeby tworzenia, realizowania i oceniania polityki publicznej.
2. Inkluzywne innowacje: Partycypacyjny mechanizm udzielania finansowania wieloletnim, ambitnym projektom innowacyjnym, z mechanizmem jednoczesnego motywowania realizujących projekty i częściowego zabezpieczenia wieloletniego finansowania. Partycypacyjność oznacza w tym kontekście, że ostateczne decyzje o finansowaniu projektu podejmowane będą przez losowo dobranych przedstawicieli społeczeństwa, posiadających minimalny zakres kompetencji, w oparciu o opinie eksperckie.
3. Uwolnienie komercjalizacji: Redukowanie asymetrii ryzyka z jakim mierzą się decydujący o komercjalizacji wartości niematerialnych i prawnych. Obecnie decydenci (na początku procesu transferu technologii - w jednostkach naukowych; bądź na końcu - w spółkach skarbu państwa) narażeni są na zarzuty dotyczące niegospodarności w zarządzaniu majątkiem publicznym. Z uwagi na brak możliwości prawej wyłączenia projektów innowacyjnych (oraz ryzyko nadużyć), rekomendujemy opracowanie oficjalnego podręcznika przez, istotne w tym procesie, ministerstwa (co najmniej MR, MNiSW i MF) z uwzględnieniem roli jednostek naukowych i spółek skarbu państwa.
4. CIT 1%: To odświeżenie pomysłu z 2012 r., zmodyfikowanego o kwestię VAT - czyli powiązanie możliwości przekazywania 1% CIT jednostkom naukowym przez przedsiębiorstwa z wykorzystaniem go w pierwszej kolejności do sfinansowania niekwalifikowalnego VAT w publicznie finansowanych projektach badawczo-rozwojowych.
5. Podział Urzędu Patentowego: Podział UPRP na UPRP i Urząd Znaków Towarowych, umożliwiłby zwiększenie roli UPRP jako kreatora polityki innowacyjności (tak jak ma to miejsce w wielu innych krajach europejskich). Obecnie, znaczna część aktywności UPRP polega na rejestracji znaków towarowych.
6. Rankingi międzynarodowe uczelni: Stworzenie dynamicznego mechanizmu finansowania uczelni w oparciu o miejsce zajmowane w rankingach międzynarodowych. Mechanizm taki zakładałby stopniowe (w oparciu o jawny algorytm) zmniejszanie finansowania w przypadku braku awansu W efekcie powstałby otwarty (także dla uczelni niepublicznych) mechanizm wyłaniania „uczelni flagowych”. Pozycjonowanie polskich uczelni w międzynarodowych rankingach (ARWU, QS, THE) jest wyjątkowo niskie (nawet uwzględniając możliwości budżetowe oraz tło regionalne), co przekłada się na siłę ich marki międzynarodowej i zdolności do przyciągania studentów i naukowców z zagranicy.
7. Dotacja podstawowa uczelni - transfer technologii: Włączenie przychodów z transferu technologii (a także sprzedaży pozostałych towarów i usług oraz, z modyfikacjami, działalności naukowej) do algorytmu określającego wysokość dotacji podstawowej dla uczelni.
8. Zróżnicowane ścieżki kariery akademickiej: Odejście od paradygmatu o konieczności łączenia przez wszystkie osoby pracy naukowej i dydaktycznej, z jednoczesnym umożliwieniem elastycznego przepływu między poszczególnymi „ścieżkami” (naukową, dydaktyczną, menadżersko-komercjalizacyjną).
9. Akademiki+: Tworzenie międzyuczelnianych kompleksów mikromieszkań i przestrzeni wspólnych, otwartych dla wszystkich, ale ukierunkowanych na studentów i doktorantów. Mają one sprzyjać tworzeniu relacji między osobami o różnych ścieżkach życiowych. Stanowi to rozszerzenie coraz popularniejszych w Polsce projektów, realizowanych przez inwestorów prywatnych lub w partnerstwie publiczno-prywatnym.
Pełna treść raportu dostępna jest pod linkiem: www.sobieski.org.pl/innowacyjnosc/
KONTAKT:
Łukasz Skrok
Instytut Sobieskiego
tel. +48 602 682 876
e-mail: lukasz.skrok@sobieski.org.pl
-
Małgorzata Mejer
P&G
tel. +48 668 458 501
e-mail: mejer.m@pg.com
-
Marta Jóźwiak
tel. +48 698 990 532
e-mail: mjozwiak@google.com
-
Agata Kościelnik
Synthos
tel. +48 33 847 3203
e-mail: Agata.Koscielnik@synthosgroup.com
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 17.11.2016, 16:56 |
Źródło informacji | Fundacja Instytut Sobieskiego |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
W cieniu konfliktu: jak młode pokolenie Libanu walczy o swoją przyszłość
Liban już kolejny rok z rzędu pogrążony jest w wielowymiarowym kryzysie. Zapaść gospodarcza, napięta sytuacja polityczna i - obecnie zawieszona - wojna na terytorium kraju powodują, że coraz więcej jego mieszkańców żyje w skrajnym ubóstwie. Szczególnie zagrożone są osoby młode - to właśnie je wspiera Polska Akcja Humanitarna.- 23.12.2024, 16:16
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: Polska Akcja Humanitarna
-
Image
Firma Yutong Bus dostarczyła do Ameryki Łacińskiej już 500 szt. nowego modelu vana – V6
- 23.12.2024, 14:06
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Bezpieczeństwo jest największym luksusem - światowa premiera flagowego modelu Chery TIGGO 9
- 23.12.2024, 13:14
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire