Newsletter

Kongres 590: lobbing jest niezbędny, aby prawodawcy rozumieli biznes

11.10.2019, 11:42aktualizacja: 11.10.2019, 11:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Instytucje stanowiące prawo w Polsce czy w Unii Europejskiej powinny rozmawiać z przedsiębiorcami, aby lepiej zrozumieć ich rzeczywiste problemy i potrzeby oraz modele biznesowe. Z kolei polskie małe i średnie firmy muszą się integrować, aby prowadzić skuteczny lobbing i dialog z ustawodawcą czy nawet z polskimi urzędnikami w UE - podkreślali uczestnicy debaty podczas Kongresu 590 w Jasionce (7-8 października 2019 roku).

Według dyrektora Departamentu Analiz Regulacyjnych KGHM Polska Miedź, Radosława Żydoka, żyjemy w rzeczywistości coraz mocniej kształtowanej przez prawo, co wymaga zrozumienia pomiędzy przedsiębiorcami a prawodawcami.

„Tempo zmian powoduje, że mamy coraz mniej czasu na przygotowanie legislacji. Dlatego musimy wzajemnie tłumaczyć sobie swoje potrzeby” - mówił Radosław Żydok, podkreślając konieczność prowadzenia przez firmy działań w zakresie Public Affairs.

Według dyrektora generalnego Polskiej Izby Handlu, Macieja Ptaszyńskiego, wśród małych i średnich firm w Polsce, świadomość tego, czym jest dialog z regulatorem, rodzi się w sytuacji poważnych zmian w prawie, kiedy konieczne jest podejmowanie szybkiej interwencji

Jak mówił, momentem przełomowym w Polsce było wprowadzenie podatku handlowego, które pobudziło przedsiębiorców do konsultacji z ustawodawcami. Zdaniem Ptaszyńskiego, kluczową rolę w procesie komunikacji odegrał wtedy Parlamentarny Zespół na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego. Cenna okazała się też pomoc Ministerstwa Finansów.

„Dochodziło do sytuacji, że decydenci nie znali wszystkich modeli biznesowych i terminów, stąd edukacja obu stron jest konieczna. Możliwość nawiązania otwartego dialogu z sektorem publicznym jest ważna dla firm prowadzących działalność w Polsce” - podsumował Maciej Ptaszyński.

Jak powiedziała dyrektor Public Affairs w Allegro.pl Marta Mikliszańska, często małe i średnie firmy nie mają zasobów czasowych i personalnych, aby brać udział w dyskusji z sektorem publicznym. Dlatego też jej firma bierze na siebie rolę rzecznika w dialogu z decydentami w imieniu podmiotów prowadzących działalność na platformie sprzedażowej.

„Istota Public Affairs zmienia się. Obecnie liczy się budowanie trwałych relacji z sektorem publicznym, edukacja oraz komunikowanie potrzeb mniejszych firm” - dodała.

Wiceminister finansów i Główny Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych Leszek Skiba, wskazywał na ważną rolę jaką odgrywają przedsiębiorcy w procesie zmian legislacyjnych. „To często od biznesu wychodzi konkretna inicjatywa wpływająca na poprawę warunków prowadzenia działalności” - podkreślił.

Prezes Business & Science Poland - organizacji reprezentującej polskie interesy w Unii Europejskiej - Tomasz Chmal podkreślił, że 75 proc. polskiego prawa tworzone jest w Brukseli. Tymczasem na 12 tys. lobbystów zarejestrowanych w Parlamencie Europejskim i Komisji Europejskiej jedynie około 200 (czyli niecałe 2 proc.) to polskie organizacje.

Jak zauważył, w ostatnim czasie najważniejsze spółki skarbu państwa zwiększają swoją obecność w Brukseli.

Zdaniem Tomasza Chmala, kluczowe jest reagowanie na proponowane zmiany na możliwie wczesnym etapie i niskim poziomie urzędniczym. Tymczasem polskie firmy z reguły zbyt późno włączają się w te procesy. Jego zdaniem poważny deficyt stanowi brak aktywności polskich przedsiębiorców w kontaktach z polskimi urzędnikami unijnymi. „Żeby mieć wpływ na to co się dzieje, trzeba zabierać głos” - przekonywał Tomasz Chmal.

„Musimy również zmienić podejście polskiej nauki do obecności w Brukseli. W obliczu nowej perspektywy budżetowej, kluczowa będzie umiejętność formułowania własnych oczekiwań i optymalnego wykorzystania środków. Zależy nam na tym, żeby budować mosty między polską nauką i polskim biznesem a biznesem i instytucjami europejskimi” - mówił szef Business & Science Poland.

„Unia Europejska jest specyficzna pod kątem tolerancji lobbingowej. Tam jest to całkowicie legalne i transparentne, a wręcz wymagane. Głos organizacji branżowych jest brany pod uwagę podczas negocjacji” - podkreślał Radosław Żydok z KGHM.

„Polskie firmy jeszcze się tej Brukseli trochę boją. Tymczasem unijni urzędnicy sami wskazują osoby decyzyjne w procesach i zazwyczaj jest ich niewiele. Gdy się takie osoby zna, można mieć większy wpływ na kształt regulacji” - tłumaczył Tomasz Chmal.

Radosław Żydok zwracał uwagę w dyskusji, że obecnie „mierzymy się z dwoma mega trendami regulacyjnymi: polityką klimatyczną i gospodarką obiegu zamkniętego”. Według niego, trendy te zaczynają kształtować światowy podział pracy. „Inwestycje podążają tam, gdzie tych regulacji jest mniej albo gdzie są one lżejsze” - zaznaczył.

Jak zapewniała Marta Mikliszańska, regulatorzy chcą wiedzieć, z czym zmagają się firmy europejskie. „Jako Allegro od 3 lat działamy w Brukseli w ramach stowarzyszenia European Tech Alliance, zrzeszającego europejskie firmy technologiczne. Zauważamy, że oprócz polityki klimatycznej polityka cyfrowa będzie kolejnym przedmiotem decyzji unijnych urzędników” - zaznaczyła.

„W Public Affairs najwięcej dzieje się na poziomie samorządów. To tam trzeba budować największą świadomość i edukować o roli komunikacji małe i średnie firmy lokalne” - mówił Kamil Orzeł, członek zarządu Fundacji Republikańskiej.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 11.10.2019, 11:42
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ