Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- KPRM informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął: projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw; projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa; projekt ustawy o ochronie roślin przed agrofagami; projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw.
Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra funduszy i polityki regionalnej.
- Podstawowym celem wprowadzanych zmian jest stworzenie skutecznego systemu zarządzania rozwojem kraju przez zintegrowanie planowania społeczno-gospodarczego i przestrzennego.
- Zmiany prawa odnoszące się do zarządzania rozwojem kraju będą wprowadzane w dwóch etapach.
Etap I
- Na poziomie krajowym podstawowym dokumentem strategicznym dotyczącym rozwoju kraju będzie średniookresowa strategia rozwoju kraju (łącząca aspekty społeczne, gospodarcze i przestrzenne). Oznacza to odejście od długookresowej strategii rozwoju kraju oraz koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju.
- Na poziomie regionalnym istotną zmianą będzie włączenie do strategii rozwoju województwa aspektów przestrzennych, i tym samym nadanie jej wiodącej roli w planowaniu działań rozwojowych w województwie (w zakresie społecznym, gospodarczym i przestrzennym).
- Konsekwencją tego będzie rezygnacja w przyszłości z obowiązku przygotowywania planów zagospodarowania przestrzennego województw (zmiany w tym zakresie zostaną wprowadzone w osobnej ustawie i planuje się, że wejdą w życie po 2025 r.).
- Na poziomie lokalnym wprowadzona będzie strategia rozwoju gminy oraz strategia rozwoju ponadlokalnego – jako dokumenty nieobowiązkowe (dokumenty te połączą ze sobą sferę społeczno-gospodarczą i przestrzenną).
- Dokumenty strategiczne oraz realizujące je instrumenty sektorowe zostaną ukierunkowane na obszary wymagające wsparcia – obszary strategicznej interwencji.
- Przewidziane jest też nowe podejście do uzgadniania działań rozwojowych z samorządami – kontrakt programowy, kontrakt sektorowy i porozumienie terytorialne.
- Kontrakty będą mogły być zawierane między stroną rządową a samorządami. Porozumienie terytorialne ma służyć przede wszystkim uzgadnianiu działań istotnych z punktu widzenia społeczności lokalnych (gminy, kilku gmin lub powiatu).
- Zmiany zaproponowane na tym etapie umożliwią też przygotowanie dokumentów związanych z wykorzystaniem funduszy Unii Europejskiej na lata 2021-2027, tj. Umowy Partnerstwa i programów ją realizujących.
Etap II
- Na tym etapie ma być przygotowana nowa ustawa, w której kompleksowo zostaną uregulowane kwestie dotyczące polityki rozwoju i zaproponowane dalsze rozwiązania porządkujące planowanie, koordynację i realizację działań rozwojowych.
- Nowa ustawa wprowadzi zmiany związane z dokumentami planistycznymi na poziomie województwa (tj. uchylenie przepisów dotyczących przygotowywania planów zagospodarowania przestrzennego województw) oraz zmiany wynikające z reformy planowania przestrzennego na poziomie lokalnym.
- Nowa ustawa uporządkuje też kwestie związane z dokumentami przygotowywanymi na potrzeby kolejnych perspektyw finansowych Unii Europejskiej.
Nowe rozwiązania zasadniczo mają obowiązywać po 3 miesiącach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Działanie Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa zostanie dostosowane do zadań wyznaczonych przez rozporządzenia Unii Europejskiej w sprawie zwalczania agrofagów, tj. m.in. wirusów, bakterii, grzybów czy szkodników, które atakują rośliny. Nowe przepisy wiążą się z projektowaną ustawą o ochronie roślin przed agrofagami.
- Szczegółowo uregulowano organizację i zasady funkcjonowania laboratoriów związanych z realizacją zadań Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
- Zmieniono usytuowanie laboratoriów Inspekcji – będą one podlegały Głównemu Inspektorowi Ochrony Roślin i Nasiennictwa, a nie jak do tej pory wojewodom (w ramach wojewódzkich inspektoratów ochrony roślin i nasiennictwa). Zmiana ta ma zwiększyć efektywność pracy laboratoriów, zapewnić lepsze wykorzystanie zasobów finansowych i osobowych oraz ograniczyć koszty związane z realizacją zobowiązań wynikających z rozporządzeń unijnych.
- Zapewniono większą możliwość oddziaływania Głównego Inspektora na pracę wojewódzkich inspektorów i ich zastępców – z racji sprawowanego nadzoru największy ciężar odpowiedzialności za realizację zadań przez wojewódzkich inspektorów spoczywa bowiem na Głównym Inspektorze.
- Wojewoda będzie realizował obowiązki wobec wojewódzkiego inspektora oraz jego zastępcy, jeśli chodzi o wynagradzania i dyscyplinę pracy w uzgodnieniu z Głównym Inspektorem. Pozwoli to na uzyskanie przez Głównego Inspektora wpływu na motywowanie oraz wyciąganie konsekwencji służbowych wobec osób zajmujących te stanowiska.
- Zweryfikowano wymagania, jakie powinni spełniać kandydaci na stanowisko Głównego Inspektora, wojewódzkiego inspektora oraz ich zastępców.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie z dniem następującym po dacie ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisów dotyczących organizacji laboratoriów Inspekcji, które będą obowiązywały od 1 lipca 2020 r.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ochronie roślin przed agrofagami, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Przewidziano rozwiązania ograniczające ryzyko zawleczenia do Polski tzw. nowych agrofagów, tj. m.in. obcych wirusów, bakterii, grzybów czy szkodników, które atakują rośliny. Zmiana przepisów dostosowuje polskie prawo do rozporządzeń Unii Europejskiej.
- Ochrona roślin przed agrofagami ma istotne znaczenie zarówno dla gospodarki, jak i środowiska naturalnego. Agrofagi niszczą m.in. plony, ale powodują także straty w drzewostanach. Ich zwalczanie wymaga dodatkowych zabiegów ochrony chemicznej lub działań kwarantannowych, co podnosi koszty produkcji.
- Wystąpienie w Polsce nowych agrofagów może mieć także negatywny wpływ na eksport płodów rolnych. Przykładem może być występująca w Polsce bakteria atakująca ziemniaki, co ogranicza możliwości ich wysyłania do Unii Europejskiej.
- W ostatnich dekadach w Europie odnotowano przypadki wystąpienia nowych agrofagów, co uzasadnia wzmocnienie dotychczasowych przepisów dotyczących importu. Przykładem może być nowa dla Europy bakteria, która zagraża ponad 300 gatunkom roślin. Najczęściej porażane przez nią gatunki roślin o znaczeniu gospodarczym dla Polski, to winorośl i brzoskwinia, a także śliwa domowa, wiśnia czy czereśnia.
Najważniejsze rozwiązania
- Zadania związane ze zdrowiem roślin będą wykonywane, tak jak do tej pory, przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
- Organem, który będzie wykonywał kontrole dotyczące spełnienia wymagań zawartych w rozporządzeniu unijnym, jak również kontrole występowania agrofagów – będzie wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa.
- Wojewódzki inspektor będzie także wydawał, jak obecnie, decyzje administracyjne w razie stwierdzenia występowania tzw. agrofagów kwarantannowych lub innych agrofagów podlegających obowiązkowi zwalczania.
- Nowością będzie możliwość wyznaczania obszarów wolnych od określonych agrofagów, co powinno ułatwić eksport towarów do państw trzecich (pozą Unią Europejską).
- Obszar wolny od określonego agrofaga będzie ustanawiał wojewoda. Ograniczenia lub nakazy obowiązujące na takim obszarze będą natomiast wynikały z rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dacie ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Jednocześnie przestanie obowiązywać ustawa z 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
- Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) będzie kontrolować jakość handlową artykułów rolno-spożywczych na wszystkich etapach obrotu: produkcji, przetwarzania i dystrybucji.
- W praktyce IJHARS będzie zajmować się kontrolą jakości handlowej produktów rolno-spożywczych, np. u producenta czy na giełdach żywności prowadzących sprzedaż hurtową oraz nadzorować jakość handlową takich artykułów w obrocie detalicznym (np. w sklepach i na bazarach) oraz kontrolować żywność w placówkach gastronomicznych (np. w restauracjach) i działalność cateringową.
- Rozwiązanie to będzie korzystne dla konsumentów, bo przyczyni się do lepszego nadzoru nad jakością żywności oraz skuteczniejszego eliminowania nieuczciwych praktyk w handlu nią (np. fałszowania żywności).
- Obecnie jakość handlowa żywności jest kontrolowana – w zależności od etapu obrotu – przez dwa organy: Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz przez Inspekcję Handlową.
- Powierzenie jednemu organowi – IJHARS – kontroli nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych, umożliwi szybsze reagowanie na pojawiające się na rynku nieprawidłowości, a w rezultacie przyczyni się do efektywniejszego eliminowania produktów nie spełniających wskazanych na etykietach standardów jakościowych.
- Nadzór nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych będzie przejrzysty i skonsolidowany.
- Przewidziano także wzmocnienie roli nadzorczej Głównego Inspektora Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych wobec wojewódzkich inspektorów IJHARS.
- Znowelizowane przepisy – co do zasady – mają wejść w życie 1 lipca 2020 r.
# # #
Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, przedłożone przez ministra finansów.
- Wielokrotność kwoty bazowej – stanowiącą przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (SCS) – ustalono na 3,39.
- Zmiana ta była konieczna w związku z podwyżkami uposażeń dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej przyznanymi w 2019 r. Otrzymali oni podwyżkę w wysokości 655 zł brutto miesięcznie, co odpowiada wzrostowi wielokrotności kwoty bazowej o 0,29, i wymaga jej podniesienia z 3,10 do 3,39.
- Zmiana ta dotyczy ok. 11 tys. funkcjonariuszy SCS.
- Podwyżka uposażeń funkcjonariuszy wynikała z porozumienia zawartego w listopadzie 2018 r. między szefem Krajowej Administracji Skarbowej a stroną społeczną, reprezentowaną przez przedstawicieli związków zawodowych zrzeszających funkcjonariuszy oraz pracowników pełniących służbę/pracujących w KAS.
- Ta podwyżka ma zapewnić prowadzenie efektywnej polityki kadrowej w Służbie Celno-Skarbowej oraz motywować jej funkcjonariuszy do większego zaangażowania i skuteczniejszego działania.
- Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dacie ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2019 r.
- Rozporządzenie to zastąpi akt wykonawczy z 4 stycznia 2018 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ sic
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 10.12.2019, 12:45 |
Źródło informacji | KPRM |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |