Newsletter

Łosoś wędzony - równie smaczny z dyskontu

18.01.2017, 16:16aktualizacja: 18.01.2017, 16:16

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

logotyp
logotyp
Łosoś wędzony jest drugim najpopularniejszym gatunkiem ryby wędzonej w Polsce. Czy produkty pod markami własnymi obecne w dyskontach i hipermarketach dorównują jakością regularnym markom? Polski Instytut Badań Jakości we współpracy ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego postanowił to sprawdzić. W grudniu 2016 przeprowadziliśmy test oceny sensorycznej ośmiu marek łososia wędzonego. Który z produktów oferuje najwyższą smakowitość?

Badanie zostało przeprowadzone metodą QDA (Ilościowa Ocena Sensoryczna). W jego trakcie oceniono wygląd, zapach i smak produktów. Test odbył się w laboratorium analizy sensorycznej Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW.

W pierwszym etapie badania grono specjalistów wytypowało 19 atrybutów za pomocą których można ocenić smak, zapach i wygląd łososia. Następnie 10 wykwalifikowanych testerów próbowało każdego produktu oraz oceniało go za pomocą atrybutów. Do oceny użyto skali o szerokości 11 cm.

Lisner zwycięzcą testu, 2 i 3 miejsce dla Superfish i Lidla

W naszym badaniu najlepiej oceniony został łosoś wędzony marki Lisner. Produkt ten wyróżniał się spośród badanych najjaśniejszą barwą, najniższą "ostrością" zapachu oraz najsłabiej wyczuwalną nutą "rybną" w smaku. Konsystencja tego produktu uzyskała wyższą niż średnia ocenę sprężystości i niższą mazistości.

Drugim i trzecim najwyżej ocenionym produktem były łosoś wędzony Superfish i norweski łosoś wędzony OceanSea z sieci Lidl. Oba produkty miały bardzo podobny poziom wyczuwalności smaku słonego i kwaśnego, a różniły się nieznacznie poziomem wyczuwalności smaków łososiowego i rybnego.

Czwarty najwyżej oceniony łosoś, to produkt Marinero z sieci Biedronka. Dalsze miejsca zajęły Almar, Suempol, Tesco i Auchan. Dwa z czterech najlepiej ocenionych produktów to łososie z dyskontów (Lidl i Biedronka), co świadczy o wysokiej jakości tych produktów, w porównaniu do regularnych marek.

Polski Instytut Badań Jakości jest częścią niemieckiej Consumer Guidance Group, która przeprowadza testy usług i produktów łącząc najlepsze praktyki z biznesu i nauki.

Więcej informacji na stronie: http://www.badaniajakosci.pl/tests/losos-wedzony2017/

Szczegółowe wyniki badania dostępne są w cenie 4950 PLN

KONTAKT:

PIBJA - Polski Instytut Badań Jakości Sp. z o.o.

Paweł Torla - kierownik projektu

ul. Wierzbowa 9/11

00-094 Warszawa

www.badaniajakosci.pl

tel. +48 22 382 16 80

e-mail: pawel.torla@pibja.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 18.01.2017, 16:16
Źródło informacji Polski Instytut Badań Jakości
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ