Newsletter

MBANK SA (19/2024) Rejestracja przez sąd zmian statutu mBanku S.A.

11.04.2024, 11:59aktualizacja: 11.04.2024, 12:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Raport bieżący z plikiem 19/2024

Podstawa prawna: Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe

Zarząd spółki mBank S.A. ("Bank") informuje, że w dniu 10 kwietnia 2024 roku Bank otrzymał postanowienie Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 9 kwietnia 2024, na podstawie którego dokonano rejestracji zmian Statutu Banku wynikających z Uchwały nr 24 podjętej przez XXXVII Zwyczajne Walne Zgromadzenie mBanku S.A. w dniu 27 marca 2024.

Zarejestrowane zmiany Statutu Banku obejmują zmianę par. 34, dotyczącego wysokości kapitału zakładowego oraz ogólnej liczby głosów, przy czym bank informował o tym raportem nr 56/2023. Zmiana par. 34 Statutu jest wyłącznie odzwierciedleniem zmian opisanych w raporcie 56/2023.

Po zapisaniu akcji na rachunkach papierów wartościowych uprawnionych osób kapitał zakładowy Banku wynosi

169.860.668 zł i dzieli się na 42.454.167 akcji zwykłych na okaziciela oraz 11.000 akcji zwykłych imiennych, o

wartości nominalnej 4 zł każda. Na każdą z akcji przypada jeden głos na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy

Banku.

Ogólna liczba głosów wynikająca ze wszystkich akcji Banku wynosi 42.465.167.

Opisane powyżej postanowienie Sądu zawiera oczywistą omyłkę pisarską polegającą na wskazaniu błędnej daty sporządzenia aktu notarialnego, tj. zamiast daty 27.03.24 jest wpisana data 27.03.23. Bank podjął już stosowne kroki mające na celu skorygowanie tej omyłki w rejestrze przedsiębiorców.

Rejestracja dotyczy następujących zmian Statutu Banku:

1. Zmiany § 4 poprzez nadanie mu następującego brzmienia:

"1. W Banku funkcjonuje ład wewnętrzny, na który składają się w szczególności: system zarządzania, organizacja Banku, zasady działania, uprawnienia, obowiązki i odpowiedzialność oraz wzajemne relacje Rady Nadzorczej, Zarządu i osób pełniących kluczowe funkcje w Banku.

2. Na system zarządzania w Banku składają się między innymi: system zarządzania ryzykiem oraz system kontroli wewnętrznej."

2. Zmiany § 5 poprzez nadanie mu następującego brzmienia:

"Przedmiotem działania Banku jest wykonywanie usług bankowych, usług konsultacyjno-doradczych w sprawach finansowych i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie określonym w § 6 niniejszego Statutu."

3. Zmiany § 6 ust. 1 poprzez wykreślenie:

- pkt 9 w brzmieniu: "9) wykonywanie czynności zleconych, związanych z emisją papierów wartościowych," oraz

- pkt 11 w brzmieniu: "11) dokonywanie terminowych operacji finansowych,"

i odpowiedniej zmiany numeracji kolejnych punktów, w efekcie nadając ust. 1 następujące brzmienie:

"1. Czynności bankowe:

1) przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów,

2) prowadzenie innych rachunków bankowych,

3) przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych,

4) udzielanie kredytów i pożyczek pieniężnych,

5) wykonywanie operacji wekslowych i czekowych oraz operacji, których przedmiotem są warranty,

6) udzielanie i potwierdzanie poręczeń,

6a) udzielanie i potwierdzanie gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw,

7) pośrednictwo w dokonywaniu przekazów pieniężnych oraz rozliczeń w obrocie dewizowym,

8) emitowanie bankowych papierów wartościowych,

9) przechowywanie przedmiotów i papierów wartościowych oraz udostępnianie skrytek sejfowych,

10) nabywanie i zbywanie wierzytelności pieniężnych,

11) wykonywanie czynności banku reprezentanta przewidzianych w Ustawie o obligacjach,

12) prowadzenie skupu i sprzedaży wartości dewizowych,

13) wydawanie instrumentów płatniczych, w tym kart płatniczych oraz wykonywanie operacji przy ich użyciu,

14) wydawanie pieniądza elektronicznego,

15) świadczenie usług inicjowania transakcji płatniczych,

16) świadczenie usług dostępu do informacji o rachunkach."

4. Wykreślenia pkt 2 z § 6 ust. 2 w następującym brzmieniu:

"2) obejmowanie lub nabywanie akcji i praw z akcji, udziałów innej osoby prawnej oraz nabywanie jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych w funduszach inwestycyjnych,""

oraz zmienia się oznaczenie dotychczasowych pkt 3-16 jako pkt 2-15.

5. Zmiany § 6 ust. 2 pkt 10 poprzez nadanie mu następującego brzmienia oraz oznaczenie jako pkt 9):

"9) świadczenie usług powierniczych, w tym prowadzenie rachunków papierów wartościowych, oraz wykonywanie czynności związanych ze świadczeniem usług powierniczych,"

6. Zmiany § 6 ust. 3 poprzez nadanie mu następującego brzmienia:

"3. Czynności na podstawie art. 69 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi na zasadach określonych w art. 111 tej ustawy polegające na:

1) przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych;

2) wykonywaniu zleceń, o których mowa w pkt 1, na rachunek dającego zlecenie;

3) nabywaniu lub zbywaniu na własny rachunek instrumentów finansowych;

4) zarządzaniu portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych;

5) doradztwie inwestycyjnym;

6) oferowaniu instrumentów finansowych;

7) świadczeniu usług w wykonaniu zawartych umów o gwarancję emisji lub zawieraniu i wykonywaniu innych umów o podobnym charakterze, jeżeli ich przedmiotem są instrumenty finansowe;"

7. Zmiany § 6 ust. 4 pkt 6 poprzez nadanie mu następującego brzmienia:

"6) świadczeniu usług w wykonaniu zawartych umów o gwarancję emisji lub zawieraniu i wykonywaniu innych umów o podobnym charakterze, jeżeli ich przedmiotem są instrumenty finansowe."

8. W § 6 dodania ust. 4a w następującym brzmieniu:

"4a. Czynności na podstawie art. 69 ust. 4 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi polegające na:

1) przechowywaniu lub rejestrowaniu instrumentów finansowych, w tym prowadzeniu rachunków papierów wartościowych, rachunków derywatów i rachunków zbiorczych, oraz prowadzeniu rachunków pieniężnych, a także prowadzeniu ewidencji instrumentów finansowych;

2) doradztwie dla przedsiębiorstw w zakresie struktury kapitałowej, strategii przedsiębiorstwa lub innych zagadnień związanych z taką strukturą lub strategią;

3) doradztwie i innych usługach w zakresie łączenia, podziału oraz przejmowania przedsiębiorstw;

4) wymianie walutowej, w przypadku gdy jest to związane z działalnością maklerską w zakresie wskazanym w ust. 3;

5) sporządzaniu analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych;

6) świadczeniu usług dodatkowych związanych z umową o gwarancję emisji."

9. W § 61 dodania pkt 3) w następującym brzmieniu:

"3). emitowania obligacji kapitałowych w rozumieniu art. 27a ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o obligacjach."

10. Zmiany § 8 poprzez nadanie mu następującego brzmienia:

"1. Bank dla realizacji zadań statutowych może tworzyć i likwidować oddziały oraz inne jednostki organizacyjne w kraju i za granicą.

2. Strukturę organizacyjną Banku określa Zarząd w Regulaminie Organizacyjnym z zastrzeżeniem § 22 ust.1 lit. a."

11. Zmiany § 20 poprzez nadanie mu następującego brzmienia:

"1. Rada Nadzorcza podejmuje uchwały, jeżeli na posiedzeniu jest obecna co najmniej połowa jej członków, a wszyscy jej członkowie zostali zaproszeni.

2. W szczególnych przypadkach członkowie Rady Nadzorczej mogą brać udział w podejmowaniu uchwał oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Rady Nadzorczej. Oddanie głosu na piśmie nie może dotyczyć spraw wprowadzonych do porządku obrad na posiedzeniu Rady Nadzorczej.

3. Rada Nadzorcza może podejmować uchwały w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwała jest ważna gdy wszyscy członkowie Rady zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.

4. Uchwały Rady Nadzorczej zapadają zwykłą większością głosów, w przypadku równości głosów przeważa głos Przewodniczącego Rady Nadzorczej."

12. Zmiany § 22 ust. 1 lit. i) poprzez nadanie mu następującego brzmienia:

"i) zatwierdzanie zawarcia, zmiany lub rozwiązania jakichkolwiek istotnych umów stowarzyszeniowych lub porozumień o współpracy,"

13. W § 22 ust. 1 dodania lit. r) w następującym brzmieniu:

"r) udzielanie Zarządowi zezwolenia na nabywanie, obciążanie i zbywanie nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości oraz akcji i udziałów w spółkach jak również innych środków trwałych, jeżeli wartość transakcji przekracza 1% funduszy własnych Banku, zdefiniowanych w § 33, wyliczonych na dzień 31 grudnia poprzedniego roku. Zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli wskazane wyżej nabycie nastąpiło w ramach postępowania egzekucyjnego, upadłościowego lub innego porozumienia z dłużnikiem Banku lub w przypadku zbycia mienia nabytego w powyższy sposób. W przypadku nabycia nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości, akcji lub udziałów w spółkach w wyniku wymienionych postępowań lub porozumień z dłużnikami Banku lub w przypadku zbycia nabytego w ten sposób mienia, Zarząd obowiązany jest do poinformowania Rady Nadzorczej o powyższych czynnościach."

14. Zmiany § 22 ust. 2 poprzez nadanie mu następującego brzmienia:

"2. Rada Nadzorcza może delegować swoich członków do samodzielnego pełnienia określonych czynności nadzorczych, a także ustanawiać doraźne lub stałe komisje Rady Nadzorczej, składające się z członków Rady Nadzorczej, do pełnienia określonych czynności nadzorczych."

15. Z § 22 wykreślenia ust. 3 i 4 w następującym brzmieniu:

"3. Rada może powołać w szczególności następujące Stałe Komisje:

1) Komisję Prezydialną, do której zadań należy między innymi:

a) wykonywanie bieżącego nadzoru nad działalnością Banku w okresach między posiedzeniami Rady Nadzorczej,

b) udzielanie Zarządowi zezwolenia na nabywanie, obciążanie i zbywanie nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości oraz akcji i udziałów w spółkach jak również innych środków trwałych, jeżeli wartość transakcji przekracza 1% funduszy własnych Banku, zdefiniowanych w § 33, wyliczonych na dzień 31 grudnia poprzedniego roku. Zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli wskazane wyżej nabycie nastąpiło w ramach postępowania egzekucyjnego, upadłościowego, w tym postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu lub innego porozumienia z dłużnikiem Banku lub w przypadku zbycia mienia nabytego w powyższy sposób. W przypadku nabycia nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości, akcji lub udziałów w spółkach w wyniku wymienionych postępowań lub porozumień z dłużnikami Banku lub w przypadku zbycia nabytego w ten sposób mienia, Zarząd obowiązany jest do poinformowania Komisji Prezydialnej i ds. Nominacji o powyższych czynnościach.

2) Komisję do spraw audytu, do której zadań należy między innymi:

a) formułowanie i przedstawianie rekomendacji dotyczącej wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych Banku przez Walne Zgromadzenie,

b) rekomendowanie Radzie Nadzorczej przyjęcia lub odrzucenia sprawozdania finansowego,

c) monitorowanie: procesu sprawozdawczości finansowej, skuteczności systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem oraz audytu wewnętrznego, czynności rewizji finansowej,

d) rekomendowanie Radzie Nadzorczej wyrażenia albo odmowy wyrażenia zgody na powołanie i odwołanie osoby kierującej Departamentem Audytu Wewnętrznego oraz Departamentem Compliance,

e) opracowywanie polityk i procedur dotyczących wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych Banku oraz świadczenia przez ten podmiot innych dozwolonych usług.

3) Komisję do spraw ryzyka, do której zadań należy między innymi:

a) sprawowanie stałego nadzoru nad ryzykiem kredytowym, ryzykiem rynkowym, ryzykiem płynności oraz ryzykami niefinansowymi w tym ryzykiem operacyjnym, a także rekomendowanie zatwierdzenia zaangażowania obciążonego ryzykiem jednego podmiotu, zgodnie z parametrami określonymi przez Radę Nadzorczą w danym czasie,

b) rekomendowanie zatwierdzenia albo odmowy zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą transakcji między Bankiem a członkami organów Banku, przewidzianych w Prawie bankowym.

Rada Nadzorcza jest uprawniona do określenia wyżej wymienionych parametrów, dalszych uprawnień oraz zakresu działalności Komisji do spraw ryzyka.

4) Komisję do spraw wynagrodzeń i nominacji, do której zadań należy między innymi:

a) rozpatrywanie spraw dotyczących zasad wynagradzania i wysokości wynagrodzeń członków Zarządu, w tym ustalanie stawek wynagrodzeń,

b) przedstawianie opinii dotyczących zgody dla członka Zarządu na zajmowanie się interesami konkurencyjnymi,

c) wydawanie Radzie Nadzorczej rekomendacji: na temat ogólnych zaleceń dla Zarządu odnośnie poziomu i struktury wynagradzania kadry kierowniczej wysokiego szczebla oraz w zakresie polityki wynagrodzeń dla poszczególnych kategorii osób, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka Banku,

d) monitorowanie poziomu i struktury wynagrodzeń kadry kierowniczej wysokiego szczebla,

e) opiniowanie i monitorowanie przyjętej w banku polityki wynagradzania oraz wspieranie organów banku w zakresie kształtowania i realizacji tej polityki,

f) rekomendowanie kandydatów do Zarządu i Rady Nadzorczej, z uwzględnieniem kryteriów odpowiedniości Zarządu i Rady Nadzorczej jako całości i poszczególnych członków Zarządu i Rady Nadzorczej wyznaczonych w Polityce Odpowiedniości mBanku oraz z uwzględnieniem różnorodności w składzie Zarządu i Rady Nadzorczej Banku,

g) określanie zakresu obowiązków dla kandydata do Zarządu i Rady Nadzorczej Banku, a także wymagań w zakresie wiedzy i kompetencji oraz przewidywanego zaangażowania pod względem poświęcanego czasu, niezbędnych do pełnienia funkcji,

h) dokonywanie okresowej oceny struktury, wielkości, składu i skuteczności działania Zarządu oraz rekomendowanie Radzie Nadzorczej zmian w tym zakresie,

i) dokonywanie okresowej oceny wiedzy, kompetencji i doświadczenia Zarządu jako całości i poszczególnych członków Zarządu oraz informowanie Zarządu o wynikach tej oceny.

5) Komisję do spraw Informatyki (IT) , do której zadań należy między innymi:

a) wykonywanie bieżącego nadzoru nad działalnością Banku w zakresie IT i bezpieczeństwa IT w okresach między posiedzeniami Rady Nadzorczej,

b) analizowanie okresowych raportów Banku przedstawianych Radzie Nadzorczej w zakresie IT oraz bezpieczeństwa IT,

c) przedstawianie Radzie Nadzorczej wniosków z przeglądu raportów okresowych Banku w zakresie IT i bezpieczeństwa IT.

4. W skład Komisji do spraw audytu wchodzi przynajmniej 3 członków, przy czym przynajmniej jeden członek Komisji do spraw audytu posiada wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych. Większość członków Komisji do spraw audytu, w tym jej Przewodniczący, stanowią Niezależni Członkowie Rady Nadzorczej."

16. W § 22 oznaczenia dotychczasowego ust. 5 jako ust. 3.

17. Zmiany § 26 ust. 1 zdanie pierwsze, poprzez nadanie mu następującego brzmienia:

"1. Zarząd prowadzi sprawy Banku i reprezentuje Bank, w tym decyduje w sprawach nabycia, obciążenia i zbycia nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości, z zastrzeżeniem § 22 ust. 1 lit. r."

18. Zmiany § 27 ust. 1, poprzez nadanie mu następującego brzmienia:

"1. Pracą Zarządu kieruje Prezes Zarządu. Do zakresu jego działania należy w szczególności:

1) przewodniczenie Zarządowi,

2) reprezentowanie Banku na zewnątrz,

3) wydawanie zarządzeń wewnętrznych i instrukcji służbowych, regulaminów oraz innych przepisów regulujących działalność Banku, które to zarządzenia wewnętrzne i instrukcje służbowe, regulaminy oraz inne przepisy powinny być wydane w oparciu o uprzednią uchwałę Zarządu w tym względzie w przypadku, gdy przepis prawa lub wewnętrzna regulacja Banku tego wymaga,

4) dokonywanie podziału kompetencji pomiędzy Członków Zarządu na podstawie uchwały Zarządu, przy czym uchwała taka nie może być podjęta bez zgody Prezesa Zarządu oraz wymaga zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą,

5) dokonywanie podziału kompetencji pomiędzy Dyrektorów Zarządzających na podstawie uchwały Zarządu, przy czym uchwała taka nie może być podjęta bez zgody Prezesa Zarządu."

19. Zmiany § 34 poprzez nadanie mu następującego brzmienia:

"Kapitał zakładowy wynosi 169.860.668 (sto sześćdziesiąt dziewięć milionów osiemset sześćdziesiąt tysięcy sześćset sześćdziesiąt osiem) złotych i dzieli się na 42.465.167 (czterdzieści dwa miliony czterysta sześćdziesiąt pięć tysięcy sto sześćdziesiąt siedem) akcji imiennych i na okaziciela o wartości nominalnej 4 (cztery) złote każda."

20. Zmiany pkt 1 w § 35a ust. 9 poprzez nadanie mu następującego brzmienia:

"1) zawierania umów o gwarancję emisji lub innych umów zabezpieczających powodzenie emisji akcji,"

Do raportu załączamy jednolity tekst statutu uwzględniający wyżej wymienione zmiany.

Więcej na: http://biznes.pap.pl/pl/reports/espi/all,0,0,0,1

kom espi zdz

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 11.04.2024, 11:59
Źródło informacji ESPI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii