Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
W Głuchołazach powstanie nowa przeprawa bardziej odporna na ekstremalne zjawiska pogodowe, które mogą się wydarzyć w przyszłości. W obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka i ministra ds. odbudowy po powodzi Marcina Kierwińskiego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła w Głuchołazach projekt budowy nowego mostu nad Białą Głuchołaską. Poprzedni obiekt – budowany przed powodzią – woda zniszczyła we wrześniu ubiegłego roku. Mieszkańcy korzystają z przeprawy tymczasowej.
Projekt nowego mostu na Białej Głuchołaskiej w ciągu drogi krajowej nr 40 przewiduje budowę obiektu jednoprzęsłowego. Tym samym uwzględnia postulaty w zakresie obiektu bez podpór w korycie rzeki, które zgłaszane były przez samorządowców i mieszkańców po powodzi. Nowy obiekt w Głuchołazach będzie mostem łukowym, żelbetowym o długości 52 m i szerokości 17 m z dwoma pasami ruchu i chodnikami.
"Ubiegłoroczna powódź na południu Polski pokazała, jak istotne jest przygotowanie infrastruktury do ekstremów pogodowych. Dlatego budowa mostu o wyższych parametrach to przykład nowego myślenia o infrastrukturze. Ten projekt zapewni stabilność konstrukcji i bezpieczeństwo mieszkańców. Mam nadzieję, że nowa inwestycja będzie przykładem dla całej Polski i wzorem do naśladowania dla innych państw odnośnie do tego jak budować odporną na powódź infrastrukturę" — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Nowy most będzie jednoprzęsłowy, z konstrukcją nośną pod płytą pomostu. Obiekt został zaprojektowany tak, aby zapewniał przepływ wody na poziomie z września 2024 r. i nie został zerwany nawet w sytuacji, gdy woda przepływać będzie nad nim.
"Głuchołazy były symbolem dramatu, jaki dotknął południe Polski pół roku temu. Dziś te same Głuchołazy stają się symbolem odbudowy po kataklizmie, podnoszenia się po powodzi. To będzie Odbudowa Plus, bo ten projekt wychodzi naprzeciw oczekiwaniom samorządowców i mieszkańców co jest tym „plusem”. Odbudowa po powodzi nowej, lepszej, bardziej odpornej infrastruktury to priorytet działań rządu na obszarach dotkniętych ubiegłorocznym kataklizmem" — powiedział minister Marcin Kierwiński, pełnomocnik rządu ds. odbudowy obszarów dotkniętych powodzią.
7 kwietnia 2025 r. GDDKiA złożyła do Ministra Rozwoju i Technologii wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla mostu w Głuchołazach w związku ze zmianą konstrukcji obiektu w stosunku do pierwotnych założeń. Uzyskanie zezwolenia na realizację tej inwestycji w praktyce będzie oznaczać start procesu budowlanego. Budowę przewidziano na lata 2025-2026.
Umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej została podpisana 3 lutego br. Przewidywała ona przygotowanie projektu budowy nowego obiektu mostowego, zgodnie z warunkami administratora rzeki, czyli Wód Polskich, rekomendacjami Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Wcześniejszy obiekt, zniszczony w trakcie powodzi, był projektowany tak, żeby wytrzymać przepływy wody, jakie przyniosła powódź z 1997 roku. Jednak podczas powodzi we wrześniu 2024 roku były one niemal dwukrotnie wyższe. Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 roku wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 roku wskazał przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 roku.
Usuwanie skutków powodzi na infrastrukturze drogowej
Usuwanie skutków ubiegłorocznej powodzi trwa od czasu, gdy opadły wody powodziowe. Dotychczas w województwie opolskim tylko na infrastrukturze drogowej zrealizowano 59 zadań utrzymaniowych, w tym 14 zadań doraźnych, wśród których była m.in. budowa mostu tymczasowego w Głuchołazach na DK40. Łączna wartość tych prac wyniosła ok. 10,7 mln zł.
Do końca czerwca zrealizowanych zostanie kolejnych blisko 70 zadań utrzymaniowych o wartości blisko 5 mln zł. Będzie to m.in. naprawa uszkodzonych elementów pasa drogowego oraz uszkodzonej nawierzchni, odmulanie rowów i przepustów, oczyszczanie elementów kanalizacji deszczowej, czy uzupełnianie ubytków skarp, poboczy i umocnień.
W związku z uszkodzeniami powstałymi w trakcie powodzi, prowadzone są również większe działania o charakterze inwestycyjnym. Ich celem jest zarówno pełne usunięcie skutków powodzi, jak i zabezpieczenie istniejącej infrastruktury. Zostanie ona przebudowana w taki sposób, aby była bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości.
W woj. opolskim zrealizowanych zostanie osiem zadań o łącznej wartości ok. 257 mln zł. Chodzi o przebudowę mostów na DK38 w Grobnikach i na DK40 w Głogówku oraz DK40 w Głuchołazach i DK46 w Kamienicy.
DK45 w Krapkowicach i DK94 w Skorogoszczy zostaną rozbudowane i wzmocnione na wypadek podobnych sytuacji w przyszłości. Wśród tych zadań jest też budowa mostu jednoprzęsłowego nad rzeką Biała Głuchołaska w ciągu DK40 w Głuchołazach.
W woj. opolskim planowane jest przeniesienie Rejonu GDDKiA w Nysie wraz z obwodem drogowym i magazynem na sól do nowej siedziby. Poprzednia infrastruktura została zniszczona przez powódź.
W sumie w woj. opolskim, dolnośląskim i lubuskim planowana jest realizacja 16 zadań inwestycyjnych, o łącznej wartości niemal 434 mln zł.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ bch/ mhr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 07.04.2025, 14:50 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |