Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
W dniach 21-22 maja 2025 r. wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec reprezentował Polskę podczas Międzynarodowego Szczytu Transportowego ITF w Lipsku. W trakcie intensywnych dwudniowych obrad i spotkań bilateralnych wiceminister podkreślił, że Polska aktywnie łączy solidarność z odpowiedzialnością, dbając o stabilność rynku UE oraz rozwijając odporny system transportowy, oparty na uczciwej konkurencji.
W czasie Warsztatów Wysokiego Szczebla o łączności transportowej Ukrainy ze światem wiceminister infrastruktury wskazał na konieczność zrównoważonego podejścia do liberalizacji przewozów.
— Udział ukraińskich przewoźników w rynku UE wzrósł do 92 procent, a polskich spadł do 8 procent. Jednak to nie jest już tylko problem Polski – to zakłócenie równowagi rynkowej w całej Unii Europejskiej — zaznaczył. Jednocześnie podkreślił, że — Polska nie jest przeciwna konkurencji, ale oczekuje równych zasad. Równe prawa muszą oznaczać równe obowiązki.
Podczas spotkania z ukraińskim wiceministrem infrastruktury Stanisław Bukowiec zwrócił uwagę na niezamierzone skutki liberalizacji przewozów drogowych między UE a Ukrainą.
— Liberalizacja miała na celu utrzymanie dostępu ukraińskiej gospodarki do rynku globalnego – zwłaszcza w czasie blokady portów. Ten cel został osiągnięty. Dziś jednak potrzebujemy rozwiązań, które przywrócą równowagę i zapewnią sprawne funkcjonowanie transportu po obu stronach granicy — podkreślił wiceminister Bukowiec.
Przewodniczący polskiej delegacji zwrócił uwagę, że udział ukraińskich przewoźników w rynku wzrósł z 60 do 92 procent, a jednocześnie coraz więcej unijnych przedsiębiorców – w tym polskich – mierzy się z poważnymi trudnościami. — Mamy do czynienia z falą upadłości, a ponad 70 procent polskich ciężarówek wyjeżdża z Ukrainy bez ładunku. To oznacza nie tylko straty ekonomiczne, ale także narastające napięcia społeczne — zaznaczył.
Podczas sesji otwierającej Szczyt ITF 2025 zatytułowanej „Odporność transportu – od kryzysu do transformacji”, wiceminister Bukowiec przedstawił działania Polski w odpowiedzi na wstrząsy geopolityczne.
— Nieprzerwanie rozwijamy infrastrukturę transportową, traktując ją jako inwestycję w odporność społeczną, gospodarczą i regionalną — mówił. Wskazał również na przekształcenie lotniska Rzeszów-Jasionka w międzynarodowy hub, a także na strategiczne znaczenie cyberbezpieczeństwa w dobie wojny hybrydowej.
Szczególnym akcentem polskiej obecności na Szczycie ITF było wystąpienie wiceministra Bukowca z oświadczeniem, zainicjowanym przez Polskę, towarzyszącym przyjęciu rekomendacji polityk w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wykorzystania sztucznej inteligencji w transporcie. Oświadczenie to zostało poparte przez szeroką koalicję ministrów transportu z państw o podobnym podejściu: m.in. z Austrii, Francji, Litwy, Łotwy, Niemiec czy Ukrainy.
W oświadczeniu ministrowie kolejny raz stanowczo potępili nieuzasadnioną, pełnoskalową agresję Rosji na Ukrainę, wzywając do jej natychmiastowego zakończenia oraz pełnego poszanowania suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy. To oświadczenie jest nie tylko wyrazem solidarności – to także kontynuacja stanowiska ministrów transportu, wyrażonego w Wezwaniu do działania w sprawie agresji zbrojnej Federacji Rosyjskiej państw członkowskich Międzynarodowego Forum Transportu o podobnych poglądach, ogłoszonym w Lipsku 18 maja 2022 r.
Ministrowie zdecydowanie potępili również nasilające się rosyjskie ingerencje cybernetyczne, w szczególności zakłócanie i fałszowanie sygnałów satelitarnych zagrażających bezpieczeństwu lotnictwa i transportu cywilnego.
— Takie działania są niedopuszczalne – zagrażają ludzkiemu życiu, destabilizują łączność międzynarodową i naruszają podstawowe zasady pokojowej współpracy — zaznaczył wiceminister Bukowiec.
Ministrowie wspierający oświadczenie z uznaniem odnieśli się do działań Sekretariatu ITF na rzecz wzmacniania odporności transportu i wsparcia Ukrainy w odbudowie infrastruktury.
— W kontekście hasła tegorocznego szczytu – "Odporność transportu na globalne wstrząsy" – zachęcamy ITF do dalszego wzmacniania zdolności organizacyjnych i wspierania państw członkowskich w reagowaniu na kryzysy — podkreślił wiceminister Bukowiec.
W rozmowach bilateralnych wiceminister infrastruktury omówił m.in. rozwój połączeń kolejowych z Niemcami i krajami Europy Południowej (np. Warszawa – Rijeka), wsparcie modernizacji kolei mołdawskich oraz potrzebę dostosowania ukraińskiej infrastruktury do rozwoju korytarzy TEN-T.
— Budujemy nowe szlaki do granicy z Ukrainą. Teraz czas na działania po drugiej stronie – tylko wtedy inwestycje przyniosą zamierzony efekt — zaznaczył.
W trakcie spotkania z Dyrektor Generalną ACEA, Sigrid de Vries, wiceminister opowiedział się za zrównoważonym zmniejszeniem emisyjności transportu.
— Potrzebujemy technologicznej neutralności i realistycznych celów. Transformacja ma sens tylko wtedy, gdy nie podważa konkurencyjności europejskiego przemysłu — powiedział wiceminister. S. Bukowiec.
W sesjach ministerialnych Bukowiec przedstawił kluczowe priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE: odporność, bezpieczeństwo i konkurencyjność.
— Tylko integracja tych trzech wartości pozwoli zbudować system transportowy zdolny przetrwać każdy kryzys – od wojny po klęski żywiołowe” — podsumował.
Polska zadeklarowała również gotowość do dalszego dzielenia się swoim doświadczeniem – w zakresie prawa, planowania i finansowania – z krajami Partnerstwa Wschodniego, w tym Ukrainą i Mołdawią.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ zs/ mhr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 22.05.2025, 22:09 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |