Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MIiR informuje:
Już po raz trzeci stolica Podkarpacia gościła menedżerów zarządzających lotniskami i liniami lotniczymi, przedstawicieli instytucji branżowych, a także producentów i dostawców usług, którzy współpracują z portami lotniczymi. W Rzeszowie odbył się Kongres Portów Lotniczych „Sky&More". Uczestniczył w nim wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak.
Podsekretarz stanu wziął udział w debacie „Finansowanie lotnisk w nowej perspektywie UE”, podczas której przedstawił skalę potrzeb inwestycyjnych w polskich portach lotniczych oraz naświetlił stanowisko Komisji Europejskiej wobec wsparcia takich przedsięwzięć.
- Stale rosnący lotniczy ruch pasażerski w większości polskich portów lotniczych sprawia, że w następnych latach nadal będą istniały duże potrzeby inwestycyjne w tym zakresie. Według prognoz Urzędu lotnictwa Cywilnego w następnych latach ruch lotniczy będzie wzrastał 7-8 proc. rocznie – mówił wiceminister Adam Hamryszczak.
Wiceminister podkreślał, że polskie porty stają przed wyzwaniem związanym z efektywnym zaspokojeniem popytu na przewozy, zarówno w ramach Unii Europejskiej, połączeń interkontynentalnych, jak i uzupełniających połączeń krajowych. Wyzwanie to powoduje konieczność inwestycji w zapewnienie przepustowości infrastruktury lotniczej. - Na te potrzeby odpowiada polski rząd rozpoczynając realizację inwestycji w zakresie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz Portu Lotniczego Radom – Sadków– dodał Adam Hamryszczak.
Podsekretarz stanu omówił także stanowisko Komisji Europejskiej wobec wsparcia inwestycji w infrastrukturę portów lotniczych.
Wiceminister tłumaczył, że w perspektywie finansowej UE 2014-20 po raz pierwszy obowiązuje ograniczenie polegające na wyłączeniu z finansowania inwestycji w infrastrukturę portów lotniczych. Wyjątek stanowią przedsięwzięcia związane z ochroną środowiska lub inwestycje niezbędne do łagodzenia lub ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko. - Komisja Europejska jest obecnie przeciwna finansowaniu infrastruktury transportu lotniczego w ramach polityki spójności, silnie promując rozwój transportu niskoemisyjnego – mówił wiceminister.
Adam Hamryszczak odnosząc się do przyszłej perspektywy UE wyjaśnił, że trwają negocjacje rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Funduszu Spójności (FS).
W ramach zaprezentowanego przez KE w maju 2018 r. projektu rozporządzenia ws. EFRR i FS na nową perspektywę UE także przewidziano wyłączenia z finansowania polityki spójności m.in. inwestycji w infrastrukturę portów lotniczych (z wyjątkiem regionów najbardziej oddalonych).
- W ramach dotychczasowych negocjacji udało się złagodzić te wyłączenia, umożliwiając finansowanie inwestycji w ochronę i poprawę bezpieczeństwa transportu lotniczego - wskazał wiceminister Hamryszczak. Natomiast Parlament Europejski w przyjętych 27 marca 2019 r. poprawkach do projektu rozporządzenia z jednej strony rozszerzył wykluczenie finansowania o inwestycje w nowe lotniska regionalne, a z drugiej strony dodał wyjątek, czyli możliwość finansowania lotnisk w sieci bazowej TEN-T oraz inwestycji zmniejszających ich oddziaływanie na środowisko. - Polska opowiada się za całkowitym usunięciem wyłączeń dla lotnisk biorąc pod uwagę ich coraz większą rolę w rozwoju poszczególnych regionów - podkreślał wiceminister. Hamryszczak przybliżył również zakres wsparcia infrastruktury lotniskowej w latach 2021-2027 w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) Po raz pierwszy w historii instrument CEF zapewni w nowej perspektywie również wsparcie dla infrastruktury sieci transportowej TEN-T podwójnego cywilno-wojskowego przeznaczenia poszczególnych gałęzi transportu. Łączny budżet na ten cel to 6,5 mld euro.
- W ramach komponentu Military Mobility możliwe będzie także finansowanie infrastruktury lotniskowej na sieci TEN-T o podwójnym cywilno-wojskowym przeznaczeniu – wyjaśniał A. Hamryszczak.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ dma/ wus/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 30.05.2019, 19:33 |
Źródło informacji | MIiR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |