Newsletter

MIiR: Finansowanie lotnisk w nowej perspektywie UE (komunikat)

30.05.2019, 19:33aktualizacja: 30.05.2019, 19:33

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MIiR informuje:

Już po raz trzeci stolica Podkarpacia gościła menedżerów zarządzających lotniskami i liniami lotniczymi, przedstawicieli instytucji branżowych, a także producentów i dostawców usług, którzy współpracują z portami lotniczymi. W Rzeszowie odbył się Kongres Portów Lotniczych „Sky&More". Uczestniczył w nim wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak.

Podsekretarz stanu wziął udział w debacie „Finansowanie lotnisk w nowej perspektywie UE”, podczas której przedstawił skalę potrzeb inwestycyjnych w polskich portach lotniczych oraz naświetlił stanowisko Komisji Europejskiej wobec wsparcia takich przedsięwzięć.

- Stale rosnący lotniczy ruch pasażerski w większości polskich portów lotniczych sprawia, że w następnych latach nadal będą istniały duże potrzeby inwestycyjne w tym zakresie. Według prognoz Urzędu lotnictwa Cywilnego w następnych latach ruch lotniczy będzie wzrastał 7-8 proc. rocznie – mówił wiceminister Adam Hamryszczak.

Wiceminister podkreślał, że polskie porty stają przed wyzwaniem związanym z efektywnym zaspokojeniem popytu na przewozy, zarówno w ramach Unii Europejskiej, połączeń interkontynentalnych, jak i uzupełniających połączeń krajowych. Wyzwanie to powoduje konieczność inwestycji w zapewnienie przepustowości infrastruktury lotniczej. - Na te potrzeby odpowiada polski rząd rozpoczynając realizację inwestycji w zakresie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz Portu Lotniczego Radom – Sadków– dodał Adam Hamryszczak.

Podsekretarz stanu omówił także stanowisko Komisji Europejskiej wobec wsparcia inwestycji w infrastrukturę portów lotniczych.

Wiceminister tłumaczył, że w perspektywie finansowej UE 2014-20 po raz pierwszy obowiązuje ograniczenie polegające na wyłączeniu z finansowania inwestycji w infrastrukturę portów lotniczych. Wyjątek stanowią przedsięwzięcia związane z ochroną środowiska lub inwestycje niezbędne do łagodzenia lub ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko. - Komisja Europejska jest obecnie przeciwna finansowaniu infrastruktury transportu lotniczego w ramach polityki spójności, silnie promując rozwój transportu niskoemisyjnego – mówił wiceminister.

Adam Hamryszczak odnosząc się do przyszłej perspektywy UE wyjaśnił, że trwają negocjacje rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Funduszu Spójności (FS).

W ramach zaprezentowanego przez KE w maju 2018 r. projektu rozporządzenia ws. EFRR i FS na nową perspektywę UE także przewidziano wyłączenia z finansowania polityki spójności m.in. inwestycji w infrastrukturę portów lotniczych (z wyjątkiem regionów najbardziej oddalonych).

- W ramach dotychczasowych negocjacji udało się złagodzić te wyłączenia, umożliwiając finansowanie inwestycji w ochronę i poprawę bezpieczeństwa transportu lotniczego - wskazał wiceminister Hamryszczak. Natomiast Parlament Europejski w przyjętych 27 marca 2019 r. poprawkach do projektu rozporządzenia z jednej strony rozszerzył wykluczenie finansowania o inwestycje w nowe lotniska regionalne, a z drugiej strony dodał wyjątek, czyli możliwość finansowania lotnisk w sieci bazowej TEN-T oraz inwestycji zmniejszających ich oddziaływanie na środowisko. - Polska opowiada się za całkowitym usunięciem wyłączeń dla lotnisk biorąc pod uwagę ich coraz większą rolę w rozwoju poszczególnych regionów - podkreślał wiceminister. Hamryszczak przybliżył również zakres wsparcia infrastruktury lotniskowej w latach 2021-2027 w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) Po raz pierwszy w historii instrument CEF zapewni w nowej perspektywie również wsparcie dla infrastruktury sieci transportowej TEN-T podwójnego cywilno-wojskowego przeznaczenia poszczególnych gałęzi transportu. Łączny budżet na ten cel to 6,5 mld euro.

- W ramach komponentu Military Mobility możliwe będzie także finansowanie infrastruktury lotniskowej na sieci TEN-T o podwójnym cywilno-wojskowym przeznaczeniu – wyjaśniał A. Hamryszczak.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ dma/ wus/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.05.2019, 19:33
Źródło informacji MIiR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ